Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Artic Cat Thundercat 2008 felkod SC98

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera ATV/UTV här!

torbjorn_forsman

#16 » 20:23:14, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du samma spänning överallt i elsystemet eller kan du påvisa någon skillnad beroende på var du kopplar in dig till +12 V eller var du jordar multimetern?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Peter Persson (trådstartaren)

#17 » 13:03:20, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har du samma spänning överallt i elsystemet eller kan du påvisa någon skillnad beroende på var du kopplar in dig till +12 V eller var du jordar multimetern?


Det kollade jag aldrig, ska göra detta :thumme: Ska ta mej in på kabeln till styrboxen och mäta direkt på den tex.

Annars börjar fundera på om det är något mjukvaru fel, hade problem med min Ford Fiesta att den tappade kontakten mellan gas/ trottelhus och gick in i "limp home" hela tiden, det löste sig med en mjukvaru uppdatering som tydligen kom ut typ 2008, bilen är från 2002 men har varit servad på mekonomen och aldrig fått några uppdateringar, efter uppdatering försvann felet helt. Troligen programmerat med för snäva toleranser från fabrik och uppdateringen tillåter mer svaj på hallgivarna innan felkod.

Men finns det ens en Artic återförsäljare som kan ha såna uppgifter?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

torbjorn_forsman

#18 » 15:49:27, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Arctic och andra märken som är gångbara i USA, brukar det inte vara så svårt att hitta servicemeddelanden fritt utlagda på nätet. Så det kan löna sig att googla. Svenska ÅF har ofta inte en aning om vad som står i de servicemeddelanden som har skickats ut till dem...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson (trådstartaren)

#19 » 10:34:41, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bra återförsäljare med riktiga skruvare, men det finns ingen mjukvaru uppdatering till dom och både återförsäljaren och Artic cat sverige tyckte jag felsökte på rätt ställe iaf...

Var ute och körde bra länge en dag och han går ju som en dröm, fattas inte kraft kan jag säga... jisses vilket monster. Det tog bra länge innan koden kom.. men jag såg att det fuktade lite på insidan av glaset på podden (hastighetsmätaren) så jag undrar om det helt enkelt är fukt i den som ställer till det? Tror jag ska ta bort podden och ställa den i pannrummet någon vecka för att testa.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Peter Persson (trådstartaren)

#20 » 18:10:37, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag både pod och styrbox på grillen... Ett gammalt vattensängs element kopplat till en kines styrning. Frun har den till sina fröodlingar.

Sen när dom ska tillbaka vill jag helst smörja allt med allsköns mirakelmedel, tips? Har försökt googla på vilket kontaktfett jag bör använda men blir inte riktigt klok...

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230517/0be7ef05c397d157a3955dc3dd892847.jpg


Skickat från min S96Pro via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

torbjorn_forsman

#21 » 18:24:40, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inget kontaktfett som är bra ur alla synpunkter. En del är bra på att skydda mot korrosion, andra kan skydda mot krypströmmar, en del kan ge upphov till krypströmmar, en del isolerar så bra att det kan bli dålig kontakt pga fettet!

Det finns ju en del välkända fall där tillverkare har tagit till kontaktfett som nödlösning av problem pga undermåliga kontaktdon då sakerna var nya, men sen har det blivit etter värre ett antal år senare då t ex fettet har torkat och beckat ihop eller om det har börjat dra åt sig fukt och orsaka korrosion och krypströmmar.

Så innan man väljer kontaktfett måste man fundera på vad det är för slags problem kontaktdonet har haft då det inte var infettat, om konstruktion, materialval mm är sådan att det har någon särskild svaghet som kontaktfettet kanske kan skyla över, och inte minst vad det elektriskt sett är frågan om för signaler (t ex om det är högohmiga givarsignaler som inte tål minsta krypström, höga strömmar i underdimensionerade kontaktdon som hela tiden är på gränsen till varmgång etc).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson (trådstartaren)

#22 » 20:39:20, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typiskt... Jag tänkte ju att du skulle säga, köp "ultra super" det kommer lösa alla problem...

Men rent universellt vad skulle du gjort i min situation? Vet inte hur jag ska kunna ta reda på sånna saker dom vad det är för signaler mellan styrbox och pod?

Hade jag haft tillgång till kontaktdonen så hade jag nog testat dra en ny extern avskärmad kabel mellan styrbox och pod men att klippa och löda känns inte som ett alternativ, kan nog skapa mer problem...

Styrboxen står det KEIHIN på och poden står det meddalion (kanske?) På om det säger något om vad det är för elektronik?

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230517/25904ec293e6c09210e50378d3fe0996.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230517/871e6875a11aa8ef171a98df40184d8d.jpg


Skickat från min S96Pro via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

torbjorn_forsman

#23 » 20:55:26, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de bilder jag ser i tråden så verkar ju kontaktdonen ganska väl tätade, så jag skulle nog föreslå att du bara tvättar bort ev gamla rester av kontaktfett och sätter ihop dem helt torrt.

Skulle tro att OM det blir problem med de kontaktdonen, så rör de nog sig mer om glapp pga dålig kontaktpressning eller hylsor som tappar formen, och sånt löser man inte med kontaktfett, det blir till att pilla ut de krånglande stiften eller hylsorna ur plasten och löda fast kablarna i dem och ev böja till hylsor för att få bättre kontakttryck.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson (trådstartaren)

#24 » 16:58:57, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två veckor "på torken" rengjorde allt, satte två buntband för att riktigt hålla kontakterna på plats, gjorde såklart ingen skillnad.

Har även kollat igenom kabelhärvan ännu noggrannare efter skador, helst uppe vid styret, hittat inget. Har ändrat lite fästpunkter på härvan också men även detta var lönlöst.

Har beställt oscilloskopet från Kina för lite mer seriös felsökning, insåg att min multimeter endast möter en gång per sekund så felet kan ju missas?

Börjar ge upp hoppet...

Skickat från min S96Pro via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Peter Persson (trådstartaren)

#25 » 11:16:04, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem osiloscopet, testar lite bara med volt för att se om jag kan se någon spik eller dipp när koden kommer men kan inte se något "logiskt" den maxar på 15,3 vikt vilket jag tycker är högt men kiden kan komma vid 15,1 också...

Första bilden är en start
Bild

Andra är just efter koden kom upp



Skickat från min S96Pro via Tapatalk
Bild
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Peter Persson (trådstartaren)

#26 » 11:19:22, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte jag skulle kolla hur styrboxen pratar med hastighetsmätaren men jag är inte riktigt bekväm med detta... Ska jag mäta på uart in (18) och jord eller uart ut (20) och jord eller mellan 18 och 20?Bild

Skickat från min S96Pro via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

torbjorn_forsman

#27 » 11:45:05, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bör nog ställa in oscilloskopet på mycket kortare sveptid än 1 s per ruta, för att kunna se några kortvariga transienter.

Beträffande kommunikation med hastighetsmätaren så är det troligen en pinne för vardera signalriktningen, dock vet man inte om den som ritade schemat såg det från styrboxens eller instrumentets synpunkt när man bestämde vad som skulle kallas in respektive out. Lämpligen tittar man på båda signalerna var för sig, via var sin kanal på oscilloskopet, och jordar till jord.

Jag gissar att det är vanligt asynkrondata, som på en gammaldags serieport på en dator. Men det är förmodligen inte RS-232-signalnivåer utan mer sannolikt 0/5 V eller 0/12 V. Men det syns ju tydligt med oscilloskopet. När man väl har luskat ut det och tagit reda på överföringshastigheten, så kan man om man så vill koppla in en USB-uart via lämplig nivåanpassning och försöka tolka signaleringen med hjälp av terminalprogram på dator.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson (trådstartaren)

#28 » 12:58:39, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Du bör nog ställa in oscilloskopet på mycket kortare sveptid än 1 s per ruta, för att kunna se några kortvariga transienter.

Beträffande kommunikation med hastighetsmätaren så är det troligen en pinne för vardera signalriktningen, dock vet man inte om den som ritade schemat såg det från styrboxens eller instrumentets synpunkt när man bestämde vad som skulle kallas in respektive out. Lämpligen tittar man på båda signalerna var för sig, via var sin kanal på oscilloskopet, och jordar till jord.

Jag gissar att det är vanligt asynkrondata, som på en gammaldags serieport på en dator. Men det är förmodligen inte RS-232-signalnivåer utan mer sannolikt 0/5 V eller 0/12 V. Men det syns ju tydligt med oscilloskopet. När man väl har luskat ut det och tagit reda på överföringshastigheten, så kan man om man så vill koppla in en USB-uart via lämplig nivåanpassning och försöka tolka signaleringen med hjälp av terminalprogram på dator.


Jag ställde den på 1sekund för att hinna se när jag kör samtidigt :grin: satte också så jag ser "max" för att kunna se ev spik.
Jag testar båda signalkablarna och jord, oscilloskopet har en smart "auto" funktion som jag ska testa lite med och se om jag hittar hur det ser ut.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

magloman

#29 » 13:44:05, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

1s hjälper inte om det är datatrafik. Du behöver mycket kortare

Vid 115.200 bps verkar det handla om några mikrosekunder

https://electronics.stackexchange.com/q ... th-a-scope
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Peter Persson (trådstartaren)

#30 » 14:04:33, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:1s hjälper inte om det är datatrafik. Du behöver mycket kortare

Vid 115.200 bps verkar det handla om några mikrosekunder

https://electronics.stackexchange.com/q ... th-a-scope
Detta är enbart när jag kollar volt, alltså om jag får en dipp eller spik i vanliga 12v då det tydligen ska kunna sätta denna felkod.

Skickat från min S96Pro via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se