Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Artic Cat Thundercat 2008 felkod SC98

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera ATV/UTV här!

Peter Persson (trådstartaren)

#1 » 21:45:08, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ur askan i elden :grin: Bytte Bamse mot en ATV för att slippa mer problem och hoppade rakt in i mer problem... Jaja, förra ägaren sa detta så jag har inget att skylla på.
Bild

Den går bra, inga problem att starta inga problem med kraft eller så, den går hur bra som helst men ibland, eller rätt ofta så börjar det blinka "EFI" i displayen, men den går som vanligt endå.

Har kollat felkoder och får ut SC98 alltså "UART Comm Link​"
https://www.arcticchat.com/threads/how-to-read-engine-codes.299187/

Det ska alltså vara något problem med kommunikationen mellan instrumentpanelen och styrboxen, har Googlat detta och läst endel på Articchat och detta verkar vara en besvärlig kod... Typsikt mej, jag trodde såklart att det skulle vara något enkelt...

Dom verkar tro mycket på spänningsfall och tipsar om att mäta volten under färd, har testat detta och ser inga dippar eller så, det håller sig kring 15volt hela tiden, känns högt men ska tydligen vars så, ok till 15,5volt.

Har kollat kopplingarna till styrboxen och till displayen, hittar inga konstigheter så som om något stift eller så skulle ha åkt ut, har även testat att sätta ett buntband runt kontakten till styrboxen för att säkerställa att det sitter ordentligt.

Har OHM mätt kablarna mellan styrboxen och displayen, ser inga konstigheter där och ingen kontakt med jord

Bild
Bild

Bild

Har startat en tråd på Articchat också men provar här också om någon har någon ide om hur jag ska gå vidare?
Har beställt hem service prylar så som nya stift osv men tror inte detta kommer göra något.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur



magloman

#2 » 22:17:08, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det har med spänning o göra kan det ju dippa vid startögonblicket nog mkt för att sätta en felkod.
Så ett nytt batteri kanske(!) hjälper.

Eller nåt extrainkopplat lull lull som bråkar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Peter Persson (trådstartaren)

#3 » 22:55:09, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beställt nytt batteri bara för att, men tror inte att det är orsaken men man vet ju aldrig... Men om det hände vid start ögonblicket då borde väl EFI blinket komma direkt efter start, men det kan gå lite olika lång tid.

Är nästan inne på att dra upp kabelhärvan i vild panik men vill helst inte...

Skickat från min S96Pro via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

magloman

#4 » 23:21:13, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara internt problem i ECU eller instrumentkluster. Så vibrationer ställer till det osv. Är det möjligt kanske man ska pilla isär dom och se allmänskicket?
Kan ju varit utsatt för väta så det korroderat osv.

Eller om det går att hitta andra delar att testa o byta med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#5 » 07:50:11, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jordproblem? Att chassijord inte är riktigt samma potential på båda sidor om kommunikationssnittet?
Stora mängder störningar i elsystemet av någon anledning? T ex mycket överlagrad växelspänning på batterispänningen pga någon trasig diod i laddningslikriktaren, RF-störningar för att det sitter tändstift utan dämpmotstånd där fastän det egentligen ska vara tändstift med motstånd, etc etc?
En annan fullt sannolik möjlighet är att elektrolytkondensatorer i elektronikenheter har hunnit åldras på 14 år, så det har blivit så att säga interna störningsproblem. Men i så fall är ju de lätta att byta om bara sakerna inte är alltför hopgjutna.
Om inte annat, om du har tillgång till oscilloskop kan det ju vara intressant att titta på dels hur datasignaleringen ser ut och dels titta på rippel på batterispänning mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson (trådstartaren)

#6 » 08:44:38, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick svaret i articchat att stresstesta mitt batteri, ska ju byta så får se om det hjälper. Tycker det låter långsökt men jag kan ju alltid hoppas.
Även tändstiften byts till "original" sitter NGK R stift på den nu vilken inte borde vara någon nackdel men jag vet ju inte.

Har tyvärr inget osiloscop, heller ingen direkt kunskap om att använda det :grin: Men båda prylarna sitter i samma kabelhärva och har gemensam jord om jag inte såg fel i kopplingsschemat, ska studera lite vidare där. Annars blir det nog som ni säger att testa pillra upp... Iaf instrumentet borde gå, styrboxen ser tyvärr ut att vara fylld med plast.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Peter Persson (trådstartaren)

#7 » 12:51:50, 04-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu satt på nytt batteri och bytt stift, plus lite normal service som olja filter och olja i diffarna men ingen skillnad, SC98 kommer ibland efter 10 minuter, ibland efter 1 minut, den är alltid SC alltså "stored code" en lagrad kod så det måste vara någonting som blickar till ibland, det är sååå irriterande, den går hur bra som helst, det märks ingen skillnad när det händer det bara börjar blinka "EFI". Måste kanske skaffa ett osilocop och kidnappa Torbjörn ett tag :grin:

Kabelhärvan har bara en jordpunkt (är jag rätt säker på efter att kollat schemat) och den sitter tillsammans med minuspolen från batteriet på motorn, har putsat kontakten osv
Bild

Har upptäck att den läcker lite i vattenpumpen så jag har beställt hem nya tätningar, detta ska ju inte påverka nått men tätt ska det bli iaf, synd det tar så lång tid att få hem saker från USA, 4-5 veckor...

Så planen nu är att fixa vattenpumpen först och justera in ventiler så all grundservice är klar innan vidare felsökning, googlar jag denna felkod så verkar den vara omhöljd i mystik, läst om en som menar på att han fick den av en feltankning tex :huh:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Peter Persson (trådstartaren)

#8 » 16:50:16, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dax att ta tag i denna då, beställde hem prylar för vatten pumpen men sen blev den stående på grund av att det behövs special verktyg för att pressa i och ur tätningarna, jag blev less och ställde bort den, nu är vattenpumpen renoverad men felkods problematiken kvarstår såklart.

Har börjat snegla på volt regulatorn då mycket av dessa problem verkar vara volt relaterade, har försökt övervaka vilt med en kines voltmätare men det är svårt.. något bra tips på hur jag kan logga volt på ett hyffsat exakt sätt? Utan att köpa ett osiloscop för 20 000:- ?

har lyckats se volten "dippa" ner till 13 för att hoppa upp till 15 igen (fort och omotiverat..), själv tycker jag 15 är högt men det ska vara ok enligt "boken" vill helst mäta först istället för att testa byta bara, regulatorn går på 2000:-

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230417/2cc43e6d47b0eda29a7c376b9b3d0dc8.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230417/78f422e4ad0a88a893326cd2570c928e.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230417/98d343ff834da1ea6126ea530e5d6fe5.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230417/8a135224d57e8a504fb8815e1533c4a2.jpg
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

OlleGunnar

#9 » 18:07:26, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För några år sedan kände jag ett liknande behov av ett oscilloskop, som inte fick vara för dyrt.
Lösningen blev då att jag köpte en byggsats till ett USB-oscilloskop. Visserligen fick jag då bara en kanal men lyckades göra en del mätningar som jag blev nöjd med.
Det var en byggsats som hette Velleman Kit EDU09 . Priset var under 500 SEK, men man behövde en dator att koppla den till. Och det var en del pill med liten lödkolv
Jag minns inte om det var från ELFA eller Kjell & Co som jag köpte byggsatsen. Men det kvittar för jag hittar den inte nu i deras nätkataloger. Det finns nog andra som fortfarande kan leverera.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 18:08:39, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns billiga digitalmultimetrar med loggningsfunktion numera. Och gamla oscilloskop som är fullt användbara för såna här ändamål kan man få för några hundralappar - det fanns ju t ex hos varenda tv-reparatör eller i klassuppsättningar på alla gymnasieskolor en gång i tiden. De dyker ofta upp på loppisar, veteranmarknader, Blocket etc.
USB-oscilloskop går att köpa från kinanasare på t ex Wish eller Aliexpress.

Min erfarenhet av laddnings- och spänningsproblem på fyrhjulingar, snöskotrar, mc och liknande är att det är ytterst sällan som spänningsregulator/likriktare faktiskt går sönder. Nästan alla fel beror på glapp eller spänningsfall i kabelanslutningar. Det är inte ovanligt att man kan mäta upp några tiondels V spänningsfall mellan t ex en flatstiftskabelsko och kabeln som är fastpressad i den, om det flyter en ström på några A genom det hela.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson (trådstartaren)

#11 » 18:17:12, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska djupdyka efter byggsatser och kines osiloscop, tack för tipsen!

Varför jag far efter voltregulatorn är att jag misstänker för hög volt, den ligger stadigt på ca 15 volt, ibland 15,1-15,2 på "kinesen" och felkod ska kunna komma vid 15,5 och känner jag förra ägaren rätt så kan det nog ha använts start boosters...



Skickat från min S96Pro via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

torbjorn_forsman

#12 » 18:30:21, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För hög spänning kan ju eventuellt bero på fel utanför regulatorn också. T ex om den är temperaturkompenserad med en yttre tempgivare och det är problem med givaren eller kablaget till den. Jordfel eller glapp på växelströmssidan kan också få den att bete sig underligt.
Om det är enfas laddspole, så det blir kraftigt pulserande ström på likströmssidan av likriktaren, så kan regleringen bli konstig om det är dålig kontakt någonstans på vägen mellan regulator och batteri (gäller både plus och minus -sidan).
Skulle det vara ett fel i regulatorn som gör att den inte reglerar alls, så borde spänningen bli mycket kraftigt beroende av motorvarvtalet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson (trådstartaren)

#13 » 18:31:49, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tänka mej investera en tusing, skickas från Tjeckien (ingen tull) borde väl duga gott?

https://a.aliexpress.com/_mPnrmko

Skickat från min S96Pro via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

torbjorn_forsman

#14 » 19:26:21, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det duger gott och väl. Överkvalificerat på många punkter, jag hade väl möjligen önskat mig lite bättre känslighet på Y-axeln (vertical) men det är nog inget problem för de här tillämpningarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson (trådstartaren)

#15 » 20:11:58, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att jag har utgång med serie på min gamla multimeter, med hjälp av en gammal xp dator och en serie till usb så fick jag in ett loggnings program faktiskt.

Testade och den går aldrig under 11volt vid start ens och sen håller den sig på max 14,96 volt och låg stadigt så tills koden kom... så jag kan nog glömma detta spåret

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230417/759e5c4645bedc9c95b3f509fed55182.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230417/dd8be52bb1d63f6267b6e452ada29466.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230417/ee9d8a4ef2e2696ab56f2638058d1181.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230417/c38a220dd91b7185cbd9d7def1fd5597.jpg


Skickat från min S96Pro via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se