Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Kinesisk ATV saknar gnista på stiftet, kanske död CDI-modul

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

ollenorell (trådstartaren)

#1 » 18:34:45, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant har ställt en trasig fyrhjuling i en lada, den som lagar eller vill göra något med den får den typ...
Att den är undanställd finns det ju en anledning till såklart.
Beror ju såklart på att det är skräp och att tidigare ägare gav upp, men eftersom det är skräp kan man ju hitta på något skit med den utan dåligt samvete...

Det är inget name-brand, utan det är något kinesiskt som säljs med lika många namn som det finns länder säkert...
Glömde fota hela maskinen tyvärr
Heter Xin Yang XY192 eller Viarelli GTX, eller Kazuma Jaguar 500 (tror jag)

Han som haft den innan kan inte meka, och historiken är oklar.

Men av bilderna kan man förstå att varvtals-sensorn som troligtvis ger signal om vevaxelns läge är trasig.
Den skall ge signal till CDI-boxen (Capacitive discharge ignition).
CDI-boxen skall då skicka ut spänning, typ en puls till tändspolen som transformerar upp pulsen till högre spänning som går till tändstift och tänder bränslet vid rätt antal grader förtändning efter CDI-boxens tändkurva som beror på varvtal...
Från tomgång backas väl tändningen fler och fler grader på högre varv för att hinna antända luft bränsleladdningen i tid i cylindern...

Tändspolen kan jag inte funktionstesta om jag inte kan skicka en lämplig spänningsstöt till den på något sätt.
Men den mäter kontinuitet på pri och sek-sida, gissningsvis OK.

CDI-enheten är gissningsvis död, och det är troligtvis felet.
Eller så är det bara att varvtalssensorn saknas som gör att det inte kommer gnista...

Frågan är ju om varvtalssensorn finns någonstans billigt att köpa för test?
Har man tur är CDI-enheten hel och motorn hoppar igång...
Svårt att funktionstesta CDI-enheten, man vet ju inte vad de olika kablarna är, finns inget elschema vad jag vet...

Om det inte skulle funka att kasta på ny varvtalssensor kan man ju misstänka CDI-enhet, men den kostar 100-200USD verkar det som...
Det är liksom inte värt det på gammalt skrot då jag inte vet alls hur maskinen är i övrigt, om den går bra och CVT:n funkar, om 4WD alls funkar osv...

Så tänkte jag om man kan byta till något externt tändsystem...
Alltså konvertera det egentligen bättre CDI-systemet till magnettändning som det är på motorsågar med fast tändläge.

Det borde ju redan sitta en magnet på svänghjulet, den som passerade varvtalssensorn på den tiden den var hel...
Om jag skruvar fast en röjsågständspole så den är i linje med magneten sådär 10-20 grader före dödläge, sedan skarvar tändkabeln upp till tändstiftet?
Är det för lite energi i en gnista för en 30-50cc motorsåg/röjsåg för att driva en 500cc-motor?

Annars tänkte jag om man kunde hitta en 1cyl luftkyld mekaniskt insprutad dieselmotor och strunta i alla problem med el och tändning...
Men det blir kanske för dyrt...

hade ju varit kul att få igång den på något sätt fast det är skräp!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



magloman

#2 » 19:20:42, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kostar en komplett motor på alixpress?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G-son

#3 » 19:36:08, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:Så tänkte jag om man kan byta till något externt tändsystem...

Det går definitivt.

ollenorell skrev:Det borde ju redan sitta en magnet på svänghjulet, den som passerade varvtalssensorn på den tiden den var hel...
Om jag skruvar fast en röjsågständspole så den är i linje med magneten sådär 10-20 grader före dödläge, sedan skarvar tändkabeln upp till tändstiftet?

Mer troligt är att det satt en liten magnet i den nu trasiga givaren, och den gav utsignal när en stålklack på svänghjulet passerade genom magnetfältet. Oavsett så lär du inte ha några magneter som kan driva ett sådant tändsystem på originalsvänghjulet, så planen du beskriver är nog bara att glömma.

ollenorell skrev:Är det för lite energi i en gnista för en 30-50cc motorsåg/röjsåg för att driva en 500cc-motor?

Bör duga fint på den punkten, men som sagt, de systemen lär inte lira med svänghjulet du har, och byter du ut det förlorar du ju generatorn.


Vad får dig att tro att CDIn är trasig också? Ser ju ut som att sensorn som talar om för CDIn när den ska ge gnista är trasig, utan den blir det ingen gnista. Visst kan flera grejer vara trasiga, men har man hittat en som ger felet som matchar symptomet man har är det ju mest troligt att det bara är det som är fel.

Du skulle t.ex. kunna plocka hallgivare, tändmodul och tändspole från någon 80-talsbil, rigga en plåtbit för att trigga hallgivaren och ha det som tändsystem, om du inte ska fixa originalet.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

ollenorell (trådstartaren)

#4 » 19:54:26, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om CDI-boxen är dålig, jag vet ju inte vilka kablar om är till vad i den så den är svår att testa...
Men om man googlar på modellen Kazuma Jaguar 500 verkar det som att många har problem med att CDI-boxarna går sönder stup i kvarten...

Och att det ofta är mer komplext än vad det först ser ut som, för jag håller med om att det bara ser ut som en trasig sensor...

Men om varvtalssensorn är en VR-givare som det är på bilar (variabel reluktans) kanske man kan klippa någon sådan och skarva på.

Om man för en stålbit fram och tillbaka över givaren och ser om det kommer gnista då...
Eller så ger olika VR-givare olika vågform/triggersignal, så det faller på det...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

magloman

#5 » 20:41:46, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns komplett tändsystem förutom VR givare om det sitter en sån, för en 500-hundring:

https://www.aliexpress.com/item/3286397 ... 0QNl4jwguJ
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jonas_81

#6 » 07:09:32, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kämpa på...
Till grunderna jag hade tidigare en 250cc kines och den tyckte om att knäppa sönred tändstiften. Man tog ur det och kolla gnistan och det såg OK ut men helt död... nytt stift och den hoppa igång :???: :???:
Du nämde något om liten diesel, de fick mig att tänka på "Mike Festiva" som figurerar på Youtube. Han lägger på de små vertikalaxelmotorer ("jordfräsmotor") på ALLT... och de har ju börjat dyka upp som diesel modeller nu också

1 person gillar det här inlägget.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

ollenorell (trådstartaren)

#7 » 08:17:59, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Här finns komplett tändsystem förutom VR givare om det sitter en sån, för en 500-hundring:

https://www.aliexpress.com/item/3286397 ... 0QNl4jwguJ

Tack! Jag har har sett detta och noterade som du att VR-givaren för vevaxelposition/rotation saknas.
Hel motor finns med, men det var 20-30 tusen...

Vevaxelgivare har jag hittat för andra ATV, men ingen jag tror passar till min, den har ju hus i plast, hittar inget som är likt ens...

Jonas 81:
Jag har sett liknande jag med! Fast på kanalen Carsandcameras som gör samma sak! :grin: :grin:
Barn-atv verkar vara byggda på konceptet: bakhjulsdrivna med kedjedrift mellan bakaxel fram till "växellåda" som ju är en växelreducering och en slung-koppling troligtvis.
Det är ju leksak, inte vad jag har.

Steget upp från barn-ATV, som på den här fyrhjulingen är konceptet:
Motor som med CVT-rem går bak till växellåda som växlar ner varvtalet, och driver en stel axel underst på lådan som är längsgående med maskinen.
Där går kardan fram och bak på, som går till respektive differential fram och bak.
Den där axeln som kardanerna ansluter på verkar stel, alltså kardanerna snurrar nog åt samma håll.
Så blir det kanske för fram-kardan går ju framåt, och bak-kardan bakåt....

På någorlunda vettiga terräng-bilar är det ju kraftfördelningslåda som fördelar kraft mellan hur mycket som går till fram-kardan och bak-kardan, som på en Mitsubishi L200, den går att köra bakhjulsdriven för att spara soppa på landsvä'g om man vill.
Här verkar det vara stel axel bara vad jag sett.
Kanske finns en viskokoppling fram någonstans, får kolla...
Eller så är det permanent 4WD.

Alltså, man skulle nog kunna göra som på youtube:
Ta en annan motor och anpassa CVT-remskivan mot, den med "variator", kanske svarva upp om nya motorn har större axel och det finns gods kvar att svarva upp...
Sedan bara kapa bort förra motorns infästning mot växellådan, verkar vara en gjutning i aluminium alltihop.
Sedan chassi-montera nya motorn i ATV:n och lägga en längre rem emellan om det behövs.
Finns ju remmar till snöskotrar, eller en vanlig rem på rembutik/kullagreställe kanske...

Vore fränt med en dragstark diesel-AWD som man kan dra ut klenare stock ur skogen med för sin privata vedproduktion... :grin:
Dock kanske man får svetsa på lite gods på slungvikterna då diesel varvar 2000-3500r/min typ, en bensin-ATV varvar kanske inte jättehögt, som en gräsklippare kanske 5000r/min?

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#8 » 08:26:21, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle inte vara Maskinisten om man inte istället för att laga kinesmotorn, motorswappade och satte dit en diesel :grin:
Det borde ju vara den här uppbyggnaden på de flesta ATV?
Tigersåg har jag :grin:
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

magloman

#9 » 08:55:10, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte en tändkulemotor? :mrgreen:

Kanske blir lite tung...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ollenorell (trådstartaren)

#10 » 09:32:03, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändkulemotor går ju att köra på lite alternativa bränslen, inte så höga krav :grin:
Redan dieselmotor är nog på gränsen till för stor och tung :uupps:
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#11 » 10:38:52, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppfyller tändkulemotor euro 5? :mrgreen:
Det sitter väl egr-ventil och ad blue...

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

torbjorn_forsman

#12 » 10:49:02, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tändkulemotor har så låg kompression att det knappast blir några större problem med NOx-utsläpp som ju är det ad-blue och EGR kan minska. Eftersom de flesta tändkulemotorer är tvåtaktare med primitiv tvärspolning, så blir det ändå kvar så mycket avgaser i cylindern efter varje förbränningstakt att man får onödigt mycket "ofrivillig" EGR. Problemet ur avgassynpunkt med dem är nog snarare partiklar och oförbrända kolväten (HC).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hidsmekolek

#13 » 11:00:53, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju små nätta tändsystem till modellmotorer som funkar även på större motorer..
https://www.hab.se/tillbehor-verktyg/fo ... ga-motorer

Har ett runtronic på min 3hk Jumbo..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

ollenorell (trådstartaren)

#14 » 11:30:00, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant Torbjörn!
Och Hids!

Jag har kanske hittat rätt sensor på Aliexpress nu...

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

torbjorn_forsman

#15 » 16:40:10, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:Jag vet inte om CDI-boxen är dålig, jag vet ju inte vilka kablar om är till vad i den så den är svår att testa...
Men om man googlar på modellen Kazuma Jaguar 500 verkar det som att många har problem med att CDI-boxarna går sönder stup i kvarten...

Och att det ofta är mer komplext än vad det först ser ut som, för jag håller med om att det bara ser ut som en trasig sensor...

Men om varvtalssensorn är en VR-givare som det är på bilar (variabel reluktans) kanske man kan klippa någon sådan och skarva på.

Om man för en stålbit fram och tillbaka över givaren och ser om det kommer gnista då...
Eller så ger olika VR-givare olika vågform/triggersignal, så det faller på det...


Sätter man dit en givare med ungefär samma lindningsdata (resistans, induktans etc) som den gamla, så bör det fungera. Se bara upp med att få rätt polaritet på triggpulsen, det är inte alls ovanligt på kinaprylar att det blir fel polaritet för att permanentmagneten i den nya givaren sitter felvänd, i så fall får man polvända givaren. Ofta fungerar tändsystemet trots felpolningen, men tändläget kan bli 10-20 grader för sent eller för tidigt.

Beträffande trasiga CDI-boxar så är en mycket stor del av felen helt enkelt dåliga lödningar som har spruckit upp. Om man kan ta sig in genom gjutmassan och löda om den gamla, så blir resultatet ofta mer pålitligt än om man köper en ny som är lika dålig som originalet. Ett sätt som ofta fungerar är att lägga den i kokande vatten en halvtimme, då brukar gjutmassan mjukna på ytan och man kan ganska lätt pilla bort det som är mjukt. Räcker inte det för att ta sig in till kretskortet med måttligt våld, så kokar man en halvtimme till och fortsätter pilla. Osv osv.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se