En bekant har ställt en trasig fyrhjuling i en lada, den som lagar eller vill göra något med den får den typ...
Att den är undanställd finns det ju en anledning till såklart.
Beror ju såklart på att det är skräp och att tidigare ägare gav upp, men eftersom det är skräp kan man ju hitta på något skit med den utan dåligt samvete...
Det är inget name-brand, utan det är något kinesiskt som säljs med lika många namn som det finns länder säkert...
Glömde fota hela maskinen tyvärr
Heter Xin Yang XY192 eller Viarelli GTX, eller Kazuma Jaguar 500 (tror jag)
Han som haft den innan kan inte meka, och historiken är oklar.
Men av bilderna kan man förstå att varvtals-sensorn som troligtvis ger signal om vevaxelns läge är trasig.
Den skall ge signal till CDI-boxen (Capacitive discharge ignition).
CDI-boxen skall då skicka ut spänning, typ en puls till tändspolen som transformerar upp pulsen till högre spänning som går till tändstift och tänder bränslet vid rätt antal grader förtändning efter CDI-boxens tändkurva som beror på varvtal...
Från tomgång backas väl tändningen fler och fler grader på högre varv för att hinna antända luft bränsleladdningen i tid i cylindern...
Tändspolen kan jag inte funktionstesta om jag inte kan skicka en lämplig spänningsstöt till den på något sätt.
Men den mäter kontinuitet på pri och sek-sida, gissningsvis OK.
CDI-enheten är gissningsvis död, och det är troligtvis felet.
Eller så är det bara att varvtalssensorn saknas som gör att det inte kommer gnista...
Frågan är ju om varvtalssensorn finns någonstans billigt att köpa för test?
Har man tur är CDI-enheten hel och motorn hoppar igång...
Svårt att funktionstesta CDI-enheten, man vet ju inte vad de olika kablarna är, finns inget elschema vad jag vet...
Om det inte skulle funka att kasta på ny varvtalssensor kan man ju misstänka CDI-enhet, men den kostar 100-200USD verkar det som...
Det är liksom inte värt det på gammalt skrot då jag inte vet alls hur maskinen är i övrigt, om den går bra och CVT:n funkar, om 4WD alls funkar osv...
Så tänkte jag om man kan byta till något externt tändsystem...
Alltså konvertera det egentligen bättre CDI-systemet till magnettändning som det är på motorsågar med fast tändläge.
Det borde ju redan sitta en magnet på svänghjulet, den som passerade varvtalssensorn på den tiden den var hel...
Om jag skruvar fast en röjsågständspole så den är i linje med magneten sådär 10-20 grader före dödläge, sedan skarvar tändkabeln upp till tändstiftet?
Är det för lite energi i en gnista för en 30-50cc motorsåg/röjsåg för att driva en 500cc-motor?
Annars tänkte jag om man kunde hitta en 1cyl luftkyld mekaniskt insprutad dieselmotor och strunta i alla problem med el och tändning...
Men det blir kanske för dyrt...
hade ju varit kul att få igång den på något sätt fast det är skräp!