Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Inställning förgasare Yamaha Grizzly 600

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

BjörnS2 (trådstartaren)

#1 » 20:40:27, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en Yamaha Grizzly 600 som inte startar.
Vet någon hur inställningen av förgasaren ska vara och är skruv 1 för inställning av blandningen och skruv 2 för tomgångsinställningen?

Bild
BjörnS2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 30-01-2013
Maskintyp: Traktor



toker

#2 » 21:40:33, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruv 2 borde vara tomgången men skruv 1 ser ut att vara nått täcklock och gissar att den enda möjligheten att justera blandningen via skruv är på riktigt låga varv vill man ändra högre upp i registret blir det trottelnålen och ännu högre upp huvudmunstycke man brukar byta.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#3 » 22:09:59, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte du ska pilla på det där om den plötsligt bara slutar starta.
Bättre felsöka och försöka lista ut vad som hänt.

Prova om den går på startgas. Då vet du att det är bränslerelaterat. Sen är det mer troligt det är skit i den eller något annat fel än några skruvar som ändrat inställning.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BjörnS2 (trådstartaren)

#4 » 22:26:38, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mellan dessa två skruvar med bricka sitta en liten skruv med slits. Någonting justerar man med den. Kunde skruva in den 7 varv.

Igår var tändstiften helt svart, rengjorde den och provade en gång till och fick igång motorn. Men avgaserna var helt svart och det small när man gasade på.
Idag fick jag inte igång motorn. Tändstiften blir direkt blött efter startförsök. Men gnista har jag när jag torka stiften.
BjörnS2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 30-01-2013
Maskintyp: Traktor

magloman

#5 » 22:49:58, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle riva isär förgasaren. Kan ju va skit i. Finns det bränslefilter på den?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BjörnS2 (trådstartaren)

#6 » 23:00:27, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det finns nog ingen bränslefilter. Ska ta isär den imorgon :thumme:
BjörnS2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 30-01-2013
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#7 » 23:01:56, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller Yamaha, brukar det stå i instruktonsboken om förgasarinställningar. Jag instämmer i att det knappast är troligt att några inställningar har ändrat sig av sig självt, mer troligt att det är något "riktigt" fel i förgasaren. Eftersom det är i början av säsongen är det väl mest troligt att något har klibbat ihop av gammal tvåtaktsolja eller förhartsad bensin under sommaren.

Bränslefilter finns säkert, antingen inbyggt i bränslepumpen eller i form av sugsil i tanken.

Det är nog bara att plocka isär och rengöra förgasaren. Koppla gärna in en manometer och kolla bränsletrycket, om bränslepumpen skulle få för sig att ge för högt tryck kan det leda till att förgasaren flödar över för att nålventilen inte orkar hålla emot.

Vad är det för förgasartyp? Någon variant av Mikuni VM eller nåt annat?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#8 » 10:16:43, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BjörnS2 skrev:Mellan dessa två skruvar med bricka sitta en liten skruv med slits. Någonting justerar man med den. Kunde skruva in den 7 varv.

Igår var tändstiften helt svart, rengjorde den och provade en gång till och fick igång motorn. Men avgaserna var helt svart och det small när man gasade på.
Idag fick jag inte igång motorn. Tändstiften blir direkt blött efter startförsök. Men gnista har jag när jag torka stiften.

Normalt när en förgasare sätter igen sig blir blandningen för mager men i ditt fall verkar den vara för fet vilket bör tyda på att det är flottören som hängt sig på grund av smuts eller bara fastnat. Har du full tank ? Sitter det bränslepump på maskinen som endast går när motorn går annars borde den flöda över för bränslet brukar rinna igenom pumpen via självtryck. Det går ta bort bränsleslangen till förgasaren går den bättre då är det flottören och du slipper riva hela förgasaren. Det kan funka att knacka på flottörhuset med änden av en skruvmejsel och se om det släpper eller lossa de 4 skruvarna på plats men är det smuts är det rivning och rengöring som gäller.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

BjörnS2 (trådstartaren)

#9 » 00:16:53, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag rengjort förgasaren. Lite smutsig var den, men ingenting som var helt tätt.
Fjädern till skruv 1 var i dålig skick. Skruven var nästan helt ur. Har satt i en ny fjäder och skruvat i den igen. Nu är den två varv öppen.
Tändstift bytte jag också.
Fick igång motorn efter det :bira:

Utanför tanken finns ingen bränslefilter. Jag får köpa en.
Förgasaren är en Mikuni.

Hur ska jag ställa in skruv 1?



Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
BjörnS2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 30-01-2013
Maskintyp: Traktor

toker

#10 » 10:42:02, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar stå i verkstadshandbok hur skruven ska stå men vanligt grundinställning är 1.5 varv utskruvat men den ska stå så maskin går bra det är det viktigaste.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#11 » 10:45:14, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruv 1 påverkar rimligtvis tomgångsblandningen. Ställ in den så att motorn går bra på tomgång då den är varmkörd och det inte luktar onödigt mycket om avgaserna.

Det ser ut som om förgasaren har en inbyggd bränslepump (den stora burken ovanpå med diverse membran mm), finns det inte ett filter inbyggt i den? Det borde synas i VHB för skotern om inte annat.
Om du ska googla efter en VHB till något Yamahafordon, så går det lättare att söka på modellkoden (de tre första tecknen i chassinumret) än om man söker på modellnamnet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BjörnS2 (trådstartaren)

#12 » 12:00:56, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade bara användarhandboken och i den finns inga information om det.
Hittade dock en verkstadshandbok på nätet

https://www.manualslib.com/manual/10124 ... 228#manual

Man ska öppna skruven 3,5 varv.

Jag såg ingen filter. Ska köpa en som man monterar i bränsleslangen.

Tack för hjälpen!! :driver:
BjörnS2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 30-01-2013
Maskintyp: Traktor

toker

#13 » 13:21:18, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj 3,5 varv det var ovanligt mycket. Ser ut som det sitter en vanlig vacuum förgasare på den om du inte får den att gå bra kolla membranet överst på förgasaren blir det hål i det går den väldigt dåligt sen sitter det ett till litet membran på sidan av förgasaren som jag har för mig som styr luften vid motorbroms.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 13:24:06, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska montera ett slangfilter mellan tank och bränslepump, välj då ett där filterelementet är ett nylonnät (alltså inte papper). Pappersfilter har för stort tryckfall för att fungera i självtryckssystem eller på sugsidan av en pump, de är avsedda att monteras mellan pump och förgasare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BjörnS2 (trådstartaren)

#15 » 13:36:10, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Membranen såg bra ut. Den gick nog för fet sedan länge. Var svårstartad och rökte sista tiden. Nu gick den riktig bra.
Bra tips med nylonfilter.
BjörnS2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 30-01-2013
Maskintyp: Traktor


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se