Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Motorn stannar efter ett tag/blir varm

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

winston2 (trådstartaren)

#1 » 08:19:30, 10-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller en Lonic Hunter 250
LC 177FMM
Årsmodell 2005
Startar direkt men efter att ha kört ett tag stannar motorn/blivit varm
Finns då ingen gnista på tändstiftet
När motorn har kallnat startar den direkt
Har bytt tändstift
Tacksam för hjälp

Bild
Bild
winston2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:29, 19-06-2015
Ort: Nykvarn
Sverige
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 09:35:43, 10-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohmmät spolarna på tändplattan (inte trefaslindningen för batteriladdning utan de två spolarna som är kopplade till CDI) både i varmt och kallt tillstånd. Ohmmät två gånger på varje lindning och byt polaritet på multimetern mellan mätningarna, om det inte blir samma värde oavsett polaritet är det något skumt.

Ohmmät tändspolens högspänningslindning på samma sätt.

Om du har tillgång till RCL-mätare eller induktansmätbrygga kan det vara bra att kolla induktans och förlustfaktor i spolarna, på så sätt upptäcker man mycket lätt ev kortslutna varv även om inte tillverkaren har gett några specar för normala värden. Gamla tv-reparatörer kan ev ha ett enkelt instrument för att testa högspänningstransformatorn i tjock-tv, den kan också vara användbar i såna här fall om man inte får tag i någon riktig RCL-mätare.

Prova att värma och kyla tändspole och CDI med t ex hårtork resp kalla blöta trasor eller kylspray och se om du kan framkalla eller bli av med felet på det sättet.

Avsyna allt kablage som har med tändplatta, CDI och tändspole att göra, leta efter avskavd isolering, glappande eller dåligt pressade kabelskor, ärgade ställen och annat tvivelaktigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#3 » 11:00:26, 10-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur lång tid tar det innan gnistan kommer tillbaka efter den lagt av? 2 minuter, 20, två timmar?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

winston2 (trådstartaren)

#4 » 11:51:46, 10-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går tills den blir riktigt varm. Fläktarna/kylningen styrs manuellt med strömbrytare och är påslagna. Startar så fort den blir kall, känner mycket svag värme om jag lägger handen på cylindern
winston2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:29, 19-06-2015
Ort: Nykvarn
Sverige
Maskintyp: Traktor

G-son

#5 » 12:24:07, 10-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När den stannat skulle jag snabbt plocka loss CDIn och slänga in den i frysen fem-tio minuter (eller kyla den med kylspray - dyrare men går göra med den på plats oavsett hur långt man hunnit åka från frysen), sedan sätta tillbaka den och se om en startar trots att allt annat fortfarande är varmt. Torbjörn har gett mycket bra tips för felsökning av hela systemet, min erfarenhet från temperaturkänsliga CDI-system är att det brukar vara CDIn så jag skulle nog börja i den änden. (Eller så skulle jag koppla på oscilloskopet för att se vad som ändras när gnistan försvinner, om det bara är det som kommer ut ur CDIn eller någon signal/matning in till den, men de flesta har inte oscilloskop och även om man får ett tydligt resultat så visar det bara VAD som händer, inte nödvändigtvis exakt VARFÖR, det behöver fortfarande tolkas.)
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

björken

#6 » 17:54:07, 10-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade samma fel på en suzuki quadrunner 160, då var det "statorn" på tändplattan som var dålig.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

winston2 (trådstartaren)

#7 » 11:13:40, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lonic Hunter 250. Moror LC 177 FMM eller J5 177 FMM
Har fortfartande problem med att motorn stannar efter 15 – 20 minuter. Startar igen efter att motorn kallnat
Har bytt tändstift, tändspole och CDI
Läste om liknade problem i ett annat inlägg: när man kör maskinen varm så stannar den automatiskt pga överhettningsskydd
Om det finns ett överhettningsskydd var kan den då vara placerad i mitt fall
winston2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:29, 19-06-2015
Ort: Nykvarn
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#8 » 12:40:40, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det syns ju inget överhettningsskydd på elschemat tidigare i tråden. Om det finns ett sådant så borde det elektriskt sett ligga parallellt med dödarknappen "engine stop sw", så du skulle kunna ohmmäta mellan ledningen som går från den till CDI och jord, och se om det är någon skillnad på mätvärde när motorn är kall resp då den är varm och har stannat. Mät med båda polariteterna, och om din multimeter har diodprovningsfunktion, notera både värde från diodprovning och från ohmmätning.

Eftersom den tycks ha två tändspolar anslutna till var sin utgång på CDI, så borde tändspolefel vara uteslutet, en trasig tändspole borde inte få motorn att stanna utan bara att gå på en cylinder.

Har du mätt på spolarna på tändplattan enligt förslag i inlägg #2 ? Avsynat allt kablage som kan vara inblandat?

Provat att punktkyla olika detaljer och se om någon av dem verkar vara temperaturkänslig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

winston2 (trådstartaren)

#9 » 11:32:57, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elschemat som finns i manualen stämmer inte. Motorn är encylindrig och det finns bara en tändspole. Kylningen består av 2 stycken fläktar och manövreras med strömbrytare på vänster handtag. Även dom saknas i elschemat
winston2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:29, 19-06-2015
Ort: Nykvarn
Sverige
Maskintyp: Traktor

björken

#10 » 17:55:39, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elschema eller inte så har du ju fått bra tips i tråden om vad som ska kollas (tändplatta / stator) och hur det ska göras. Tills du bekräftat att den delen funkar bra är det meningslöst att gå vidare.

1 person gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se