Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Min Big Boss 500 tråd

130 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera ATV/UTV här!

torbjorn_forsman

#121 » 21:30:37, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1" UNF eller kanske UNEF skulle jag kunna tänka mig. I snöskotersammanhang, då det är amerikanskt, brukar det alltid vara en UNF-gänga i avdragarhålet på primärvariatorn.

När man ska dra loss variatorn är det MYCKET viktigt att smörja gängan ordentligt, helst med molyfett, för att inte riskera att gängorna skär. Avdragarskruven bör gärna vara härdad. Det finns ett bra knep om man inte vill tillverka en avdragare men har en passande skruv: Lägg maskinen på sidan med variatorn uppåt. Fyll hålet med vatten och se till att det inte blir några luftblåsor. Linda gängtejp på skruven och skruva in den, då brukar variatorn hoppa loss snällt. Om den inte lossnar med rimligt åtdragen skruv, ställ ut maskinen i kyla över natten så att vattnet fryser i hålet, då brukar variatorn vara lös nästa morgon.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Martin.Eriksson (trådstartaren)

#122 » 21:47:30, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ante har du mätt din variator så du vet om de är lika som ja hade?
bor du långt från hälsingland elle? annars kan du komma å hämta min. lär ju inte behöva den ändå..
å med den sortens avdragare behöver man inte smörja då de inte blir på samma sätt som med originalavdragare..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

toker

#123 » 22:44:50, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:1" UNF eller kanske UNEF skulle jag kunna tänka mig. I snöskotersammanhang, då det är amerikanskt, brukar det alltid vara en UNF-gänga i avdragarhålet på primärvariatorn.

När man ska dra loss variatorn är det MYCKET viktigt att smörja gängan ordentligt, helst med molyfett, för att inte riskera att gängorna skär. Avdragarskruven bör gärna vara härdad. Det finns ett bra knep om man inte vill tillverka en avdragare men har en passande skruv: Lägg maskinen på sidan med variatorn uppåt. Fyll hålet med vatten och se till att det inte blir några luftblåsor. Linda gängtejp på skruven och skruva in den, då brukar variatorn hoppa loss snällt. Om den inte lossnar med rimligt åtdragen skruv, ställ ut maskinen i kyla över natten så att vattnet fryser i hålet, då brukar variatorn vara lös nästa morgon.

Har haft lite funderingar på om man kan få loss en variator med en fettspruta har för mig att man kan få ut ganska högt tryck ur en sån borde vara enkelt med en nippel i änden på bulten.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#124 » 22:58:45, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska man se till att ha fått ut all luft ur hålrummet först. Annars kan det bli bra fart på variatorn när den väl lossnar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#125 » 23:07:06, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo naturligtvis man bör försöka få ur luften och lägga nått över men undrar om trycket räcker till. Läste nyligen om en variator som flugit ca 10 meter när man frusit bort variatorn.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#126 » 09:07:40, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fettspruta kan ge minst 100 bar, så trycket räcker nog till...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b

#127 » 22:50:53, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Ja jag fyller väl på med info då, ingen har i alla fall hunnit svara här ändå så :razz:
Har lyckats få av variatorn nu.. satt som tusan men en hemmabyggd avdragare av en John Deere hydraulnippel så gick de till slut..
Såg på sprängskiss att de sitter nå klackar där inne som kanske är slitna.. så när ja fick av den så var de bara o dela på den,
och visst där inne satt de nå plast grejjer som är tvärslut..
62kr st verkar dom kosta så ska beställa såna imöra.. om de blir bra sen så var de ju billigt fel :smile:
Helixen tycker ja inte verkar nå sliten så den återanvänder ja..

Bild
Bild
Bild


Har inte fått av variatorn än men kan du tänkas låna ut din avdragare skicka upp med brev??

Går primären lossa av sig själv när man tagit bort låsbulten?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#128 » 22:56:16, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:
Martin.Eriksson skrev:Ja jag fyller väl på med info då, ingen har i alla fall hunnit svara här ändå så :razz:
Har lyckats få av variatorn nu.. satt som tusan men en hemmabyggd avdragare av en John Deere hydraulnippel så gick de till slut..
Såg på sprängskiss att de sitter nå klackar där inne som kanske är slitna.. så när ja fick av den så var de bara o dela på den,
och visst där inne satt de nå plast grejjer som är tvärslut..
62kr st verkar dom kosta så ska beställa såna imöra.. om de blir bra sen så var de ju billigt fel
Helixen tycker ja inte verkar nå sliten så den återanvänder ja..

Bild
Bild
Bild


Har inte fått av variatorn än men kan du tänkas låna ut din avdragare skicka upp med brev??

Går primären lossa av sig själv när man tagit bort låsbulten?
Ja jag har ju ändå inte kvar min polaris så. Skicka din adress i ett pm så ska ja försöka skicka iväg den ja bara bulten är borta så är variatorn trädd på axeln med splines. Har du tagit bort bulten å provat nått?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

ante.b

#129 » 23:07:49, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:
ante.b skrev:
Martin.Eriksson skrev:Ja jag fyller väl på med info då, ingen har i alla fall hunnit svara här ändå så :razz:
Har lyckats få av variatorn nu.. satt som tusan men en hemmabyggd avdragare av en John Deere hydraulnippel så gick de till slut..
Såg på sprängskiss att de sitter nå klackar där inne som kanske är slitna.. så när ja fick av den så var de bara o dela på den,
och visst där inne satt de nå plast grejjer som är tvärslut..
62kr st verkar dom kosta så ska beställa såna imöra.. om de blir bra sen så var de ju billigt fel
Helixen tycker ja inte verkar nå sliten så den återanvänder ja..

Bild
Bild
Bild


Har inte fått av variatorn än men kan du tänkas låna ut din avdragare skicka upp med brev??

Går primären lossa av sig själv när man tagit bort låsbulten?
Ja jag har ju ändå inte kvar min polaris så. Skicka din adress i ett pm så ska ja försöka skicka iväg den ja bara bulten är borta så är variatorn trädd på axeln med splines. Har du tagit bort bulten å provat nått?


Skickat från min G8141 via Tapatalk


Nej har inte tagit bort bulten svårt att hålla fast variatorn men borde funka med mutterknack eller vad tros? "vanlig h gängat"?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#130 » 23:11:53, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:
Martin.Eriksson skrev:
ante.b skrev:[quote="Martin.Eriksson"]Ja jag fyller väl på med info då, ingen har i alla fall hunnit svara här ändå så :razz:
Har lyckats få av variatorn nu.. satt som tusan men en hemmabyggd avdragare av en John Deere hydraulnippel så gick de till slut..
Såg på sprängskiss att de sitter nå klackar där inne som kanske är slitna.. så när ja fick av den så var de bara o dela på den,
och visst där inne satt de nå plast grejjer som är tvärslut..
62kr st verkar dom kosta så ska beställa såna imöra.. om de blir bra sen så var de ju billigt fel
Helixen tycker ja inte verkar nå sliten så den återanvänder ja..

Bild
Bild
Bild


Har inte fått av variatorn än men kan du tänkas låna ut din avdragare skicka upp med brev??

Går primären lossa av sig själv när man tagit bort låsbulten?
Ja jag har ju ändå inte kvar min polaris så. Skicka din adress i ett pm så ska ja försöka skicka iväg den ja bara bulten är borta så är variatorn trädd på axeln med splines. Har du tagit bort bulten å provat nått?


Skickat från min G8141 via Tapatalk


Nej har inte tagit bort bulten svårt att hålla fast variatorn men borde funka med mutterknack eller vad tros? "vanlig h gängat"?[/quote]Okej ja mutterdragare går fint. Annars går de nog lägga i växeln å hålla på bromsen å dra. Prova de å se om du får loss bulten. Man vet aldrig du kanske får loss variatorn bara av å banka lite försiktigt på den å då för bara den lossnat en gång så går den lätt sen..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se