Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

Identifiera rundpadda

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera paddor och markvibratorer här

toker (trådstartaren)

#1 » 17:21:43, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mig en beg trasig rundpadda att använda för lite hemma fix. Enligt säljaren hade slung kopplingen pajat men efter lite mek upptäckte jag att oljan i vib delen läckt ut så lagret hade skurit men det är nu bytt till nya lager fettsmorda så jag slipper problem med olje läckage och bör hålla tillräckligt bra för mitt bruk ändå. Själva vib delen såg seriöst byggd med rejäla lager betäckning 6309 hela enheten sitter infäst med 6 st bultar mot botten plattan. Slung kopplingen hade nog fått stryk när lagret skar och var utan belägg vilket jag tror den ska ha men är inte säker men har i alla fall limmat på nya bromsband på kopplingen så nu bör den funka fint blir provkörning i morn när det torkat. Paddan drivs av en Honda GX160 men ser väldigt lika ut som göransons kina padda men den har nån kina motor och allt känns väldigt välbyggt och inte som kina prylar och oljesmord vib del är väl lite lyxigare en del som inte är välbyggd var själva handtaget vilket var delvis trasigt och sen tyckte jag det var för stor radie så jag bockade om den och satte dit en lyft ögla så nu bör det hålla. Men nu är frågan vilken padda har jag köpt är det en kina modell eller vad är det ?
Bild
Bild
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



toker (trådstartaren)

#2 » 16:54:10, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som känner till modellen ? Hur som helst drog jag igång den i dag och den paddar bra och är lättkörd bara man får den att varva upp. Den går upp lite i varv så pass att den börjar vibrera men strävar svagt bakåt och hörs den går tungt men till slut orkar den förbi och varvar upp riktigt och blir stark och smidig och drar sig fram som den ska men vad beror det på drar den nyrenoverade slungkopplingen för bra eller kopplar in för tidigt. Hur funkar en riktig slung koppling jag antar att vid rätt varvtal kopplar den in i stort sett fullt och har minimalt med slir eller hur funkar dom har aldrig rivit nån tidigare. Jag limmade ju dit nya belägg på min för inte ska den väl gå järn mot järn ? Så här såg kopplingen ut före limningen.
Bild
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#3 » 21:01:55, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dynapac, Paclite, är de som jag tänker på - å luta mot Dynapac.
Det är -inte- kina s...

All beteckning du visar i dina foton ser ut att vara:
CD Machine

Hjälper att få svar om man anger lite mer om sig själv... som vilken region man sitter fast i... mm
Är man anonym...



++++++++++++++++++++++++
Användningsområde för rund padda.
Ex.,
http://www.paclite-equip.com/en/produits/plaques.htm
PX91 - Round plate for trenches download product sheet PX91 vibratory plate compactor features a unique round base that allows flush compaction next to posts, pillars, guardrails, manholes, drainage inlets and foundations. The design of PX91 makes it easy to maneuver+ around obstacles. - See more at: http://www.paclite-equip.com/en/produit ... 1ftqn.dpuf
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

stefansmark

#4 » 22:02:16, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.indiamart.com/bluelineengin ... inery.html

bläddra ner på sidan så hittar du en likadan padda som din.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

toker (trådstartaren)

#5 » 18:54:34, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kanske är en Kina modell men känns i alla fall väldigt välbyggd och så med en Honda motor. Hittade felet med att den inte varvade upp det var en klåpar meckare dvs jag som dragit ihop vib huset med packningsklister i stället för packning och då blev det för lite spel mellan lagren och dom gick tungt rev isär och gjorde om och bröt loss packboxen på lagren så den får gå med olje smorda lager och slipade av locket lite så det funkar med packnings klister nu går den riktigt fint och paddar bra.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#6 » 18:59:10, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn är inte original... originalmotorn har pajat å man har köpt en ersättningsmotor...
Frågan är om det kan ha suttit en Wisconsin-motor på den...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker (trådstartaren)

#7 » 09:45:48, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så skulle det kunna vara men jag tror det är original motorn som sitter där eftersom den hade gasvire monterad och reglage på handtaget lika som liknande kina paddor har och har svårt att tro att tidigare ägare fått dit dom grejerna själv han kan ju visserligen lämnat bort det till nån. Nu var reglaget trasigt och gasviren av och som jag nu plockad bort jag behöver ingen gasvire när reglaget sitter 0,5 meter därifrån och ett gasreglage på handtaget kommer troligtvis inte hålla så länge om man lyfter paddan med grävarn. Tidigare ägaren hade gjort en lösning med diverse strippor och klämmor för att kunna köra utan gasvire istället för att dra åt friktions skruven lite grann så gasen går lagomt trögt och stannar i rätt läge. Hur som helst motorn startar grymt lätt bättre än mina övriga Honda motorer och paddan verkar padda riktigt bra så den lär duga bra till mitt behov.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#8 » 10:01:42, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toker.
Jag fick en Wacker med samma motor. Den där motorn är nyare än paddan. Troligtvis är den levererad av ex., Göranssons (vilken min var).
De gamla motorerna kunde vara lite tjuriga, och delar kräver lite vänte tid att få hem. Dessutom är en OHV mycket snålare, mycket mer lättstartad, och ca 25% starkare vid samma slagvolym.
Någon -har- bytt motor; var -glad- för det :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se