Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

wacker med hatz-diesel. problem

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera paddor och markvibratorer här

RuneStone (trådstartaren)

#31 » 19:33:15, 24-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha.. då har man hunnit kolla lite mer..
Tog av remmen idag igen och startade upp skiten.. lät den bli lite varm och sen full gas..
Jodå.. den varvar fullt. inga större problem..

Problemet sitter alltså i vibbron..

Lyfte av överdelen och rullade på remskivan.. verkade gå lätt och fint..
Var väldigt mycket vatten i bottendelen dock.
fick bort allt vatten och ser att det är 2cm med klägg i hela botten..
Tar lös skruvarna för vibbron och lyfter den,. då visar det sig att den varit i princip proppfull med vatten.
Bara att börja göra rent och torka.
Har tvättat både underdel och överdel med högtryckstvätten nu och ska ta isär vibbron i nästa skede..
Alla lager verkar vara helt ok, dock såg man början till rost på nåt av dom..

Ska ta isär hydrauldelen för fram och back å se så det inte är vatten där också sen kanske den får gå felfritt ett tag..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


RuneStone (trådstartaren)

#32 » 15:40:25, 03-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär.. dåmär den ihopsatt igen..ny olja både till vibratorn, fram/back samt motorn.. fortfarande samma fel..den varvar dock aningens mer än tidigare men fortfarande en bra bit ifrån fullt.. tar jag av remmen varvar den fullt, så frågan är om motorn ät trött och inte orkar eller om det är något i vibratorn jag missat.. finns ju inte speciellt mycket som kan vara fel, alla rörliga delar i vibratorn går lätt och fint
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

dc_lindberg

#33 » 16:54:47, 03-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm... kanske dags att du plåtar skönheten ?
Låter riktigt skumt... brukar väl vara löjligt enkla fel när sånt händer?
De enklaste felen tycker jag är de svåraste att komma på.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

RuneStone (trådstartaren)

#34 » 08:44:49, 04-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan jag ta lite bilder.. tänkte ta bilder när jag hade isär det, men jag var oljig om händerna och så glömde jag.. det enda jag kan komma på som inte är helt i ordning är packningen till ventilkåpan, den läcker men det ska inte inverka på funktionen..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

RuneStone (trådstartaren)

#35 » 20:38:48, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

här kommer några bilder..

Bild
Bild
Bild
Bild


jag lurar fortfarande på om det är motorn som bråkar eller om det är vibratorn..
När jag förde handtaget till mitten så den står still och paddar verkade den kommer i otakt på nåt vis och började vaggla från sida till sida..
Det kan inte vara helt riktigt.. Har dock inte haft isär så mycket att jag lossat dreven så den är inte fel ihopmonterad av mig och den har ju gått riktigt innan..

Som det känns nu är det nog enklast att få tag i en annan motor..

Någon som kan tänkas ha nån ?
Behöver vara minst 6hp och 2800rpm..
Antar att man behöver ha en diesel så man får tillräckligt med vrid..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

dc_lindberg

#36 » 22:22:19, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag frågade om motor till mina Dynapac och Trimex så frågade jag om skillnaden mellan diesel och bensin, samt varför.
svaren var:
- dieselmotorn är tyngre
- drar mindre bränsle (oftast vanligaste bränslet i tankarna "på firman" dessutom)
- mindre jobb = välj beninmotorn; startar lättare, snabbare och "pålitligare"
- som privatperson = bensinmotor är -så- mycket billigare => dumt att kasta pengar i sjön
- smaksak, ingen funktionell skillnad.

Vrid? Har man inget direkt behov av på en padda, eller?

Jag valde 9hk toppventilare med el-start från RC Holm i Jönköping.
http://www.rcholm.se
http://www.rcholm.dk
Men (!) skulle jag ha paddorna i yrkesverksamhet så kanske jag hellre skulle välja en Honda, Kawasaki, Kohler motor eller nått i den stilen. Kostar 10 loppor mer än kina-motor, så jag snålade som privatperson.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates