Sida 1 av 3

wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 21:01:06, 18-04-2014
av RuneStone
Har en padda som bara bråkar med med.. från början gick den bra utan problem. Sen rätt som det var kunde den börja svartryka å bli svag en stund för att sen gå riktigt igen.

Problemen blev värre med tiden, rätt som det var svartrykte den ett tag å sen dog den och var omöjlig att starta..
Nu har jag rivit isär pumpen å rengjort. Rengjort spridaren å justerat ventilspelet...
Lite bättre.. nu går den bra på tommgång och strax över men orkar inte varva fullt och svartryker som fan..
Rev pumpen igen och ställde om den en kugg. Nu svartryker den inte alls men den varvar fortfarande inte fullt.

Motorn är en Hatz es75 med bosch insprutning.

Idéer?

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 12:26:04, 19-04-2014
av dc_lindberg
Ring å prata med Peter:
www.autorepmek.com

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 20:04:26, 19-04-2014
av RuneStone
har provtryckt spridaren idag.. den ska öppna mellan 135-140 och öppnar nu vid 130 så det borde inte vara nåt större problem..
Har rivit pumpen x antal gånger och gjort rent. har testat att justera på både mera och mindre bränsle men utan framgång..

Den startar och går fint på låga varv men gasar jag så händer inget mer förutom att det svartryker som s*t*n..

Tycker det låter som att den går väldigt hårt..
kanske så att den spikar ?

Någon som vet hur man ställer tändpunkten på en sån här ?
Kan inte hitta en enda justering..

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 20:13:14, 19-04-2014
av Andreas Mattsson
det är inget annat mekaniskt i paddan som går tungt,skuret lager i underredet eller nåt så att den inte orkar riktigt.

har du testat utan luftburk?

att den svart rycker betyder antingen fel tändläge/ingen luft/att den inte orkar av olika anledningar.läste nåt nånstans om ett lika problem på en lika motor,ska försöka hitta igen det.

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 22:12:04, 19-04-2014
av RuneStone
Va lika när jag körde utan rem... men jag kan kolla igen.. testade utan luftburk förra året då den var lika.. tändläget kan jag inte lista ut hur man justerar.

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 09:28:15, 20-04-2014
av dimorep
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut / är konstruerat på din motor, men vanligtvis på motorer med "lösa pumpar" så görs det genom att ändra avståndet mellan lyftare och pumpelement.

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 09:32:03, 20-04-2014
av RuneStone
Det är en kolvpump som sitter direkt mot vevaxel och enda justeringen jag kan se är att shimsa pumpn ut eller in, då ändrar man ingreppet. Shimsar jag den ut borde den tända lite senare, men då slår kolven även mindre vilket gör att den ger på mindre soppa.

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 09:35:20, 20-04-2014
av RuneStone
Pumpen ser ut såhär

Bild
Originalets URL: http://toni-einspritzpumpenservices.de/wp-content/uploads/2013/07/PFR1K70A3432.jpg

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 09:39:34, 20-04-2014
av dimorep
Ser ingen bild.. :sad:

Finns där någon lyftare under eller går pumpen direkt mot kam?
Är där lyftare så kan shims ligga ovanpå den och är det direktmonterad pump så shimsas de oftast mot blocket (mest troligt så i ditt fall).


Tillägg Nu syns din bild!

Den pumpen lär helt klart vara shimsad ner mot blocket. Tjockare shims/packning = senare insp.tid.

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 09:44:07, 20-04-2014
av RuneStone
Bild borde synas nu.. man shimsar direkt mot blocket. Men bränslemängden kommer ju även att påverkas då eftersom kolven pumpar mer eller mindre.. hur ser jag nolläge på motorn?

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 09:45:22, 20-04-2014
av RuneStone
Då är ju frågan.. ska tändningen vara senare eller tidigare?

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 09:50:57, 20-04-2014
av dimorep
Bränslemängden påverkas inte av detta, se konstruktionen av pumpelementet!

Nollan brukar man få ta ut själv på tyska motorer, sen kan själva kollen av insp.tid skilja mellan olika motor / pumptyper. Blir mest skit av att beskriva om man inte vet exakt vilken metod som är rek. till just den motorn.
Tro och gissa kan andra hålla sig till, när det gäller att ge råd och tips till ANDRA än sig själv..!

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 09:59:29, 20-04-2014
av RuneStone
Att ta bort shims är enkelt att testa. Att lägga till är svårare då jag inte har fler.. frågan är väl varför tändpunkten inte skulle stämma helt plötsligt.. den har ju gått riktigt tidigare..

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 10:05:51, 20-04-2014
av dimorep
Kan tyda på skada i något pumpelement eller i drivningen upp till de.

Re: wacker med hatz-diesel. problem

InläggPostat: 10:12:46, 20-04-2014
av RuneStone
Pumpen har jag demonterat i omgångar och gjort rent å inspekterat.. syns inga fel..
Drivningen till pumpen är direkt på vevaxel å där finns inga skador..
Vet inte om man vill kosta på en ny pump heller om jag inte e 100 på att det är den som är defekt