Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

wacker med hatz-diesel. problem

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera paddor och markvibratorer här

RuneStone (trådstartaren)

#1 » 21:01:06, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en padda som bara bråkar med med.. från början gick den bra utan problem. Sen rätt som det var kunde den börja svartryka å bli svag en stund för att sen gå riktigt igen.

Problemen blev värre med tiden, rätt som det var svartrykte den ett tag å sen dog den och var omöjlig att starta..
Nu har jag rivit isär pumpen å rengjort. Rengjort spridaren å justerat ventilspelet...
Lite bättre.. nu går den bra på tommgång och strax över men orkar inte varva fullt och svartryker som fan..
Rev pumpen igen och ställde om den en kugg. Nu svartryker den inte alls men den varvar fortfarande inte fullt.

Motorn är en Hatz es75 med bosch insprutning.

Idéer?
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.



dc_lindberg

#2 » 12:26:04, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring å prata med Peter:
www.autorepmek.com
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RuneStone (trådstartaren)

#3 » 20:04:26, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

har provtryckt spridaren idag.. den ska öppna mellan 135-140 och öppnar nu vid 130 så det borde inte vara nåt större problem..
Har rivit pumpen x antal gånger och gjort rent. har testat att justera på både mera och mindre bränsle men utan framgång..

Den startar och går fint på låga varv men gasar jag så händer inget mer förutom att det svartryker som s*t*n..

Tycker det låter som att den går väldigt hårt..
kanske så att den spikar ?

Någon som vet hur man ställer tändpunkten på en sån här ?
Kan inte hitta en enda justering..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Andreas Mattsson

#4 » 20:13:14, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är inget annat mekaniskt i paddan som går tungt,skuret lager i underredet eller nåt så att den inte orkar riktigt.

har du testat utan luftburk?

att den svart rycker betyder antingen fel tändläge/ingen luft/att den inte orkar av olika anledningar.läste nåt nånstans om ett lika problem på en lika motor,ska försöka hitta igen det.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

RuneStone (trådstartaren)

#5 » 22:12:04, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va lika när jag körde utan rem... men jag kan kolla igen.. testade utan luftburk förra året då den var lika.. tändläget kan jag inte lista ut hur man justerar.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

dimorep

#6 » 09:28:15, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut / är konstruerat på din motor, men vanligtvis på motorer med "lösa pumpar" så görs det genom att ändra avståndet mellan lyftare och pumpelement.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

RuneStone (trådstartaren)

#7 » 09:32:03, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en kolvpump som sitter direkt mot vevaxel och enda justeringen jag kan se är att shimsa pumpn ut eller in, då ändrar man ingreppet. Shimsar jag den ut borde den tända lite senare, men då slår kolven även mindre vilket gör att den ger på mindre soppa.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

RuneStone (trådstartaren)

#8 » 09:35:20, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen ser ut såhär

Bild
Originalets URL: http://toni-einspritzpumpenservices.de/wp-content/uploads/2013/07/PFR1K70A3432.jpg
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

dimorep

#9 » 09:39:34, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ingen bild.. :sad:

Finns där någon lyftare under eller går pumpen direkt mot kam?
Är där lyftare så kan shims ligga ovanpå den och är det direktmonterad pump så shimsas de oftast mot blocket (mest troligt så i ditt fall).


Tillägg Nu syns din bild!

Den pumpen lär helt klart vara shimsad ner mot blocket. Tjockare shims/packning = senare insp.tid.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

RuneStone (trådstartaren)

#10 » 09:44:07, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild borde synas nu.. man shimsar direkt mot blocket. Men bränslemängden kommer ju även att påverkas då eftersom kolven pumpar mer eller mindre.. hur ser jag nolläge på motorn?
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

RuneStone (trådstartaren)

#11 » 09:45:22, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är ju frågan.. ska tändningen vara senare eller tidigare?
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

dimorep

#12 » 09:50:57, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslemängden påverkas inte av detta, se konstruktionen av pumpelementet!

Nollan brukar man få ta ut själv på tyska motorer, sen kan själva kollen av insp.tid skilja mellan olika motor / pumptyper. Blir mest skit av att beskriva om man inte vet exakt vilken metod som är rek. till just den motorn.
Tro och gissa kan andra hålla sig till, när det gäller att ge råd och tips till ANDRA än sig själv..!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

RuneStone (trådstartaren)

#13 » 09:59:29, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ta bort shims är enkelt att testa. Att lägga till är svårare då jag inte har fler.. frågan är väl varför tändpunkten inte skulle stämma helt plötsligt.. den har ju gått riktigt tidigare..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

dimorep

#14 » 10:05:51, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tyda på skada i något pumpelement eller i drivningen upp till de.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

RuneStone (trådstartaren)

#15 » 10:12:46, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen har jag demonterat i omgångar och gjort rent å inspekterat.. syns inga fel..
Drivningen till pumpen är direkt på vevaxel å där finns inga skador..
Vet inte om man vill kosta på en ny pump heller om jag inte e 100 på att det är den som är defekt
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se