Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

Robin EY18-3D surar ner sig

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera paddor och markvibratorer här

folkeorg (trådstartaren)

#1 » 16:41:31, 11-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en äldre padda med denna motorn på. Rengjorde förgasaren samt bytte olja och stift.

Den startar och går bra på tomgång men försöker man gasa så stryper den sig och efter ett tag stannar den då stiften sotat n ner sig. Det är rätt blött åxå.
När man gasar så blåryker den lite.

Så antingen är det ngt vingel m förgasaren, hade stått i 5 år så det var mkt alu.oxid i den, eller så är vemtlstyrningarna slut s den suger i sig olja som sotar. Blåröken tyder på det. Förgasaren har bara två justeringar, tomgång och en skruvnål. Ngen gör ngn större skillnad..

Tips kring detta?

Bild
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige



dc_lindberg

#2 » 18:39:16, 11-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat med paddan/förgasaren!
Jo... låter som förgasaren pytsar in väl mycket...
Har du tagit komp prov på motorn så det inte är otät ventil också?

...blåryker... men... det bör ju vara olja som läcker in i förbränningsrummet... säg nu inte att cylinderloppet är för slitet och/eller kolvringar lite otäta?!...

www.rcholm.se
Ny motor hemma på trappan är överraskande överkomligt ;)
Köpte en 9hk, för att få el-start - kanske satsade jag på för stor motor... 6.5hk/5hk räcker och blir över :) Får se när jag väl monterar den;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

folkeorg (trådstartaren)

#3 » 09:52:55, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gick bra på tomgång men ströp sig vid pådrag. Det visade sig att det var nästan stopp i soppakranen så det räckte till tomgång men inte gaspådrag. Till slut stannade den helt så kranen nöp ihop helt, gummipackningen satt igen. Fixade det och blåste ur förgasaren igen så nu går den. Tog bort choken så armen gått av så den hoppar in ibland av sig själv.

Men det är fortfarande något som strular med förgasaren. Med luftburken på så går den ordentligt fett, luftburken är våt av bensin (man ser hur förgasaren spottar soppa bakåt). Utan luftburk går den helt Ok men blåryker. Det är bra komp så det är väl ngn ventilstyrning som ger oljeblandat. Det går ju att leva med men ser allt annat än miljövänligt ut.

Oljan som var i motorn var mer som svart lera. Tycker synd om motorn som jobbat i det. Bytte olja två ggr innan allt var borta men nu har den finfin 15W-30.

Kikade åxå på "kinaskitmotorer" på Blocket. 1600kr för en 200cc 5hk. Den Robin som sitter är på 5hk/4000rpm. Vet inte om en 9hk blir bättre eller bara onödigt. Det gäller även att fästhål å remskiva passar rakt av, inte sugen på att modda. Såg även att det finns centrifugalkopplingar att köpa till. Nu "paddar" den ju lite även på tomgång dvs direktinkoppling..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

rospigg

#4 » 10:05:43, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Kolla så flottörnivån är rimlig, rinner det bensin ur bakvägen ur förgasaren? (kolla med motorn avstängd)

//Rospigg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

folkeorg (trådstartaren)

#5 » 11:34:35, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näe. Den är torr å fin. Tror att den spottar på låga varv men i drift så hinner den inte spotta bakåt. Ska labba lite mer..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

östemann

#6 » 13:15:36, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som den beter sig så kolla flottörnivån som påpekats av rospigg.Kolla även att flottörventilen är tät. Den där förknasaren påminner mycket om att det skulle tänkas vara en Carter?.De är bra men de brukar börja läcka när gummispetsen i flottörventilen säger upp kontraktet.

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

folkeorg (trådstartaren)

#7 » 14:16:27, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en Mikuni och det är en stålnål. Om den flödade så skulle det väl läcka när den stpr stilla?
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

dc_lindberg

#8 » 14:24:08, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är flottören som dummar sig.
Antingen flyter den inte som den ska, eller så håller inte nålventilen tätt på rätt sätt.
Jag tror flottören sjunker ned en aning för djupt. Kardinalfel på Bing förgasarna som du ser på moppen i avataren.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

folkeorg (trådstartaren)

#9 » 22:56:12, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag rev förgasaren så var flottören hel dvs inte fylld med bensin och "läppen" som trycker på nålen var Ok, såg inte böjd ut. Kollade iof inte ifall nålen tätade.

På moppen så kunde man ju justera nålhöjden om jag minns rätt..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

dc_lindberg

#10 » 23:08:23, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flottörer drar i sig vätska... lödda läcker, styroform blir tyngre med åren, osv....
Man kan inte -se- på dem hur de mår... man måste testa dem i bensin...
Av din beskrivning att döma så sjunker flottören ned med ca 10% under optimal nivå - betrakta det som normalt efter ett antal år. Antingen kan man justera höjden var flottören öppnar nålventilen, eller så får man byta flottör. Bing förgasarna på Belos tillhör den där flottören (mässing) bli bara till o byta om den gått hål på (löda... då blir den tyngre o stänger för sent...).

Du kommer att få ordning på förgasaren - inga problem ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

folkeorg (trådstartaren)

#11 » 23:12:25, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en hästskofornad plastring, troligen ihålig men inte vätskefylld nu..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

dc_lindberg

#12 » 01:39:27, 13-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plast... är det inte styroform eller frigolit?...
Vet jag sett hårdplastflottörer också iof...

Finns en kugge till - pivon kan rosta/ärga/oxidera beroende av vilken/vilka metaller den är gjort av. Med fingrarna kan det kännas som den rör sig lätt, trotts detta kan pivon kärva - då får man liknande fenomen som vid för tung flottör.

Helt säker på att du hittar orsaken och kan åtgärda den :)
Har du kommit så här långt med förgasaren, så når du hela vägen fram till korrekt funktion ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

folkeorg (trådstartaren)

#13 » 20:18:38, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nästan listat ut hur Robin vill bli startad men det är inte lätt. Den vill inte varva ordentligt. Det kan ju bero på att den suger i sig olja via slitna kolvringar eller ventilstyrningarna. Oavsett så drar blåryker den duktigt, sotar ner stiftet och förbrukar 2-3dl olja per liter bensin. Det är inte hållbart. Den går som en kratta och luktar miljöbuse!

Så jag tänker byta motorn för själva paddan verkar ju fungera.

Vad rekommenderar ni?
Duger en Loncin och passar den rakt av?
http://www.blocket.se/jonkoping/Motorer_med_vertikal_eller_horisontell_axel_56727377.htm?ca=3&w=3&last=1
Vad är det för axeldiameter på en Robin?

Min Robin verkar vara på 4hk men det gör väl inget att ta en 6,5hk-maskin bara varvtalet är det samma?
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

dc_lindberg

#14 » 22:24:31, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät axel. Gissar att du har 1"... 25.4mm...
Då blir de lite dyrare. Såg att RC Holms priser ökat med lika många % som dollarn ökat mot kronan... nedrans jänkare!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

folkeorg (trådstartaren)

#15 » 23:33:55, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätte till 20mm precis innan remskivan.. Men Robin var på 4000rpm medan övriga ligger på 3600-3800rpm.
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se