Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

Robin EY18-3D surar ner sig

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera paddor och markvibratorer här

Janson1

#16 » 00:03:35, 13-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu lägger jag mig kanske i men ta den motor som passar rakt av avseende axel, fotstämpel, det blir enklast. Ett par hästar till gör nog ingen skillnad mer än soppaförbrukning... Däremot 3800 och 4000 rpm kan göra lite,lite om man nu kör på fullgas.
Nu tror jag en ny kinamotor klarar 4000 rpm också men det kanske inte behövs någon gång?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



folkeorg (trådstartaren)

#17 » 10:13:59, 13-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ngn specialremskiva på denna? Inbyggd slirkoppling eller centrifugal-dito?
Bild

Får iaf inte loss den. Bankade på sidan och det enda som hände var att en flisa lossnade på skivan så byte är väl oundvikligt nu. Den verkar vara 138mm inner och 9mm min.bredd samt 20mm axel med krysskil.
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

Janson1

#18 » 10:21:11, 13-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har nog något inbyggt i sig, kan vara en centrifugalkoppling, lika gärna en ryckutjämnare med gummielement, men mest troligt det första.
Nu kommer frågan, behövs denna eller räcket det med en stum remskiva?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

folkeorg (trådstartaren)

#19 » 11:00:18, 13-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkliga remskivor på denna. B-profil är 17mm och C-profil är 22mm men dessa skivor är 20mm. Dessutom är remskivan 175mm yttermått och standard är 180mm eller 170mm.
De är snuskigt dyra stora remskivor för B- eller C-profil. Minst 1000kr utan bussning..

Det är ingen fungerande centrifugalkoppling idag så paddan hoppar lite när den står på tomgång. Får varken av eller isär remskivan men det är kanske ointressant nu när skivan tappat en flisa dvs den måste bytas oavsett alt så kan den tugga rem..

Men sedan är frågan, om Robin ger 4000rpm medan en Loncin ligger på 3600rpm så borde jag ha en större remskiva på motorn så att "vibratorn" får rätt varvtal dvs 190mm kanske?

Kollade motorfästet på Robin, verkar vara 80mm på bredden samt 200 eller 190mm på längden. Finns viss justermån i de avlånga hålen i chassiet men frågan är om man kommer ner till 162mm som Loncin har?
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

Janson1

#20 » 11:16:59, 13-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lite större remskiva av den billigaste modellen bör räcka. Resten är du nog tvungen att kolla och avgöra själv (fotavtrycket)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

folkeorg (trådstartaren)

#21 » 11:22:31, 13-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde Atlas Copco. De har aldrig haft någon Dynapac CM13 med en Robin EY18-3D under de 41 år som de tillverkats. Det ska iaf vara en centrifugalkoppling med bromsbackar som ska gripa in. Så den ska vara delbar. Nya verkar inte finnas så frågan är om det finns någon eftermarknadsvariant..

Plötsligt kändes detta som en tidsödande och dyrt projekt.. :-(
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

folkeorg (trådstartaren)

#22 » 11:23:37, 13-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att man inte kan laga ramskivan som nu tappat en flisa? Verkar vara gjutet och det är väl osvetsbart med gott resultat?
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

folkeorg (trådstartaren)

#23 » 14:31:21, 13-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en sista insats att få Robin att lira. Rev förgasaren igen och böjde till läppen på flottörringen som trycker på nålen till inloppet så den stänger tidigare. Visst, den är segstartad fortfarande (kan bero på att choke-spjället är borttaget då vipparmen är borta så den hoppar in själv ibland) men nu gick den betydligt bättre och spottade inte soppa längre. Så ja, får väl erkänna att jag skulle lyssnat på rösterna här i tråden! ;-)

Den drar fortfarande olja dvs blårycker men nu kanske den inte sotar stiftet lika mkt och den puffar fortfarande ur vevhusventilationen men det kanske är normalt. Och eftersom jag inte fick loss remskivan (utan lyckades slå ut en flisa istället men det verkar ju fungera ändå) så får motorn nog leva vidare. Ska försöka fixa choken så den startar utan stargas..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

Loke

#24 » 17:07:01, 13-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

folkeorg skrev:Antar att man inte kan laga ramskivan som nu tappat en flisa? Verkar vara gjutet och det är väl osvetsbart med gott resultat?


Det funkar kanon att löda gjutjärn med bronslod, är även bra till att "bygga" upp med där det fattas material. I och för sig måste skivan bort först då det blir hett som fan, å andra sidan så lär den ju bearbetas efter lödningen på något sätt. Det är ganska enkelt att löda med brons, huvudsaken är att man inte snålar med flussmedlet. Det finns många filmer på You tube hur det går till, cast iron brazing är en bra sökfras.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

dc_lindberg

#25 » 22:30:02, 13-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.backia.se
Han har remskivor som passar, till överkomliga priser.

Jo då - Atlas Copco har fel. Har haft kontakt med verkstad/lager i Huddinge. Ville köpa reservdelar av dem, men jag tror de inte begrep att jag har företag också även om jag ringer som privatperson...
Reservdelarna -är- dyra...

Slungkoppling/centrifugalkoppling - original remskiva är inte å tänka på pga vad de gynnarna vill ha i ersättning för hyllvärmarna... Backia fixa dem åt dig som sagt ;)

Ja!
Enligt verkstaden är det mycket viktigt att ha rätt varvtal - fel varvtal o fjädrarna ryker... Verkstaden betonade att fjädrarna -inte- är billiga...
"Dreva om" så du hamnar rätt. Det är -stor- skillnad på 3600rpm och 4000rpm.

Motorfäste - kan vilken "by smed" som helst fixa åt dig.
Använd plattjärn tycker jag - lätt att bearbeta och ger lite mer tyngd.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Janson1

#26 » 07:57:49, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu remskivan skall loss... Den sitter ju med en centrumbult som måste loss, finns det gängor i hålet på remskivan? I så fall använder man en större bult som avdragare.
Ang det verkstaden sa om fjädrarna och rätt varvtal, det låter inte sant, inte ens troligt, om det är nu en vanlig slirkoppling. På min kopplar den lite, lite över tomgång och sen är det bara att välja fart, det viktigaste med slirkopplingar är att man inte ligger i dragläget och kör, då slits den ut. Nu har ju Folkeorg:s redan rostat ihop så det är kanske inte så kritiskt om det inte finns nån slungkoppling över huvud taget. Slungkopplingnen sitter där nog av två anledningar:
Underlätta vid start och komfort, den småhoppar inte på tomgång.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#27 » 08:05:18, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här Backia verkar ha motorer till rätta priser och föredömliga remskivor med lösa nav till, en smart och bra lösning. Skall lägga detta på minnet om det blir dax nån gång...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

folkeorg (trådstartaren)

#28 » 10:50:57, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lödning lät intressant men vet inte hur remskivan ska komma loss innan. Den har nog rostat fast ordentligt med åren. Kanske gasvärme kan få den att ge med sig men vill inte paja packboxar på motorn samtidigt.

Den dansar en hel del på tomgång så en centrifugalkoppling vore bra men måste ha 180-190mm remskiva på motorn. Backia har inte så stora på kopplingarna om man inte ful-svetsar på en..

Dessutom är det 20mm remskiva dvs inte B- eller C-profil. Kör med B-rem nu och det går bra.

Flisan jag slog ut är på "rätt" sida dvs eftersom remskivorna inte är i linje så tar inte flirans vassa kanter i remmen varken när den ska på eller av..

Bild
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

Janson1

#29 » 15:12:34, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den att kör vidare utan att svetsa/löda, bara runda av brottet så den inte skaver sönder remmen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#30 » 21:47:49, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Om nu remskivan skall loss... Den sitter ju med en centrumbult som måste loss, finns det gängor i hålet på remskivan? I så fall använder man en större bult som avdragare.


Glöm inte att värma skiva ordentligt med varmluftspistolen!
Bekant till mig skulle dra av en dubbelremskiva på en Gilson jordfräs... hade han väntat tills jag kom hem till'en så hade han sluppit få en "flisa" ur remskivan (=den sprack givetvis...).

Räkna iskallt med att skivan rostat fast på vevaxeln - så man får värma på duktigt mycket...
jmf m: Briggs and Stratton, B&S, 5hk, dubbla axlar, Norlett, Snowlett
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se