Sida 1 av 1

Identifiera rundpadda

InläggPostat: 17:21:43, 27-04-2017
av toker
Köpte mig en beg trasig rundpadda att använda för lite hemma fix. Enligt säljaren hade slung kopplingen pajat men efter lite mek upptäckte jag att oljan i vib delen läckt ut så lagret hade skurit men det är nu bytt till nya lager fettsmorda så jag slipper problem med olje läckage och bör hålla tillräckligt bra för mitt bruk ändå. Själva vib delen såg seriöst byggd med rejäla lager betäckning 6309 hela enheten sitter infäst med 6 st bultar mot botten plattan. Slung kopplingen hade nog fått stryk när lagret skar och var utan belägg vilket jag tror den ska ha men är inte säker men har i alla fall limmat på nya bromsband på kopplingen så nu bör den funka fint blir provkörning i morn när det torkat. Paddan drivs av en Honda GX160 men ser väldigt lika ut som göransons kina padda men den har nån kina motor och allt känns väldigt välbyggt och inte som kina prylar och oljesmord vib del är väl lite lyxigare en del som inte är välbyggd var själva handtaget vilket var delvis trasigt och sen tyckte jag det var för stor radie så jag bockade om den och satte dit en lyft ögla så nu bör det hålla. Men nu är frågan vilken padda har jag köpt är det en kina modell eller vad är det ?
Bild
Bild

Re: Identifiera rundpadda

InläggPostat: 16:54:10, 28-04-2017
av toker
Ingen som känner till modellen ? Hur som helst drog jag igång den i dag och den paddar bra och är lättkörd bara man får den att varva upp. Den går upp lite i varv så pass att den börjar vibrera men strävar svagt bakåt och hörs den går tungt men till slut orkar den förbi och varvar upp riktigt och blir stark och smidig och drar sig fram som den ska men vad beror det på drar den nyrenoverade slungkopplingen för bra eller kopplar in för tidigt. Hur funkar en riktig slung koppling jag antar att vid rätt varvtal kopplar den in i stort sett fullt och har minimalt med slir eller hur funkar dom har aldrig rivit nån tidigare. Jag limmade ju dit nya belägg på min för inte ska den väl gå järn mot järn ? Så här såg kopplingen ut före limningen.
Bild

Re: Identifiera rundpadda

InläggPostat: 21:01:55, 28-04-2017
av dc_lindberg
Dynapac, Paclite, är de som jag tänker på - å luta mot Dynapac.
Det är -inte- kina s...

All beteckning du visar i dina foton ser ut att vara:
CD Machine

Hjälper att få svar om man anger lite mer om sig själv... som vilken region man sitter fast i... mm
Är man anonym...



++++++++++++++++++++++++
Användningsområde för rund padda.
Ex.,
http://www.paclite-equip.com/en/produits/plaques.htm
PX91 - Round plate for trenches download product sheet PX91 vibratory plate compactor features a unique round base that allows flush compaction next to posts, pillars, guardrails, manholes, drainage inlets and foundations. The design of PX91 makes it easy to maneuver+ around obstacles. - See more at: http://www.paclite-equip.com/en/produit ... 1ftqn.dpuf

Re: Identifiera rundpadda

InläggPostat: 22:02:16, 28-04-2017
av stefansmark
https://www.indiamart.com/bluelineengin ... inery.html

bläddra ner på sidan så hittar du en likadan padda som din.

Re: Identifiera rundpadda

InläggPostat: 18:54:34, 29-04-2017
av toker
Ja det kanske är en Kina modell men känns i alla fall väldigt välbyggd och så med en Honda motor. Hittade felet med att den inte varvade upp det var en klåpar meckare dvs jag som dragit ihop vib huset med packningsklister i stället för packning och då blev det för lite spel mellan lagren och dom gick tungt rev isär och gjorde om och bröt loss packboxen på lagren så den får gå med olje smorda lager och slipade av locket lite så det funkar med packnings klister nu går den riktigt fint och paddar bra.

Re: Identifiera rundpadda

InläggPostat: 18:59:10, 01-05-2017
av dc_lindberg
Motorn är inte original... originalmotorn har pajat å man har köpt en ersättningsmotor...
Frågan är om det kan ha suttit en Wisconsin-motor på den...

Re: Identifiera rundpadda

InläggPostat: 09:45:48, 03-05-2017
av toker
Så skulle det kunna vara men jag tror det är original motorn som sitter där eftersom den hade gasvire monterad och reglage på handtaget lika som liknande kina paddor har och har svårt att tro att tidigare ägare fått dit dom grejerna själv han kan ju visserligen lämnat bort det till nån. Nu var reglaget trasigt och gasviren av och som jag nu plockad bort jag behöver ingen gasvire när reglaget sitter 0,5 meter därifrån och ett gasreglage på handtaget kommer troligtvis inte hålla så länge om man lyfter paddan med grävarn. Tidigare ägaren hade gjort en lösning med diverse strippor och klämmor för att kunna köra utan gasvire istället för att dra åt friktions skruven lite grann så gasen går lagomt trögt och stannar i rätt läge. Hur som helst motorn startar grymt lätt bättre än mina övriga Honda motorer och paddan verkar padda riktigt bra så den lär duga bra till mitt behov.

Re: Identifiera rundpadda

InläggPostat: 10:01:42, 03-05-2017
av dc_lindberg
Toker.
Jag fick en Wacker med samma motor. Den där motorn är nyare än paddan. Troligtvis är den levererad av ex., Göranssons (vilken min var).
De gamla motorerna kunde vara lite tjuriga, och delar kräver lite vänte tid att få hem. Dessutom är en OHV mycket snålare, mycket mer lättstartad, och ca 25% starkare vid samma slagvolym.
Någon -har- bytt motor; var -glad- för det :-)