Det är en Tremix stamp med Honda motor - kan man hitta nya motorer till dem?
Tydligen har oljan blandats ihop med bränslet eller nåt liknande och den har lagt av.
Södra Sverige nedan Jönköping ifall det finns tips om man kan reparera den.
Thore skrev:Har ni testat att tappa ur och bytt motorolja, samt rengöring av förgasaren?
Har varit ute för liknande fenomen efter att en Hondamotor stått och hoppat på en släpvagn i mer än 60 mil med öppen bensinkran.
I en liten rundpadda kan det ju ha flödat över bara någon har stälpt omkull med den vid tex lastning.
Eller är den konstig att dra runt.
Vi startade motorn utan vetskap om att motoroljan var utspädd med bensin, och den gick på rusvarv innan vi fick stopp på den.
Har sedan detta hände gått normalt i flera år efter.
Orchid70 skrev:Thore skrev:Har ni testat att tappa ur och bytt motorolja, samt rengöring av förgasaren?
Har varit ute för liknande fenomen efter att en Hondamotor stått och hoppat på en släpvagn i mer än 60 mil med öppen bensinkran.
I en liten rundpadda kan det ju ha flödat över bara någon har stälpt omkull med den vid tex lastning.
Eller är den konstig att dra runt.
Vi startade motorn utan vetskap om att motoroljan var utspädd med bensin, och den gick på rusvarv innan vi fick stopp på den.
Har sedan detta hände gått normalt i flera år efter.
I detta fallet fylldes motorn med soppa (han hade glömt att stänga av bensinkranen) och när de startade motorn sen utan att veta om detta - skar motorn.
Inga kinakopior är intressanta. De håller inte för den användningen. Han har gjort redan ett fel och köpte en minigrävare från Kina....
Frågan är - var köper man en ny Hondamotor? Billigt ska det helst vara med
ITW skrev:Har brukt kina kopi av Honda i noen år på min minidumper, og er strålende fornøyd med den, så er nok ikke alle som er dårlig.
Honda motoren holdt 800t på denne dumperen før den var helt utslitt, skiftet da til en Sierra Honda kopi, denne gikk 450t før den begynte å bruke en del olje, byttet den ut med en ny Sierra motor da. Til 1/4 av prisen på en Honda motor er det jo verdt det.
Og den første Sierra motoren åpnet jeg å byttet stempelring på, og resten av motoren så veldig bra ut så zen står nå som reserve.
Trondos skrev:Jeg har en gammel Tielburger 2-hjuls slåtterbalk. Den orginale 3 hk B&S sideventileren takket for seg, den røk blått som en tvåtaktare og brukte opp oljen i sumpen i et utrolig tempo....
Da kjøpte jeg en 6.5 hk Kina motor, dette var i 2005, den motoren går enda, så den har hatt et lengre liv på den maskinen enn den orginale motoren, og den bruker mindre soppa også.
3, 3.5 B&S og 5.5 og 6.5 "KinesHonda" har samme fotavtrykket, så det var bare å skrue den dit. Eneste tilpasningen jeg måtte gjøre var å svarve opp remskiven, gamle motoren hadde 3/4" aksel mens den nye hadde 1".
Denne er 5.5 hk: https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=9415
Återgå till Paddor och markvibratorer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster