Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

Hur lasta 250kg padda på släp?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera paddor och markvibratorer här

Viperia (trådstartaren)

#1 » 21:32:14, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej gott folk!

Har införskaffat mig en 250kg padda som jag skall ha för lite mark projekt hemma på tomten men även hyra ut mellan varven. Dock uppstod en rätt lustig fråga när en bekant frågade om han kunde låna den och det var hur han skall få av och på den från en kärra hos sig.

Hemma har jag ju resurser att lyfta och lasta med traktor men hur gör någon som ej har dessa möjligheter? Rör sig om vanligt bilsläp ca 50cm lasthöjd, hört att en kan vibrera av och på dom men känns som släpet lär bli skrot rätt snart?

Funderat på att montera en kran av enklare modell på mitt släp och på så sätt lyfta upp den då den är utrustad med lyftögla osv, alternativt iom att mitt släp går att tippa göra en slags vagn med hjul på och sedan montera en vinsch på flaket och så kan man vinscha av och på den. Har ni några smarta och enkla lösningar till mitt nyfunna problem?

Mvh,
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718



toker

#2 » 22:20:29, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte vinscha på den på vagnen ev komplettera med nån typ av hjul borde räcka med i ena änden.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#3 » 22:26:56, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många paddor har lösa stödhjul. Då kan man ju dra upp den mha ramp. Ännu lättare om winch finnes.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#4 » 22:31:29, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svetsat fast en bit av ett kluvet rör på min rundpadda och sen har jag en axel med 2 hjul på som jag använder om man ska flytta den lite längre och inte vill (rulla) den på sidan nu väger ju den under 100 kilo så viss skillnad.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se