Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

MV140

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera paddor och markvibratorer här

AN (trådstartaren)

#1 » 22:54:17, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lånat en padda, en MV140. Vet inte vilken tillverkare det är, hittar bara beteckningen mv140 och det är en Robin-motor.
Funderar på om den slirar lite i kopplingen. Kopplingen bör väl inte bli värst varm, om man inte står på tomgång länge?
När vikterna kastat ut "bromsbanden" ska det väl inte vara något märkbart slirande?
Det ser väl inte direkt slitet ut i kopplingshuset, men jag vet ju inte vad tjocka friktionsytorna är när det är nytt.
Fått för mej att den går lite onödigt sakta framåt, men motorn verkar varva normalt, och just det att kopplingen blir varm. Remmen har jag bytt.

När jag hade kört några timmar med den skar lagren i "vibrationsklumpen", då blev det väl lite slirande, innan jag fattade vad som hänt. Samt att ägaren sagt att den slutat driva vid något tillfälle, men att den senare började driva igen. Jag tror att lagren varit dåliga en längre tid, och att den stannat när kulhållaren i lagret lagt sej emellan. För roterade man baklänges började den fungera igen. lagren är nu bytta.

Finns det reservdelar och ev någon servicemanual till dessa att få tag på?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



överlass

#2 » 00:28:43, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda jag har att komma med är att kolla så det inte är för mycket olja nere i vibratordelen, då beter en padda sig ungefär som du beskriver
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se