Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

Bränsle till padda - spelar det nån roll?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera paddor och markvibratorer här

ptrg (trådstartaren)

#1 » 17:01:43, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en liten(85kg) markvibrator som jag hyr ut. Den är relativt ny och har hittills enbart kört den på Aspen(4t), men upplever att det blir lite knöligt för kunderna att veta vad dom ska ha, köpa rätt mängd osv. Den hyrs och återlämnas tankad.

Fråga: Spelar det någon större roll om man kör på Aspen eller vanlig 95/98? Mindre skillnader förstår jag att det är, men i det stora hela?
Fråga 2: Är det nåt problem att byta från Aspen till vanlig blyfri? Tänker att jag isf tömmer tanken och kör upp det i förgasaren först.

Ett annat alternativ är såklart att enbart tanka själv och debitera kunden extra.
ptrg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:18, 30-05-2018
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3



rospigg

#2 » 17:36:08, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skicka med en oöppnad dunk Aspen, och ta betalt för den mängd soppa som saknas i dunken.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#3 » 21:12:00, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inga problem att växla mellan alkylatbensin och vanlig. Främsta skillnaden är att de oförbrända ämnena i avgaserna är mindre hälsovådliga från alkylat än från vanlig bensin. Förr i tiden fanns det vissa problem med alkylatbensin, t ex att det gröna färgämnet kunde kleta igen förgasaren och att den var mer känslig än vanlig bensin för korrekt bränsleblandning. Det fanns t ex risiga gräsklippare med förgasarbekymmer som trots allt hankade sig fram och gick på mackbensin, men som var helt omöjliga på alkylat. Men numera tror jag att de där problemen är historia.
Möjligen är alkylatbensin något mer lagringsbeständig än vanlig bensin, men det spelar ju ingen roll för en maskin som är ständigt i drift och aldrig ska stå i flera år med samma gamla bränsle i tanken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga

#4 » 21:54:55, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har dåliga erfarenheter när man har kört länge på en bränslesort och sedan byter.
Jag körde ett par sågar och gick över till Aspen. Då klarade inte gummipackningar Aspen, utan dom blev stenhårda. Hade den diskutionen med en Aspensäljare på Elmia och konstigt nog höll han med.
Men vad som händer om man gör tvärt om vet jag inte.
Jag tror att man skall nog inte byta bränsle om man kört ett tag på en sort, utan fortsätta ha samma bränsle.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

torbjorn_forsman

#5 » 22:11:38, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att det är viss skillnad på oljeblandad respektive oblandad alkylatbensin. Jag antar att trådstartarens padda har fyrtaktsmotor och alltså inte ska ha oljeblandad bensin.

Det är ju känt att en del gummidetaljer (t ex bränsleslangar av dåliga piratmärken) som har utsatts för vanlig mackbensin, blir stenhårda om de inte längre kommer i kontakt med bensin utan får ligga i luft några år. Troligen beror detta på att flyktiga kolväten ur bensinen har tvättat ur mjukgörare ur gummit och ersatt dem, så länge gummit är inpyrt med bensin fortsätter det kännas mjukt men när bensinen har avdunstat fullständigt, hårdnar det. Bensinslangar mm av bra kvalitet (typ Trelleborg, Hydroscand m fl) beter sig dock inte på det sättet. Inte heller sådana gummidetaljer som t ex personbilstillverkare har använt de senaste 30 åren eller så.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se