Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

Köpa Padda

66 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera paddor och markvibratorer här

dogen

#46 » 17:13:27, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Hihih, jo, jag har alltid tyckt att det lät idiotiskt, men nu sist vägrade man använda padda just av denna anledning. Någon 'byggingenjör' hade tydligen uttalat sig om att det var vansinne att använda det i närheten av byggnader. Det sunda förnuftet säger ju att det är ett mycket konstigt uttalande, men jag gav mig och ville inte beblanda mig mer i det där. Har kunden en felaktig uppfattning om hur saker och ting skall göras så brukar jag tacka nej till jobbet eftersom jag vill göra det på rätt sätt (nu pratar jag i första hand om pianon, som jag faktiskt kan ;) men detta går ju att applicera på vad som helst). Gör man på sitt sätt, mot kundens begäran och det av någon orsak blir minsta lilla fel så kan man ju ge sig på att man får på käften hur orimligt det än må vara.

Nåväl! Jag tackar för råden och ska nog se mig om efter en större padda än jag först tänkt. Jag tror dock inte att jag kommer gå så högt som 450kg eftersom jag som sagt mest gör mindre jobb än husgrunder osv. Detta av praktiska skäl till huvudsak. Förstår att man inte vill gå 30 vändor med en liten padda om det är mycket som skall fyllas och packas. Det är inte ens så roligt att man vill göra det om nu någon, mot förmodan, skulle betala för det (okej, till rätt pris så kan man ju göra nästan vad som helst ;)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



patrik h

#47 » 20:52:43, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Gatsten (granit) borde man ju kunna slå ner med storpaddan till och med?

Hursom, jag gör nog ett test med rundpaddan och plyfa i alla fall.


jag skulle nog kasta på ett par cm fogsand och sen köra med antingen rundpadda eller asfaltpaddan, skulle nog föredra den sistnämnda då den slår lite mjukare/mindre. (på plattor)
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Robban_C

#48 » 21:24:38, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:... Någon 'byggingenjör' hade tydligen uttalat sig om att det var vansinne att använda det i närheten av byggnader. ...

Och det värsta av allt är att denne byggingenjörs ord väger tyngre än våra. Vi är ju bara skitiga markentreprenörer, vi kan ju ingenting om hur jobben ska utföras. :slag2:

Kom ihåg vad jag brukar säga:
Kunskap kan alla skaffa sig, det är bara att läsa en jä*la massa böcker.
Men förståelse är en annan sak, det kräver både kunskap och förmåga att sätta ihop olika kunskaper och sen dra egna slutsatser av det. Förståelse smäller f*n så mycket högre än kunskap!

patrik h skrev:... asfaltpaddan, skulle nog föredra den sistnämnda då den slår lite mjukare/mindre. (på plattor)

Jaja, men då ska man ju ha en sån också!
Ja, vi får se om vi kanske investerar i en mindre padda också. Eller en gummiklädd.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bonken

#49 » 21:59:53, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:
Robban_C skrev:Gatsten (granit) borde man ju kunna slå ner med storpaddan till och med?

Hursom, jag gör nog ett test med rundpaddan och plyfa i alla fall.


jag skulle nog kasta på ett par cm fogsand och sen köra med antingen rundpadda eller asfaltpaddan, skulle nog föredra den sistnämnda då den slår lite mjukare/mindre. (på plattor)


Nej fy. Otroligt mkt mer jobb att få bort sanden sen och dessutom kan man få väldigt ojämnt resultat. Då är det bättre med plyfa eller inte padda alls.
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

prosten

#50 » 23:39:36, 12-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sparkar vi igång denna gammla tråden ännu en gång;

Kom precis över en Dynapac LG500 för ett riktigt bra pris (se dagens glädjeämnen) och jag skall erkänna att jag har aldrig paddat i hela mitt liv förut. Funderade på en sak; kan man egentligen ha en "för tung" padda? Dvs. är det något man bör tänka på ifall man ex. har mindre fyllnad etc.? Eller om man paddar för en rörgrav?

Sedan får jag skicka en fråga till Robban (jag antar att inga inlägg undgår dig?! :smile: ) eftersom du kommenterade mitt tidigare inlägg och skrev att du kunde ge både pengar och en Swepack 450kg padda som byte. Är det för att Dynapac anses bättre eller ville du bara ha 50kg till?


Återkommer med rapport när paddan dyker upp (är en hyrmaskin, som skall fungera ok, men är lite osäker på skicket).
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

mf33

#51 » 23:59:14, 12-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Konsumentköplagen är en konsumentköplag. Den gäller alltså bara affärer där köparen är en privatperson, inte där köparen är ett företag.
Vid affärer mellan företag göller Köplagen och där finns inga garantier eller reklamationer. Det är med andra ord upp till säljaren om han vill lämna någomn garanti och det vill Abelco tydligen inte.


Dessutom är det inte garanti i KKL, det är reklamationsrätt och den är numer på tre år.
Reklamationsrätten gäller endast fabrikationsfel (vilket iofs en del av det jag råkat ut för är), dvs felet ska ha funnits redan från början.
Dessutom är det skillnad på garanti och reklamationsrätt såtillvida att det är köparens bevisbörda vid reklamation medan det är säljarens bevisbörda vid garanti.
Men som sagt, KKL gäller inte i detta fallet.


Hej
Kanske lite :off_topic: men jag har enskild firma och när jag köper grejer som jag vet kan krångla( t.ex. mobiltelefoner som bara håller ngn vecka i fickan med allt fil och slipspån :evil: från metall) så ser jag till att det numera står mitt "person" namn på kvittot.

Då är jag ju alltid en privatperson gentemot säljaren.
Kvittot kan jag ju ända använda i firman med dess bokföring, för i enskild firma är ju jag/firma samma sak :???:
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Robban_C

#52 » 07:51:20, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

prosten skrev:... Sedan får jag skicka en fråga till Robban (jag antar att inga inlägg undgår dig?! :smile: ) eftersom du kommenterade mitt tidigare inlägg och skrev att du kunde ge både pengar och en Swepack 450kg padda som byte. Är det för att Dynapac anses bättre eller ville du bara ha 50kg till? ...

Vår Swepac går bra men en Dynapac LG500 går ännu bättre. Jag har hyrt sån några gånger och dom har nog aningens lägre frekvens men dom slår ogudaktigt hårt. Dessutom med steglös hastighet medan Swepac bara har en hastighet åt vart håll. Det gör bl a att de blir ett ryck och en "ostbacke" vid vändningarna.
Därmed inte sagt att Swepac skulle vara en dålig padda. Vi har den till nästan allt som ska packas och har till och packat smackblöt morän med mycket gott resultat (men då får man hjälpa till med framdriften "lite" :grin: ).


Angående att ha för tung padda så funderade jag också på det från början men jag ser bara två orsaker till att en padda skulle kunna vara för tung:
1. Vibba ner fogsand i stenläggningar med 450 kg känns sisådär. Blir nog mycket reklamationer. :mrgreen:
2. Kan man inte hantera paddan (lyfta med liten grävare eller transportera på bilkärra) så är det för tung. Köp då större maskin och större kärra. :mrgreen:

Men vi har också en liten rundpadda till en del småjobb, där storpaddan helt enkelt blir för klantig eller på stenläggningar (OSB mellan) men rundpaddan används inte så mycket.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Geting

#53 » 14:51:48, 28-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tycker allt en padda kan vara för tung ibland, en 4-500 kilos ger ju inte samma finnish som om man först kör grovt med en stor och sedan slänger på och packar den sista centimetern med en mindre padda.

En mindre kan även vara att föredra om det är dåliga massor under det som ska paddas, orörda massor är ju betydligt stadigare än om man paddar fram en massa vatten i dom.

Ska man bara få en yta slät är en stor inte helt optimal heller

så ja, storleken på paddan spelar roll.

Och är det sämre massor som absolut måste packas vill jag slå ett slag för Stampen. Slår som ett as, men är ändå tillräckligt lätt för att vara hanterbar nere i schakten
Senast redigerad av Geting 14:54:07, 28-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
cut your losses, ride your winners
Geting
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:01, 07-02-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: komatsu pw95r-2
Abelco XC någonting på 4 ton

Robban_C

#54 » 23:04:17, 28-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi "justerpaddar" med lilla rundpaddan efter att ha slagit ihop ytan med storpaddan. Fungerar jättebra.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dc_lindberg

#55 » 17:43:18, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norton - hur slutade det?
Jag letade på Google efter reservdelar till min Robin EY25D2 som sitter på min Dynapac CM13 (se tråd), o då dök din gamla tråd upp :-)

Jo Prosten. Dyanpac är något helt annat att jobba med än "de andra".
CM13 (bara 160kg) slår -hårt- , -djupt- och går -framåt- . Kina paddor ss Bauhaus Herkules "gräver ned sig".
Ett önskemål är ju att ha "back" även på de mindre :-)
Hyrde en 400kg's med dieselmotor (25 år sedan nu); med back. Fullkomligt "gudomlig" att "köra" med :-)

Ja - paddan kan vara för tung...
Gäller alltid samma sak:
- rätt verktyg för jobbet ifråga, och arbetet blir en fröjd. Fel verktyg o arbetet blir...

Om inte paddan kan röra sig framåt på jord/blöt jord, då gör den inte det heller på stenmjöl... Så roligt var Herkules att jobba med (se tråd)... å vilken känsla det blev när jag fick hem Dynapac'n o körde första repan!

Har samma erfarenhet som Robban gällande skillnaden mellan Swepac och Dynapac.
Fick prova en Swepac av Bauhaus. Den var milsvitt bättre än deras Hercules, men så kostar Hercules ca 6000 och Swepacen (90kg) gick loss på 35 000. Dynapac är "nästa värld" i paddor - Swepac... "är för amatörer" :skratta3:
Hercules... är för att imponera på grannen med i villakvarteren... inget för att jobba med!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mimeck

#56 » 15:12:54, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Swepac 450. Är den för amatörer? Tack för den!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#57 » 17:14:48, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3:
Mimeck - du är väl inte snarstucken heller?
Swepac är verkligen fina grejor, i synnerhet i jämförelse med sådan som Hercules; men, ställer jag Dynapac och Swepac bredivid varandra så upplever jag stor skillnad mellan dem, i favör Dynapac.

Jag har inte dokumenten på den där 400 paddan jag hyrde 1995, det kan ha varit en Swepac ;-)
Du må ta detta nu som mopedister tycker och tänker om just sin favorit, HD vs BMW vs Guzzi osv - upp till dig nu... "att bjuda igen lite" ;-)
Jag är Dynapac "frälst" - den kappan kan lätt vändas efter vinden, bara vinden för med sig något som ändras ens erfarenhet :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mimeck

#58 » 17:36:09, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog det inte på så stort allvar. Swepacen duger bra för mej. Hoppar bra både framåt och bakåt.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#59 » 18:17:08, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#60 » 20:21:00, 30-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag inget vet om paddor (varken de levande eller de som skakar) men inser att jag behöver en till det tilltänkta bygget så har jag scannat av blocket en stund.
Läst igenom några trådar här på Forat och "insett" att en ny billig nog inte är rätt väg.

Vid behov kan jag låna en 450kg (dynapac), men den används ju av ägaren så den kan inte stå här i månader.

Bygget är då en villa
Troligen vill jag ha en 150-200kg som "allt i allo" men en 80 kg rundpadda har jag också läst skall vara användbar.
Anledningen till köp är den tilltänkta utdragna byggtiden, samt om jag hyr så blir jag snål och skall jobba på som s*t*n för att minska hyreskostnaden.
Är det Swepac, dynapac och Wacker som gäller?

Gjorde grunden till maskinhallen så 1 grund har jag gjort innan.
Prisbild får gärna upplysas om.
Pris är väl inget problem sålänge man får igen 80% eller så när man säljer efter något år.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se