Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

Köpa Padda

66 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera paddor och markvibratorer här

norton (trådstartaren)

#1 » 14:28:19, 14-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ett litet arbete så upptäckte jag att en padda (vibroplatta / markvibrator, kärt barn har många namn) måste jag ha. En snabb koll på begagnat fronten lutar det åt att köpa en ny, de gamla är för dyra, slut eller för långt bort, redan sålda. En 90-120kg känns bra i storlek men jag får nöja mig med en mindre troligen. Naturligtvis så kan man hyra en för ett enstaka jobb men jag tror att det kommer fler ggr då en padda behövs i framtiden. En investering alltså.

Abelco kränger en 64kg pjäs (mv60) för 6000kr, modellen större 90kg kostare mer än dubbelt så mycket.

Så till frågan, nån som kört denna modell eller kan rekomendera en annan för ungefär samma peng?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Robban_C

#2 » 16:17:50, 14-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vikten på paddan ska anpassas efter hur djupt du ska packa:
100 kg padda per dm packningsdjup är en tumregel (finns säkert fler).



Vad gäller Abelco så måste jag nog avråda dels pga bristande kvalitet, dels eftersom dom sk*ter helt i kunderna den dan nåt händer.
Varje fel nedan har jag ringt om men inte fått någon respons.

Jag köpte en 170 kg padda därifrån i höstas.
Det första som hände (redan hemma på gården vid första provkörning innan jag ens kommit ut på jobb med paddan) var att gasreglaget ramlade isär. Eftersom fram/back inte har nåt mittläge (det har många andra paddor) så gick det inte att få stopp på fanstyget heller när gasen skenade. Jag fick i panik påverka reglaget nere på motorn tills den stannade, i samband med detta blev gasvajern "tillknycklad" och liknar numer Musse Pigg.

Den ryker vid gaspådrag så man inte kan använda den vindstilla dagar.

Sen klagade jag i våras över oljeläckage från vibbran. Detta är ett välkänt fel som tydligen drabbar i stort sett varenda kund. Då kan man tycka att dom kunde ha skickat en ny o-ring tillsammans med instruktioner om hur den byts. Eller åtminstone tagit reda på dimensionerna åt mig.
Som ni vet så klarar jag av att åtgärda felet på egen hand och ett lindrigt jobb accepterar jag att åtgärda själv för att spara leverantören en massa jobb. Men då ska dom åtminstone underlätta jobbet för mig genom att ge mig dimensionerna eller rent av skicka en o-ring.

Strax därefter klagade jag över att vajern till fram/back gått av redan efter ett halvår. Den är inte bara att skarva eftersom det är en grofsig vajer med gängstång i ena änden. Gängan har gått av.
Äntligen kom det lite respons. Jag blev lovad att få skicka tillbaks paddan vilket var mer än jag begärde. Det hade räckt med att få en ny vajer. Sen blev jag uppringd igen med andra besked. "O-ringen som läcker kan du byta själv och vajern kan du få köpa en ny av oss".

Visst fan kan jag byta oringen själv men jag kan väl åtminstone få dimensionerna så jag kan göra bytet i ett svep? Och både vajern och oringen ska väl ändå gå på garanti? Men nån garanti finns tydligen inte.

Vidare så kan man inte backa med paddan i makadam (11-16 resp 16-32) utan att den gräver ned sig. Framåt går bra men inte bakåt. Däremot går det att backa i bärlager (0-30) eller krossat väggrus (0-18). Man ska ju ha klart för sig att vikten är idealisk för paddning av husgrunder och då använder man som bekant makadam. Och man behöver kunna backa ibland. Framförallt om man gör grunder med Alba.
Vad är det för mening med att ha back på en padda när det inte går att använda? Börjar ju lukta vilseledande marknadsföring.

Bågen runt paddan felgjord. Den är för låg med följd att risken att man trycker till tanken vid lyft med redskapsfästet är för stor. Så tanken läcker numer.

Dom marknadsför att den ska klara en hels*kes massa m2 per timme men det betvivlar jag eftersom den går så sakta. Har dock inte mätt om det stämmer. Däremot kan jag säga att min rundpadda går betydligt fortare.



Sålunda:
Inga som helst garantier, inte ens på välkända återkommande fel.
Inget som helst intresse av att lösa kundens problem.
Inte utprovat i praktisk använding.



Jag har varit i kontakt med Abelco ett flertal gånger angående dessa problem, både per mejl och per telefon. Senast lovade deras "Tillbehörsansvarig" att skicka både fram/backvajer och o-ring "redan nästa vecka". Detta skedde under vecka 23 eller 24 och bitarna har inte dykt upp än.
Detta blev jag antagligen lovad eftersom jag hotade att berätta om dessa problem för övriga inhyrda förare på Volvodagarna. Hans löfte om att skicka delar gjorde att jag inte sa nåt men jag träffar samma förare igen framöver. Då ska dom få veta.
Ständigt tomma löften verkar vara Abelcos paroll.

Idag används paddan med läckage från både soppatank och vibbra samt en svetstång hängandes från f/b-vajern. Den liknar redan skrot. Och detta på en padda som inte ens är ett år gammal.

Min rekommendation är därför att satsa på annat fabrikat eller på en begagnad "svensk" om du hittar någon. Själv ångrar jag som alla säkert förstår att jag köpte från Abelco. Idag skulle jag ha dubblerat insatsen och köpt mig en Swepack eller liknande istället.

Nu ska jag mejla länken till den här tråden dit. Det ska f*nimej kosta att bete sig som dom gjort och det ska dom få veta.
Har slutat på forumet!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mårten Nore´n

#3 » 17:07:15, 14-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt gällande konsumentköplag har du ett års garanti på alla produkter du köper, hade med andra ord raskat på lite med reklamationen om du nu köpte den förra hösten...
Mårten Nore´n
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:40, 19-05-2006

Robban_C

#4 » 17:18:46, 14-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konsumentköplagen är en konsumentköplag. Den gäller alltså bara affärer där köparen är en privatperson, inte där köparen är ett företag.
Vid affärer mellan företag göller Köplagen och där finns inga garantier eller reklamationer. Det är med andra ord upp till säljaren om han vill lämna någomn garanti och det vill Abelco tydligen inte.


Dessutom är det inte garanti i KKL, det är reklamationsrätt och den är numer på tre år.
Reklamationsrätten gäller endast fabrikationsfel (vilket iofs en del av det jag råkat ut för är), dvs felet ska ha funnits redan från början.
Dessutom är det skillnad på garanti och reklamationsrätt såtillvida att det är köparens bevisbörda vid reklamation medan det är säljarens bevisbörda vid garanti.
Men som sagt, KKL gäller inte i detta fallet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bosse_A

#5 » 18:59:54, 14-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

norton skrev:Så till frågan, nån som kört denna modell eller kan rekomendera en annan för ungefär samma peng?
Där jag köpte min grävare säljer de paddor på 100 kg med Hondamotor till vettigt pris:
http://www.bsmaskinuthyrning.se/
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

norton (trådstartaren)

#6 » 20:11:31, 14-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, det var ord o inga visor robban. Om jag köper deras padda så tänkte jag sambeställa lite grejor (s45 grindar bl.a). Efter att tagit del av dina erfarenheter så ska det mycket till innan jag dealar med dem. Himmla synd att det sista som gör kunder nöjda ska vara så svårt att leva upp till. Hade de haft ärligheten nog att inte avge löften om ditt o datt så kunde man ju åtminstånde respekteras deras affärsmetoder.

Tack för tipset Bosse, ska kolla in den lite. Den ser lite ovanlig ut i designen på plattan bara, o vart fäster man lyft stroppen? Har du testa den själv?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#7 » 21:10:20, 14-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

norton skrev:Oj, det var ord o inga visor robban. ...
Ja, visst är det så men dom har haft flera chanser att göra nåt åt saken och varje gång har resultatet uteblivit.

Lyftstroppen kan du ju alltid fästa i "handtagen" nere i plattan. Men en skyddbåge är alltid bra, framförallt om den är hög nog att fungera med krokarna på redskapsfästet. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bosse_A

#8 » 21:21:19, 14-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

norton skrev:Har du testa den själv?
Nej, men jag tittade på den när jag var där och de sålde så mycket av den att de hade leveransproblem.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Bosse_A

#9 » 21:28:01, 14-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Vad gäller Abelco så måste jag nog avråda dels pga bristande kvalitet, dels eftersom dom sk*ter helt i kunderna den dan nåt händer.
Det var ju intressant information. Tur att man inte köpt grävmaskin utav dem.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

norton (trådstartaren)

#10 » 10:16:39, 15-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som gör en padda så dyr igentligen? En stålplatta, obalansvikt och en motor. Borde kunna tillverkas/säljas för betydligt mindre, i alla fall en som inte har elstart o back.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ja-bond77

#11 » 21:12:41, 15-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en bild på min maskin... lite för lätt är den kanske men jag behöver inte fara iväg till nån hyrfirma åtminstone... den väger kanske kring 80kg.

Minns inte effekten men skulle tro den var kring 1-1,5 kW

Samma vibrator(motordelen) används också bl a som formvibrator vid gjutning av enkellagers betongelement eller platsgjutna betongkonstruktioner. Detta har jag dock inte testat ännu... Man kan också tänka sig att montera den på en balkvibrator, inte detta heller testat, det kan hända att den är för brutal till det användningsområdet... :svettas:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Björn.O

#12 » 21:35:06, 15-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det verkar ju vara en skitfirma det där Abelco, dom har väl så fullt upp med att vräka ut sina billiga skitmaskiner över landet att dom inte hinner sköta service och garantier...

När det gäller paddor : Vad är det som gör att man kan byta färdriktning egentligen :? Man tycker ju att det borde morra till i dom när man byter riktning, men dom bara börjar backa hur fint som helst... :?
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Robban_C

#13 » 22:31:24, 15-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:... Vad är det som gör att man kan byta färdriktning egentligen :? ... :?
Det har jag också funderat på. Jag får väl riva isär min vibbra och kika hur det fungerar när jag ska byta den där o-ringen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bm1113

#14 » 22:43:30, 15-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

är ju inte så inne på dessa men kan det vara något som tex förskuter axeln med vibratorn bakåt rspektive framåt ? är säkert helt galet tänkt men var bara iden som slog mig för då behöver ju inte det ändra riktning på vibratorn ?

motor kanske man kan ta från någon Jordfräs/snöslunga eller Skoter/MC motor om man gör en egen :idee: ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Björn.O

#15 » 00:55:05, 16-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver ju bara ta en Perkins diesel så får man vibrationerna på köpet. :mrgreen: Fram/back frågan kvarstår dock...
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se