Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

Köpa Padda

66 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera paddor och markvibratorer här

joeri91942

#31 » 09:38:43, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så får man ha tur, fick med en beg padda (Dynapac LG200) när jag köpte Peljob'en.. han som sålde hade inte fått igång den.

Lite kontroll visade att den var FRUKTANSVÄRT tung att dra runt.. kan ha berott på att en fjäder i slungkopplingen hade gått av så att man drog runt hela mekaniken :grin: Fanns inte en chans att få snurr nog på den

Av med remmen men startade inte ändå, fick den att hosta till en gång men det var allt, inte ens startgas hjälpte.. när armarna tog slut gav jag upp och gick in för att Googla lite.

Hade hittat igen manualer på paddan tidigare men ingen som beskrev den motor som jag hade, det som stod i dom var att man skulle bara rycka ordentligt så skulle den starta. Med rätt motormanual (motorn är en Robin Diesel) så hittade jag en annan procedur, dra sakta ut snöret 3 gånger, leta reda på kompressionsläge, släpp tillbaks snöret och dra ut hela vägen.... presto! Gick igång på första försöket!!

Har nu ett paket med nya bromsbackar och fjädrar till kopplingen hemma, oljefilter och ny luftburk istället för den sönderslagna fick jag tag i tidigare i veckan. Detta till en maskin från läääänge sen!

Nu återstår bara att serva upp mekaniken i botten, att döma av skicket på bottenplåten och övriga delar så har den inte gått speciellt många timmar, mest bara varit försummad. Får väl hoppas att jag inte hittar några större problem där men som tur är går det ju att få tag på reservdelar.

/Jörgen
Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
joeri91942
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:25, 19-07-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Peljob EB-506 (Volvo EW-50)
Atlas AR-85



nisse

#32 » 09:44:30, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprängskiss brukar finnas på Dynapacs hemsida gratis. Men det vet du kanske redan.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

joeri91942

#33 » 10:11:49, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jopp, hittade igen manualer & sprängskisser där. Det mesta är samma i min mot dom som är i skisserna, det är mest bara motorn som dom verkar ha använt under en extremt kort tid. Som tur är finns den motorn fortfarande i produktion så generalagenten för Subaru-Robin hade delar till den på hyllan... i Sverige!

Dessutom fick jag väldigt bra hjälp av Dynapacs reservdelsavdelning med att få tag på pryttlarna till slungkopplingen, trots att dom var tvingade att leta fram gamla papperskopior för att hitta artikelnumren! :smile:

/Jörgen
Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
joeri91942
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:25, 19-07-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Peljob EB-506 (Volvo EW-50)
Atlas AR-85

dogen

#34 » 19:43:25, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att skaffa en padda, så jag sparkar lite liv i denna tråd.

Med tanke på att jag inte vill köpa grisen i säcken så kvarstår nog bara de mer kända märkena och de kostar som bekant för mycket för att jag skall vara beredd att köpa en sprillans ny. Uthyrningsfirmor säljer ju ut allt efter ett visst antal år. Nog för att de brukar vara ganska 'välanvända', men nog servas grejjorna regelbundet. Dessutom brukar det ju vara bra grejjor i botten. Låter det heldumt eller? Hade tänkt mig något runt 120-150kg (helst runt 150kg egentligen). På blocket känns det inte som att man hittar några fynd direkt.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#35 » 20:34:41, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför 150 kg?
Jag ser bara en nytta med en sån lätt padda och det är att man lyfter den på tre pers men du har ju en grävare att lyfta med.

Vad gör du för jobb som kräver padda?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nomis

#36 » 20:46:41, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrev ju nyligen i den här tråden angående ny kinesvariant eller begagnad kvalitet. Det blev till sist begagnad kvalitet. Hittade en Swepac F90 från 2003 på blocket för 7000 kr.

Hittills känns den helt OK. Så om man tar sig tid att följa blocket och är beredd att handla med kort varsel så kan man nog hitta vettiga objekt.

//nomis
Allgaier A133 anno 1953 och 1954
Scania TGB 30 med Palfingerkran PK17000
Scania TGB 40
Volvo L30
Citroen Berlingo
m.m.
Användarvisningsbild
nomis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:29:52, 18-10-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allgaier A133 1954 anno 1953 0ch 1954
Scania TGB 30 med Palfinger 17000

Robban_C

#37 » 21:19:13, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och jag köpte min Swepac 450 på Blocket. Bra pris för bra padda (som dock har börjat trilskas med husse, kallstartar dåligt men det tar vi i en separat tråd).

Själv har jag som en del av er vet provat kinesvarianten. Jag tänkte att nytt är ju ändå nytt men så är det inte. Det heter så här:
"Kinesiskt är ju ändå kinesiskt" och sen lägger man pekfingren i kors framför kinabitarna. :mrgreen:
Helt klart är att en beg svensk maskin är bättre än en ny kinamaskin.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#38 » 00:02:40, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har blivit några grunder, men enbart ett mindre garage på runt 50m2 och då var det ju segt med en liten padda. I övrigt har det mest varit till utbyggnader och diverse påhitt som folk haft på tomten (plattläggning mm). 150kg tänkte jag eftersom den var liten och smidig (och mycket billigare?) till mindre arbeten. Enkelt om någon vill hyra och på två-tre man kunna ta på släpvagn. Men man kanske skall sikta på något större? Göra grund för några stora grunder blir det nog inte tal om. Många verkar dessutom vara livrädda för att köra en större padda inom 100m från sitt hus pga sättningsskador ;)

Edit: Det där med att begagnat svenskt, tyskt eller ja nästan vilket land som helst, är bättre än nytt kinesiskt gäller för pianon också. Förmodligen gäller det inom många områden :)
Senast redigerad av dogen 00:04:40, 08-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#39 » 07:29:54, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:... Många verkar dessutom vara livrädda för att köra en större padda inom 100m från sitt hus pga sättningsskador ;) ...

Det var det dummaste jag har hört (inget illa menat mot dig dogen). Sätter sig kåken av att man paddar runt den så sätter den sig efter första bästa regnväder också när marken sjunker till. Står den på kvicksand?
Så sent som härmodagen körde jag 450 kg nån cm ifrån en grund i samband med bärlager för stenläggning. Det enda man får tänka på är att inte köra mot grunden eftersom man då riskerar att spräcka sockelytan.

dogen, tänk på det här:
Packning av utfyllning (sand, grus, bergkross) ska göras med minst 100 kg/dm fyllnadshöjd. Med 150 kg kan du absolut inte fylla mer än 1,5 dm i taget.
Sen ska du göra minst fyra överfarter (en del konstruktörer säger sex överfarter) och då är det bra med en större padda eftersom den har bredare platta och alltså tar en givet yta på färre varv.
Jag hade samma funderingar som du men blev övertygad av våra vänner här på forumet att köpa en storpadda och det har jag inte ångrat.
Dock finns det två nackdelar:
1. Man måste ha maskin för att lyfta ombord på ett flak.
2. Börjar ma komma neråt makk 11-16 så flyttar en så stor padda gärna en hel del på materialet. Möjligen skulle man ha 150-200 kg för just det kapillärbrytande lagret.


En fråga:
Ni som lägger sten (i det här fallet rör det sig om 14x21), brukar ni vibba ner fogsanden med padda?
I såna fall hur? Vilken typ/vikt av padda?
Hård eller mjuk platta eller plyfa under?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ronny Hallgren

#40 » 10:07:03, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda tillfället som vi har paddat efter att ha lagt sten är när de har varit smågatsten o då körde vi med 450 paddan. På plattytor sopar vi sanden med en piasavakvast men sanden går bäst att sopa när den är helt torr.
Nu kör jag en Ew160D -12 med SPD-BM fäste, Engcon EC20B med grip och extra hydrauluttag, SVAB GP-Controller, SVAB L8-spakar, Möre dumpervagn -12
http://www.cj-lastmaskiner.se
Användarvisningsbild
Ronny Hallgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:00, 25-11-2006
Ort: Kungsängen
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ew 160D, Ew160C, Ew160B, L120F, L60F, L70D, Huddig 1160, 1160D, 1260, 1260B, Lundberg 6200

Bonken

#41 » 17:02:02, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kör alltid med liten padda, 30-40 kg, med gummimatta efter läggning och innan fogsand. Detta för att få bort små höjdskillnader pga läggningen och stenen. Man trycker även ner stenen lite och motverkar det små sättningar som kan bli direkt efteråt. Det bli avsevärd skillnad mot att inte göra detta. Observera att det ska vara en lätt padda och gärna med matta under.

Fogsanden regnar ner och sopas ner av kund under ett par veckor.
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

Robban_C

#42 » 21:31:38, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

30-40 kg? Det är ju ingenting alls. :grin:
Kan man köra med rundpaddan (85 kg) om man lägger plyfa emellan? Nån som har provat?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bonken

#43 » 11:33:11, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tror jag inte är en bra idé. Den trycker nog lite väl hårt. På gatsten funkar det fint men de ligger ju inte jämt heller.

Japp 30-40 kg ska det vara med matta. Blir perfekt! Man är ute efter att bara trycka ner den 3-4 mm så man får samma höjd på allihopa.
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

Robban_C

#44 » 12:17:09, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gatsten (granit) borde man ju kunna slå ner med storpaddan till och med?

Hursom, jag gör nog ett test med rundpaddan och plyfa i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#45 » 12:20:08, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den erfarenheten jag har av "storlek på paddor" som jag fick då jag körde ut hyrmaskiner är:

60 till 80kg hyres bara av "husare", främsta anledningen till att den storleken valdes var att de lyckades lyfta in de i kofferten på vanliga bilar.
150 till 180kg hyrdes av anläggare / stensättare och oftast då med lös nylonplatta för att kunna användas till den avslutande stenpackning också.
I bland så valde de i stället en lite större (200 kg) om det var trångt, för att kunna få en mod. med "fram & back".
350 - 500 kg hyrdes uteslutande till markarbeten som husgrunder, plintbäddar och större rörschakt.

Ang. köpa ny "Kina padda" eller beg. av känt fabrikat:

Gäller det paddor under 80 kg så är oftast motorerna på de uppslitna (dåliga luftfilter och bara "stänk" oljesmörjning) och då tror jag att en ny "Kina padda" är ett bättre alternativ.
Men på de lite större (och uppåt) så är det "riktiga" motorer som håller och där är det i stället "vibrodelen" som slits ut först.
Viktigt att det då går att få tag i reservdelar till detta. -Vilket gör att "Kineserna" går bort direkt... :sad:

Vill man bara ha paddan till att "mest stå och glänsa i förådet" så är det en ny "Kines" som gäller!
-För en f:d uthyrningspadda ser inte direkt trevlig ut, även om den mekaniskt säkert är bättre än en ny lågprisare...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se