Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

Markvibrator, padda, Tremix, Richard Nilsson AB Stockholm

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera paddor och markvibratorer här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 10:17:14, 18-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Markvibbrator, padda:

TREMIX
Richard Nilsson AB, Stockholm
Modell: KM53
No: 1250

...B&S motorn saknar lite delar... Den har årsmodell 1967.
Modell:
146431
0748-01
6706221

Givetvis kontaktat lite olika ÅF av motorer:
www.evp.nu - B&S original
www.backia.se - kina
www.promotorshop.se - kina
www.rcholm.se - kina

Frågan jag ställer mig:
- vilken motor att satsa på?

Det är en gammal padda, men kan vara värd att få igång :)
- Honda?
- Kawasaki?
- Robin?
- B&S?
- Kina?
...det skakar ju liksom en del på en padda... så det i sig ställer väl andra krav på motor än om det inte "bra vibbrationer" ?

B&S som sitter där har ungerfär dessa data:
- platta till centrum på vevaxel; ca 135mm
- vevaxel; 30mm ca 19mm, sedan nedsvarvad till 1" (25.4mm) ca 45mm kapad utanför dubbelremskivan.
- krysskil, B&S stora
- 130mm dubbelremskiva
- bottenplatta; ca 85 x 190mm mellan fästpunkterna.

Någon med erfarenhet av den här modellen på padda?

Råd, tips, förslag (bojsänke är dumheter, det är inget förslag, tips eller råd) ?


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av dc_lindberg 19:32:19, 18-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



MekJan

#2 » 10:53:28, 18-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som att den är väldigt hög ,Hondas motor med lutande cylinder brukar tåla mycket stryk och har en låg tyngdpunkt alla fungerande paddor på jobbet har de motorerna. :thumme:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 13:44:59, 18-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för go synpunkt :)
Den gamla Briggsen är -väldigt- hög. Har ett par nya topp-ventilare med lutande cyliner - mkt trevligare höjd på.

Har fått ett förslag från www.backia.se på en 9hk. Backia levererar den med dubbelremskiva. Mycket lockande.
http://www.backia.se/sida3.html
http://www.backia.se/sida1.html

Väntar på svar från www.evp.nu - de väntar på svar från sin leverantör om vilken B&S som de föreslår som ersättningsmotor.

Vettigast antar jag att en bensinmotor är på den här paddan. Kommer en sträng till om mina 150kg's(?) paddor också, o på dem funderar jag om en diesel är bättre val, men som sagt mer om det i den strängen.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#4 » 15:35:25, 18-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inget konkret att komma med men gillade avgasröret!

Verkar vara nån form av effektsystem :lmao:
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 09:03:53, 24-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se