Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackArtiklar

Hårda miljökrav ingen match för Volvo motorer

1 inlägg • Sida 1 av 1
Hur publicerar vi intressanta artiklar. Gå med i Artikel-Teamet om du skulle vilja skriva en artikel om något intressant ämne!

Holger (trådstartaren)

#1 » 11:14:16, 14-02-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fram till 1996 fanns inga krav alls på hur miljöskadliga utsläppen från entreprenadmaskiner fick vara. Redan 1991 kunde Volvo sälja entreprenadmaskiner med motorer enligt de krav som skulle gälla fem år senare. Vid årsskiftet skräptes kraven på renare motorer för tredje gången på tio år. Volvo klarar kraven.

Eskilstunakuriren har träffat Robert Eriksson och Bengt Johansson, som arbetar på motorutvecklingen på VCE i Eskilstuna där Volvo Construction Equipment (VCE) utvecklar motorer till sina entreprenadmaskiner.

Med sikte på framtiden
- Volvo har förstått att det skulle bli allt strängare krav och har därför varit förutseende när det gäller utvecklingen av motorer.
Det är inte så många år sedan som det kom svart rök ut en entreprenadmaskin och en lastbil, men de nya maskinerna är mycket renare. När nu nya krav ställs handlar inte heller dessa om koldioxid, utan fortsättningsvis om sot och kvävedioxid.
- Koldioxid är ju direkt kopplad till bränsleförbrukning.
- Att minska bränsleförbrukningen har blivit ett försäljningsargument i takt med ökade kostnader. På den punkten är Volvo världsledande. I förhållande till det arbete som entreprenadmaskinerna ska utföra har vi konkurrensfördel, försäkrar Robert Eriksson till Eskilstunakuriren.

Tuffa miljökrav
Första miljökravet, TIER1, kom 1996 och nya krav kommer vart femte år. 2001 kom TIER2 och krävde reduktion av utsläppen med 40 procent. För att klara det blev det allt mera elektronik i maskinerna.
- En entreprenadmaskin kräver mycket. Den ska inte bara rulla framåt, som en lastbil, utan också utföra ett tungt arbete. Volvo klarade de allt högre kraven och fortsatte av bara farten att ta nästa steg. Och nästa.
TIER3 inträdde 1 januari 2006.
- Och nu har vi nya motorer över hela linjen, säger Bengt Johansson.

Utvecklingen fortsätter
Nu står nya motorkonstruktioner på plats hos VCE. Motorerna är igång och mätningar sker för att nå nästa krav som kommer 2014.
- Vi har redan minskat utsläppen med 70 procent sedan första kraven kom. Nu ska vi ner till 98 procents reduktion.
- Samtidigt måste vi se till att minska bränsleförbrukningen ytterligare. Det kommer att bli ett allt tydligare krav från våra kunder när drivmedelskostnaderna fortsätter att skjuta i höjden.

Källa: www.ekuriren.se
http://www.ekuriren.se/ekuriren/standar ... ning_2=161
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test




Återgå till Artiklar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se