Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackArtiklar

engcon presenterar EC02 för maskiner mellan 1,5-3 ton

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hur publicerar vi intressanta artiklar. Gå med i Artikel-Teamet om du skulle vilja skriva en artikel om något intressant ämne!

Holger (trådstartaren)

#1 » 09:03:46, 08-05-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

engcon presenterar stolt 'minstingen' i familjen – EC02 för maskiner mellan 1,5-3 ton! Med den låga vikten 65kg och samma funktioner som de andra modellerna är EC02 det länge efterlängtade alternativet för minimaskiner.


allmänt om engcon tiltrotatorns funktion
Rotation, ± 40 ° Tilt, Maskinanpassat redskapsfäste, Hydrauluttag för extrafunktioner

∞ Rotation
Rotordelen kan rotera obegränsat runt sin egen axel, vilket gör att basmaskinen inte behöver flyttas så ofta. Alla vinklar från djup till höjdgrävning är möjliga.

± 40 ° Tilt
Tiltning kan utföras upp till 40° i två riktningar och gör det möjligt att utföra avancerade precisionsarbeten. Det går t ex att gräva vinkelrätt mot grävmaskinsarmen och att tilta verktyg. Momenten med rotation och tiltning kan utföras samtidigt och steglöst.

Maskinanpassat redskapsfäste
Dessa möjliggör snabba redskapsbyten direkt från förarhytten. Det breda produktprogrammet erbjuder fästen till de flesta maskintyper utan ombyggnad av maskin eller redskap.

Hydrauluttag för extrafunktioner
Dessa finns som standard för manövrering av olika verktyg, t ex grip. Tiltrotatorn kan även levereras med integrerad grip.


Om tiltrotatorn
tiltrotatorn har blivit ett självklart begrepp inom den skandinaviska bygg- och anläggningsbranschen

FUNKTION
Tiltrotatorn har blivit ett självklart begrepp inom den skandinaviska bygg- och anläggningsbranschen. Idag säljs nästan inga grävmaskiner och traktorgrävare i Skandinavien under 30 ton utan tiltrotator. Tiltrotatorn kan liknas vid grävmaskinens handled till en grävskopa. Ett integrerat styrsystem ger bl a obegränsad rotation och tiltning upp till 40° i två riktningar. Styrning av tiltrotatorn och av de olika arbetsmomenten kan göras samtidigt och snabbt direkt från hytten. Som standard-utrustning medföljer strömbrytare som kan appliceras på befintligt handtag.

SÄKERHET
Med tiltrotatorn underlättas arbetet och gör det säkrare för den enskilde föraren. Dessutom ökar säkerheten omkring maskinen, då den kräver liten arbetsyta och rör sig smidigt.

EKONOMI
Med tiltrotatorn kan arbeten utföras snabbare och enklare, med större precision. Det påverkar den totala lönsamheten positivt, samtidigt som tjänsteutbudet kan breddas. Minskat markslitage och att flera arbetsmoment kan utföras samtidigt är en annan ekonomisk aspekt.

SYSTEM
Tiltrotatorn tillverkas i flera olika modeller. Dessutom erbjuder engcon ett brett program av redskapsfästen och andra tillbehör - allt anpassat efter kundens behov. Montering av själva tiltrotatorn mot basmaskin görs snabbt och enkelt på två olika sätt. Antingen med redskapsfästen på tiltrotatorns båda sidor eller genom direkt infästning mot maskinens sticka.

Mer information:
www.engcon.se
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Robban_C

#2 » 09:29:01, 18-06-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om de är av intresse men jag har kört EC02:an.
Den satt direktinfäst på en Volvo EC25 (2,8 ton) med 1m planerskopa med S40-fäste.
Maskinen hade 4-knappars styrsystem vilket känns sisådär men man måste inse att rullknapparnas extrakostnad (+ ca 40 000:-) är mycket på en liten maskin och en liten tiltrotator. Alltså kanske man får inse att 4-knappar eller liknande kommer att vara vanligast på dessa mindre maskiner. Åtminstone tills maskinerna börjar komma förberedda för tiltrotator från fabrik.

Detta exemplar gick för snabbt i tilten för att vara harmoniskt men det är ju ett problem som en strypventil löser enkelt.

Från början tålde den inte hårda sidobelastningar (tiltmässigt) utan att släppa ut oljan ur tiltcyl via chockventilerna men ventilerna sitter lätt åtkomliga på cylindern och efter justering fungerade det bra.
Stabiliteten kändes på denna maskin inte som något problem alls, vet dock inte hur den känns på en 1500-maskin. Möjligen kan den kännas vinglig om man har ännu större skopa men det är nog ett pris man får betala om man vill ha stor skyffel.

Jag tror på dessa tiltrotatorer men direktinfäst? Skulle nog ha föredragit grind och maskinfäste eftersom det ger möjlighet att hänga av tiltrotatorn på ett enkelt sätt. "Men det är ju så lätta komponenter att man lika gärna kan slå ur axlarna om man vill bryta lite rejälare" brukar någon då säga. Ja visst, men blir det verkligen av att göra det eller slutar det med att man bryter stubb men tiltrotatorn monterad? Var och en får själv avgöra, personligen har jag maskinfäste eftersom jag vet hur det annars skulle sluta i mitt fall.
Jag vet att överdelen till mitt tilthuvud kostar 8000:-. Hur jag vet det får ni räkna ut själva. :mrgreen:

I övrigt kan man väl säga att Volvos kompaktmaskiner i EC-serien (detta gäller alltså ej ECR) skulle må bra av bättre progressivitet i pedalen, detta för att underlätta smygande med rotor/tilt. Möjligen kan man förbättra detta genom att korta pedalens hävarm där vajern är infäst. Den som provar får väl avrapportera.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger (trådstartaren)

#3 » 09:15:36, 19-06-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag vet inte om de är av intresse men jag har kört EC02:an.

VISST är det av intresse! Tack för den rapporten! :thumme:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Artiklar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se