Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackArtiklar

Köttet och LRF.

73 inlägg • Sida 2 av 5
Hur publicerar vi intressanta artiklar. Gå med i Artikel-Teamet om du skulle vilja skriva en artikel om något intressant ämne!

Torpöbo

#16 » 00:30:39, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det behövs en riktig svällt/kris för att allmänheten skall vakna. Se bara på våra grannländer i öst och väst, där har man ett sundare tänk när det gäller självförsörjandegrad och inhemskt matproduktion.

Men som jag skrev i ett inlägg i ett annat forum, så länge det gröna är producerat i Sverige eller utomlands enligt i Sverige gällande regler och lagar så är det klart att kött kan bytas mot grönt. Gällande regler i sverige är enligt min kunskap gränsvärden på tungmetaller i konstgödsel, tillåtna bekämpningsmedel, enligt svenska skatteregler för konstgödsel och ev. kollektivavtal för dom anställda som jobbar. I ett kretslopp behövs det både växodling och djur som ger gödsel och näring till åkermarken.

Sen så är det för mig en självklarhet att samhället skall ha krav på sig att rena avloppslammet från tungmetaller och medicinska rester för att sedan återföra näringen till åkermarken där näringen hör hemma.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C



Embla

#17 » 09:49:41, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppkommer inte den här diskussionen om vegetarisk mat i skolorna med jämna mellanrum? Vill minnas att redan när jag gick i skolan pratades det om vegetariska dagar. När jag gick i gymnasiet hade vi varje dag vegetariska alternativ att välja om vi inte ville äta den vanliga skolmaten och ofta tog jag det vegetariska alternativet eftersom det var mycket godare än den vanliga skolmaten...

I grundskolan fick vi ofta inte grönsaker till maten för det var för dyrt och för fett!! Bland annat så kom de på att lingonsylt var på tok för onyttigt för oss barn och istället blandade man lingonsylt med vitkål (och det är INGEN bra kombination)...

Men nu var det kött det gällde...människan är skapt för att äta kött, till skillnad från vad vissa påstår när det gäller ex stenålderskost så åt våra förfäder mycket kött, det ser man inte minst vid utgrävningar av skräphögar och annat där mängden djurben är påtaglig. Att mängden kött per invånare har ökat i Sverige anser jag kan bero på två faktorer, dels billigt importerat kött som säljs till lockpriser i affärerna, dels LCHF-metoden som förespråkat viktminskning genom att man äter mycket kött.

Nu har jag inte följt LRF-debatten, men jag kan förstå att det stack i ögonen på vissa när de valde att servera hamburgare, men genom att göra på det här viset så gav de barnen ett val, de lät barnen tänka själva, det var ingen annan som bestämde över barnens huvud vad de skulle äta. Barn är inte dumma, låt de själva bestämma, vill de äta kött så låt de göra det. Vi måste komma ihåg att för många barn så är skolmaten det enda lagade mål mat de får på hela dagen och jag tycker då att den maten ska vara god och näringsrik och innehålla den rätta mängden proteiner och mineraler som ett barn behöver för att må bra. Jag vet att många vegetarianer och veganer måste ta kosttillskott för att deras kropp ska må bra eftersom de inte får i sig det på naturlig väg.

Själv äter jag mycket kött och vi äter bara svenskt kött. Grönsaker äter vi givetvis också, till varje måltid och vi mår bra av det. Andra mår bra av att inte äta kött, precis som vissa mår bra av att inte äta godis. Kort sagt, det är upp till oss själva vad vi vill äta och det är bara vi själva som kan ta ansvar för våra kroppar och hur vi mår.

Till sist...jag arbetade på ett ställe där ägarens dotter var vegan, hon pratade hela lunchen igenom om vilken dålig människa jag var som åt kött och om jag tyckte om att äta kadaver och hur djuren fick lida för att jag skulle få mat...jag tröttnade till slut på detta och frågade henne hur hon med gott samvete kunde stå och skära i grönsakerna, de måste ju också lida, det var ju levande växter som hon satte kniven i. Då blev hon tyst och slutade med sitt tjat...med detta vill jag säga att jag accepterar att det finns människor som inte vill äta den mat jag äter, då får de banne mig acceptera att jag äter kött!

5 personer gillar det här inlägget.
Embla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:27, 27-02-2010
Ort: Lund
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson (trådstartaren)

#18 » 10:37:23, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är inte att vi Svenskar äter för lite kött, utan min mening är att vi äter för lite Svenskt kött. Ska konsumtionen öka av inhemskt producerat kött måste vi peka på det mervärde det har och som rättfärdigar ett rimligt högre pris. Att vi har högre produktionskostnader här i landet när vi har högre kvalitet på djurhållningen som medför ett bättre liv för djuret medan det lever, kan man lyfta fram som ett mervärde och sätta ett pris på. Liksom att det foder djuren ätit också har hög kvalitet men ofta då också högre pris, också ett mervärde värt att lyfta fram. Att svensk produktion hjälper till att hålla det Svenska landskapet öppet, så att det landskap vi vant oss med att ha i generationer bibehålls i möjligaste mån, mervärde! Att produktion i landet skapar arbetstillfällen för långt fler än de producerande bönderna, mervärde!
Så med rätt information skulle säkert konsumenten acceptera ett högre pris på en garanterat Svensk produkt. Det är där kraften måste läggas att klargöra det mervärde Svenskt kött faktiskt har.
Men för att det ska få acceptans hos konsumenterna måste det också vara kött producerat av Svenska bönder i Sverige. Att importerat kött som produceras i utlandet och "förädlas" i landet får kallas Svenskt kött får bara inte förekomma för vår trovärdighet. Den som köper kött märkt som Svenskt ska också kunna vara helt övertygad om att det också kommer från Svenska gårdar, allt annat är ett bedrägeri mot Svenska bönder och mot konsumenterna som accepterat det högre priset pga. det mervärde det faktiskt har.
Detta är vad som måste tydliggöras så konsumenterna kan göra sitt val var de föredrar att de livsmedel de köper ska vara producerade. Vi måste helt enkelt informera om det svenska köttets mervärde och vad man faktiskt får för det högre priset.
Att det svenska köttet med nödvändighet måste vara dyrare än importerat är helt klart, men därmed inte sagt att det går att rättfärdiga vilket pris som helst inför konsumenten. Vi måste också se till att den vara vi erbjuder har ett pris som kan upplevas rimligt när det jämförs med importerat där i kyldisken på köpcentret.
Det är absolut nödvändigt att ta en funderare på hur det kommer sig att den Svenska bonden får så låg ersättning för den högkvalitativa råvara han producerar, när priset blivit så högt när den når konsumenten!
Så jag anser att huvudproblemen är två:
1# Konsumenten måste få saklig information om vad den får om den köper Svenskt kött, och vad det medför för mervärde!
2# De organisationer som tar hand om köttet sedan det lämnat bonden måste effektiviseras så att det leden blir så kostnadseffektiva som möjligt. Det går inte bara att skylla höga priser på höga produktionskostnader när bonden faktiskt får låg ersättning för produktionen och slutprodukten blir så dyr som den faktisk är!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#19 » 11:23:24, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif: Det finns ett stort systemfel och det är att man får sälja produkter i Sverige framtagna på sätt som är förbjudna för svenska producenter. Politkerna bakbinder svenska bönder samtidigt som statlig/kommunal köper billig import. En inköpare med fungerande hjärna kan lätt formulera en kravspec som gynnar svenskproducerat men tror nog mest på "money talks" här.

LRF som lobbyorganistaion måste väl anses medioker som bäst? Skriva i ATL för de närmast sörjande?

MN

5 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

gaffa

#20 » 11:24:15, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moderaternas ungdomsförbund har delat ut gratis hamburgare vid två tillfällen på skolor som har tvingat sina elever till "köttfri dag". Mufs motivering var att valfriheten är det viktigaste i ett fritt samhälle och att ingen ska behöva bli tvingad till någon slags ideologisk mathållning. Vid dessa tillfällen blev det ingen större reaktion från medierna! så det är väl det ekonomiska intresset hos LRFs medlemmar som får de politiskt korrekta medierna att få både frispel och tuppjuck av aktionen i Nyköping.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

LeifAndersson (trådstartaren)

#21 » 11:48:33, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moderaterna kanske hade politiska grunder för sitt handlande, men att RLF häller bensin på brasan och går ut med en auktion som bara gynnar "motparten" dvs. de som inte vill ha kött önt. på matsedeln är anmärkningsvärt. Att erbjuda hamburgare på skoltid åt elever tyder inte på någon genomtänkt auktion för att gynna försäljningen av kött, snarare tvärt om. Min första tanke när jag hörde om auktionen var att det var ett gäng veganer på plats som genomförde en auktion för att samla pluspoäng!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#22 » 11:57:40, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LRF är ju en fruktansvärd broms för bönderna de vet alla som har följt med sen starten, men som bankerna de går bra att plocka folk på 30miljarder å dela ut 15M till aktieägarna...samma system överallt när det blir organisationer då dyker nissarna fram å besätter högsta posterna sen blir det så här!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Nickebonne

#23 » 13:37:37, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag gick i skolan serverades gröt vissa dagar, pannkaka en annan och potatisplättar nån dag, det var köttfria dagar men inget politiskt statement...
Jag tycker nog att det är bra att det finns de som står upp för köttet, att påstå att pumpa i barn och ungdom politisk vänsterpropaganda har gjorts alldeles för mycket i vårt land. Det börjar med en köttfri dag och slutar med att någon tycker sig ha rätt att vandalisera gravstenar på kyrkogården för minkuppfödares släktingar...
Man skulle kunna jämföra med utvecklingen för synen på homosexuella, det ansågs som en sjuklig läggning när jag var barn men nu handlar radio och TV sällan om något annat än hur naturligt och det är med alla möjliga avikelser. Media och politik har här gjort storverk för att ändra den "allmänna uppfattningen".
Jag kan tänka mig att köttet går samma väg...

Ska kanske tillägga att jag inte har något emot homosexuella men tycker inte heller att det är helt naturligt...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

2 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

dc_lindberg

#24 » 14:00:19, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrämmande läsning, ATL, om mjölkbönder, grisuppfödare, skogsägare, osv...

Förstår inte vad staten håller på med...

Staten säger att den vill ha mat och värme samt energi - men det får inte produceras här ("på min bak-/gård")...

Kol-el från EU...
Nötkött från Argentina...
Griskött från (Holland?)...
Spannmål från (Ukraina/Rumänien?)...
Grönsaker från Spanien o Holland (växthus får tydligen finnas där; här skattas de ihjäl)...
Skog från ryssland...
Befolkningen skall ökas med import den med...
Skolan lär inte ut att tala och skriva -svenska- längre...
Massmedia klarar inte att skriva svenska (svengelska över allt med mer eller mindre katastrofal syntax, meningsbyggnad och syftning)...

Samtidigt kräver "staten" att det öppna landskapet skall vårdas (behållas) på samma gång som de förbjuder röjning av sly då kossorna ju inte finns/får göra jobbet... visst ja, det finns ju inte för ingen har råd att hålla dem längre...

...Sverige är helt klart ett Fantastiskt land!

Tur att jag är vegetarian, snudd på vegan:
- äter ju ex., bara lövbiff :)
Kanske lite kanibalism också iof... gillar skarp att sluka en fransyska då o då :D


Skolorna o maten.
Den var så dålig i de skolor som jag gick i, så jag gick hem på luncherna och lagade min egen mat på högstadiet o hade alltid massäck med mig på gymnasiet.
Det rådde demokrati i Svedala Socken då, och det fria valet värderades högt - jag valde min egen mat :)

När jag var utomlands så existerade inte detta med fri skolmat. I England hade vi bra skolkök. Man kunde välja på flera rätter. Priserna var subventionerade. Maten var väl tillredd (inte Asterix i England nivå) - den var riktigt god.
Finns ingen lag i Sverige som gör skolan skyldig att servera mat - det är ett frivilligt kommunalt val/beslut. Kanske vore bättre om man tog bort de fria luncherna och införde det engelska systemet ex., ?
Det som ges bort utan motprestation värderas inte lika högt som det som erhålles genom motprestation... Allmosor i all ära, men det är få som uppskattar och värderar gåvan...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Osaka

#25 » 14:32:48, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Moderaterna kanske hade politiska grunder för sitt handlande, men att RLF häller bensin på brasan och går ut med en auktion som bara gynnar "motparten" dvs. de som inte vill ha kött önt. på matsedeln är anmärkningsvärt. Att erbjuda hamburgare på skoltid åt elever tyder inte på någon genomtänkt auktion för att gynna försäljningen av kött, snarare tvärt om. Min första tanke när jag hörde om auktionen var att det var ett gäng veganer på plats som genomförde en auktion för att samla pluspoäng!


Har inföljt eventet i Nyköping alls då jag lätt får hudirritationer av LRF-relaterat. Dock låter det som om aktionen utfördes av en av deras lokalföreningar utan någon given kompetens överhudtaget inom något område. Om det är en lokalavdelning som gjort det har de knappast fått klartecken "uppifrån" heller då de LRF centralt inte kan lita på okända förmågor.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#26 » 15:18:55, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osaka skrev:
Har inföljt eventet i Nyköping alls då jag lätt får hudirritationer av LRF-relaterat. Dock låter det som om aktionen utfördes av en av deras lokalföreningar utan någon given kompetens överhudtaget inom något område. Om det är en lokalavdelning som gjort det har de knappast fått klartecken "uppifrån" heller då de LRF centralt inte kan lita på okända förmågor.


Så är det troligen, men då vore det på sin plats med ett kraftigt avståndstagande/klargörande, och inte en massa överslätande svammel. Det borde kommit ett förtydligande från centralt håll om vad som är den officiella hållningen, och vad som är en uttryck för en lokalavdelnings åsikter. Om det tagits tag i detta kunde det varit ett lysande tillfälle att få ut ett lämpligare budskap när det skapats så mycket uppmärksamhet på frågan. Hade man hängt på där så kunde det blivit riktigt bra, men då valde man istället att skylla på att någon blivit felciterad och försöker sedan tiga ihjäl frågan. Det är dumt när man nu lyckats få så mycket publicitet för en gångs skull.
Hoppas att det ändå leder till något gott när sömngångarna förhoppningsvis blivit väckta!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mats_o

#27 » 20:23:22, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det handlar inte om kostnader för svensk djurhållning utan det handlar om svenska mellanled och deras sjuka påslag.

Det slogs ju upp rätt bra när Grisbönder i skåne och Småland skickade sina djur till tyskland för slakt. De fick mer betalt för köttet.
Trots det kunde det köttet styckas och sen fraktas tillbaka till Sverige och sen säljas billigare än det svenska köttet.

Jag har själv jobbat i livsmedelsbranchen (säljare/plockare). Den pizza vi som företag fick 4 kr för såldes ut i butk för ca 20.

Vad är då vettigast. Be konsumenten betala mer för en "svensk" pizza eller se till att knäcka de orimliga marginalerna mellan tillverkare och konsument?

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

överlass

#28 » 21:23:47, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni kanske har läst om mjölkbonden Annika som kämpade för att hennes barn skulle få specialkost i skolan- svenskt kött. " jag vill inte att mina barn ska äta kött som jag blivit polisanmäld för om jag producerat"
hon lyckades tillslut
vad gäller kött och mjölk så är det som mats säger, marknaden är global och sverige har inte högst priser till bonden i EU utan det är mest valutan som styr. just nu ligger storbrittanien och tyskland högst på mjölkpriset tror jag
Egentligen ska det inte löna sig med dåligt djurskydd när man driver ett lantbruksföretag, men i många länder är det enkelt att kompensera dåligt djurskydd med mer antibiotika, denna bilden visar tydligt att sverige har ett bra djurskydd där det handlar om att förebygga sjukdomar. plus att när vi väl måste behandla så är det med medel mot precis det som djuret lider av, vilket minskar risk för antibiotikaresistens.



Bild
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

mats.karlsson

#29 » 23:30:27, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Gaffa

Jag undrar fortfarande var TT har dementerat att de har fått detta uttalande:

När tidningen ställer frågan varför man inte kan ha en köttfridag svarar Lovisa Norberg:
– Det kan man väl ha, det är inte det vi är emot. Vi vill bara att ungarna ska få ordentligt med näring alla dagar. Det är särskilt viktigt för tjejer som växer, idrottar och ska bli snygga. De har ett väldigt stort järnbehov och jag tror inte att man alltid tänker på flickorna. De har kommit i skymundan för de ställer sig inte upp och skriker direkt.


Om man som du hävdar att ett citat är felaktigt ska man kunna redovisa var det är dementerat.
MMVH
JD 1750
JD 1030
BM Viktor

1 person gillar det här inlägget.
mats.karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:26, 19-11-2006

LeifAndersson (trådstartaren)

#30 » 00:16:47, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är troligen bara ett mindre genomtänkt uttalande av en enskild person. Vad som stör mig är att det görs i vi form. Skulle vara bra med ett förtydligande vilka vi är. Då först går det att bedöma uttalandets betydelse. Som person kan man ibland uttrycka sig knasigt, men är det en officiell uppfattning i en grupp som försöker lobba för köttbönderna så är det anmärkningsvärt klantigt.
Och som jag sagt tidigare: Jag saknar LRF:s centrala ställningstagande i ämnet. När någon gör sig till talesman för organisationen och gör ett kontroversiellt uttalande så borde det bekräftas eller dementeras om det är åsikter som är förankrade i organisationen.
Men då är det inte i första hand uttalandet som sådant jag tänker på utan om auktionen som sådan är sanktionerad centralt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Artiklar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se