Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackArtiklar

Köttet och LRF.

73 inlägg • Sida 3 av 5
Hur publicerar vi intressanta artiklar. Gå med i Artikel-Teamet om du skulle vilja skriva en artikel om något intressant ämne!

Bengt Erik Eriksson

#31 » 01:32:30, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa vore om man kunde bara låta politikerna dilla på. Knepet är att se till att tjäna på alla dumheter. Visst är det trist när det som förvaltats i generationer bara klubbas bort i en politisk nyck. Men folket får de politiker och det sverige de förtjänar.
Visst kan man gasta och gå på men vad ska man tro när de i ett land där mörkret råder minst en tredjedel av året skriver en lag som tillåter svartklädda människor utan reflex att kliva rakt ut på ett övergångsställe ochdet blir bilistens fel att han körde på fotgängaren?
Vilken bananrepublik somhelst är ett lika bra alternativ...

Sen kan man ju undra vem säljarna på våra slakterier får sin lön från . Folket varkar ta sitt ansvar.
..http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10716037.ab

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



gaffa

#32 » 12:27:28, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Herr Karlsson En liten rättelse Dagens media, inte TT. Ring gärna Lovisa Norberg och fråga vad hon sa om du inte själv har möjlighet att läsa bla sidan 15 31/1 i Atl. Det var väldigt snyggt med röd text i ditt inlägg, fortsätt gärna med det!
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Michael Meier

#33 » 13:46:46, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Embla skrev:....Bland annat så kom de på att lingonsylt var på tok för onyttigt för oss barn och istället blandade man lingonsylt med vitkål (och det är INGEN bra kombination)....


Fy för den lede vad det smakar illa när vitkålen är besk,
trodde det var svensk matkultur, ungefär som att ha en skiva ost på syltmacka eller lägga äpplebitar i falukorven.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#34 » 14:01:00, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:....att när vi väl måste behandla så är det med medel mot precis det som djuret lider av....


Använd inte ordet "måste", det är betydligt mer komplicerat än så.

Rakt av kan jag säga att det inte är så, betydligt längre tid tar det att bevisa påståendet, förebyggande och generell behandling finns inom ramarna av svenskt djurskydd.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#35 » 15:22:35, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Embla skrev:....Bland annat så kom de på att lingonsylt var på tok för onyttigt för oss barn och istället blandade man lingonsylt med vitkål (och det är INGEN bra kombination)....


Fy för den lede vad det smakar illa när vitkålen är besk,
trodde det var svensk matkultur, ungefär som att ha en skiva ost på syltmacka eller lägga äpplebitar i falukorven.


Den rätten hade jag förträngt!
På den/de skolor som jag fick det, så smakade det riktigt bra :)
...det var iof på 70-talet... på den tiden maten fortfarande var mat o inte syntetisk hormonpumpad kemisk soppa av div., mer eller mindre suspekta ursprung från dunkla källor...

Nu får vi väl dvärgbandmask som extra bonus i lingonsylten sedan EU lyckats exportera det naturliga proteintillskott till vår fauna tackvare bron, obefintlig tull och avsaknad av karantäner :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mats.karlsson

#36 » 16:57:36, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Gaffa

Varför kan du inte länka till var jag kan läsa att citatet var fel?
Jag har inte ATL och jag ringer inte upp journalister för att fråga om citat, min erfarenhet är att har journalisten skrivit att det är ett citat och markerat med " citattecken" då är det så den intervjuade har sagt.

Av det senaste du skrev kan man uppfatta att du känner dig lite trängd av min fråga.

MMVH
JD 1750
JD 1030
BM Viktor
mats.karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:26, 19-11-2006

Michael Meier

#37 » 21:00:14, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såklart han känner sei trängd av din fråga, jag känner mei obekväm, trots att jag enbart läser det du skriver.
Måste du trycka upp honom mot väggen? kan du ta det lite lugnt så letar vi allahopa efter denna attans dementi

etter värre om du inte ser att du behöver låta honom få andrum, kan vi inte reda upp detta innan ni börjar kasta sur strömming på varandra ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Nickebonne

#38 » 21:06:17, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats.karlsson skrev:Till Gaffa

Varför kan du inte länka till var jag kan läsa att citatet var fel?
Jag har inte ATL och jag ringer inte upp journalister för att fråga om citat, min erfarenhet är att har journalisten skrivit att det är ett citat och markerat med " citattecken" då är det så den intervjuade har sagt.

Av det senaste du skrev kan man uppfatta att du känner dig lite trängd av min fråga.

MMVH


Varför kan inte du komma hem till mig och städa och laga middag, gör något själv istället för att va dryg.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

rospigg

#39 » 21:17:51, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Lugna er, snälla människor!
Ingen vinner på ett bråk. Misstag begår vi allesammans.
Vem, hur, vad, det bryr jag mig inte om, men lugna ner er!
Låt helgen gå innan ni (skriver inlägg och) förstör den för er själva och varandra! :thummar: :bira:

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

mats.karlsson

#40 » 21:25:25, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Nickebonne

Var bor du? Jag kommer gärna och städar hos dig.

MMVH
JD 1750
JD 1030
BM Viktor
mats.karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:26, 19-11-2006

LeifAndersson (trådstartaren)

#41 » 22:06:21, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrev ett mail till en som borde kunna svara på mina frågor på LRF i går kväll och fick vad jag tycker ett mycket bra svar som jag är mycket nöjd med.
Nu tycker jag att vi skiter i hamburgare och enskilda kanske inte så lyckade försök att stärka det Svenska köttet.
Nu tycker jag vi fokuserar på vad som kan göras för att få det Svenska köttet konkurrenskraftigt på marknaden. Att det inte går att pruta på bondens del i slutpriset tror jag vi är överens om, utan målet borde vara att produktionen ska betalas bättre men slutpriset till konsumenten måste bli lägre. Tycker vi diskuterar hur man kan lösa det spörsmålet på bästa sätt. För min åsikt är klar: Man kan inte bara peka på mervärden som ska rättfärdiga ett som jag tycker ett för högt konsumentpris på Svenskt kött, för att det räcker inte som argument när priset i butik är så högt som det nu är.
Vad jag funderar på är vad kan handeln ha för motiv att hjälpa det importerade köttet till ökade marknadsandelar genom att hålla nere priserna, eller är det så att de försöker att öka sina vinster med hjälp av de ansträngningar som faktiskt görs för att understryka mervärdet i Svenskt kött?
Nu tycker jag att vi försöker föra en konstruktiv diskussion om vad som kan göras för att förbättra läget för det svenska köttet.
(Och den som föreslår att dela ut hamburgare till barn på skoltid åker på en verbal snyting!) :grin:

Edit: Ändrade ordföljd.
Senast redigerad av LeifAndersson 22:24:29, 07-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

161A

#42 » 22:18:09, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste va j#vligt gammal LeifAndersson
Man blir ju klokare ju äldre man blir :mrgreen:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

mats_o

#43 » 22:25:51, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer till fullo.

Vi har en matmoms på 12% vilket lämnar 88% kvar.
Med 20% till butiken och 20% till slakteriet så har vi 48% kvar
säger vi att de där 8% går åt till transporter och pappersvändande så har vi 40% kvar.
De borde i sin helhet gå till producenten.

Jag har ju tidigare propagerat för fler gårdsbutiker och för att man dessutom i en gårdsbutik inte ska satsa på att vara exklusiv utan hellre på lägga sig på butikspriserna för att få upp volymen.
Trots allt så "behåller" man ju då butikens marginal på gården.

I grunden så har vi samma lagstiftning som Frankrike och Storbritanien där det fortfarande finns god om riktiga slaktare som själva slaktar, styckar och säljer sitt kött direkt till konsument.
Därmed ska det gå att göra även här även om det antagligen kräver en och annan juridisk batalj för att tvinga svenska myndigheter att rätta sig efter de EU regler som faktiskt gäller över svensk lag.

Får jag själv välja på en duktigt misshandlad julskinka på ICa eller en jag har kliat bakom öronen några månader tidigare så vet jag vad jag väljer.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#44 » 22:26:40, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför anses det vara helt ok, ja nästan att det "ska vara så", med ett rejält mycke högre pris på en "fairtrade vara" än en motsv konv.?
Här tycks priset ha föga betydelse, samtidigt som det gnälls (ofta av samma personer) om att svenskt kött går inte att köpa när det från xxxx land är så mycket billigare... :???:

Och varför är det klassat som "mera rätt" att handla något som är producerat långt härifrån bara det har någon "fin märkning" och/eller odlingssätt än konv. producerat här i landet?
Lokalproducerat är visst bara viktigt när det inte finns några andra alternativ med "finare ord" (mera politiskt korrekt) att välja mellan.


Leif kommer du ner till skåne någon gång, så lovar jag att bjuda dig på en hemmagjord hamburgare (om nu g:a farbrorn äter sådant..)! :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

RONNIE ESPLING

#45 » 22:32:56, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant läsning :screwy:
Bild
RONNIE ESPLING
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:20, 22-11-2006
Ort: Sala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Bm EL70C
Volvo Ew160E
Volvo Bm 2654
Case Ih 895XL
Aktiv 1000


Återgå till Artiklar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se