Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackArtiklar

Köttet och LRF.

73 inlägg • Sida 1 av 5
Hur publicerar vi intressanta artiklar. Gå med i Artikel-Teamet om du skulle vilja skriva en artikel om något intressant ämne!

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 13:14:31, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick den här länken med ett inslag som en tjej härifrån trakten skrivit i ATL:s "bondebloggen". Vart enda ord är rätt!
Elin for president! (I vart fall bli böndernas talesman!)
Hade vi bara personer som Elin som förde vår talan så skulle mycket se annorlunda ut i "Bondesverige"!

http://www.atl.nu/bloggar/bondebloggen/ ... t-och-k-tt


Sitat:

"Skillnad på kött och kött

Tur att man äter kött ganska ofta. Tänk hur man skulle se ut annars!
Lrf gör många bra saker och det är säkert lätt att säga sådant som låter lite fel när man blir intervjuad av media.
Hur som helst gillar jag inte kött-aktionen i Nyköping härom veckan. Jag tycker att det var ett onödigt och klumpigt tilltag.
Anledningen till att införa en köttfri dag i skolan och på andra ställen kan presenteras på olika sätt. Man kan peka på våra västerländska frossarvanor och mena att det inte skadar att äta lite mer grönt. Eller så kan man så klart hävda att det är av omtanke om vår miljö.
Till syvende och sist tror jag ändå att det handlar om pengar. Som det mesta annat. Kött är dyrare än vitkål och bönor. Särskilt om man köper bra kött. Som svenskt kött med alla dess mervärden. Köttgryta är dyrare än linssoppa eller rotsaksgratäng. Det vet alla som handlar och lagar mat. Varför säger man inte bara det?
Jag tycker verkligen att man kan titta på menyerna i de offentliga köken och se vad man kan göra för att ha råd med säkra, spårbara produkter av hög kvalitet. Om vegetarisk mat en gång i veckan innebär att man har råd med svenskt kött de andra dagarna så tycket jag att det är en smart idé.
Inte ens jag som stolt köttbonde skulle dö av att äta grönt en dag i veckan. Inte mina barn heller. Däremot skulle jag tycka att det var förbannat tråkigt om de smällde i sig importerat kött från en skövlad regnskog varje dag för att skolan inte har råd med bra kött.
LRF´s mål måste väl ändå vara att stärka, marknadsföra och gynna svenskt lantbruk. Vår köttproduktion är väldigt ren jämfört med andra länders och det finns en mängd skäl till att vårt kött är dyrare att producera än importköttet.
Kom igen LRF! Ut i skolorna och informera om detta. Jag har inte tid att göra det själv. Vi har fullt upp här. Med att ta hand om våra djur enligt djurskyddslagen och se till att de är spårbara och friska när de går till slakt! Var vår röst i de offentliga köken!
I stället för att dela ut hamburgare och säga ogenomtänkta saker om tonårstjejers utseende hade kanske LRF kunnat göra lite annorlunda.
Kanske hade man kunnat räkna på vad en skola sparar på att servera vegetarisk mat en dag i veckan. Man kunde visa hur skolan kan köpa vettiga produkter, både animaliska och vegetariska, för de sparade slantarna.
Följande är mitt budskap och det borde även vara vår organisations: Svenskt kött när kött serveras, inte kött till varje pris.
Elin på Nysäter Lantbruk
elin@nysaterlantbruk.se"
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



gaffa

#2 » 14:51:25, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det ju så att LRF sa inget om sambandet: unga tjejer-snygg-köttkonsumtion, denna felcitering har uppkommit via TT och sedan tolkats till något sexistiskt av diverse upprörda politiskt korrekta ledarskribenter.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

LeifAndersson (trådstartaren)

#3 » 15:29:27, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Nu var det ju så att LRF sa inget om sambandet: unga tjejer-snygg-köttkonsumtion, denna felcitering har uppkommit via TT och sedan tolkats till något sexistiskt av diverse upprörda politiskt korrekta ledarskribenter.


Vad de sade kan man alltid diskutera i efterhand, men själva handlingen: Bjuda på HAMBURGARE! Någon måste ha väldiga problem när de tänker. Om det varit en biff eller en saftig stek, då kan man med god vilja förstå budskapet. Men en fet hamburgare?? Den kan väl omöjligt vara felciterad, med den idén kan man vänta sig vilka uttalanden som helst utan att någon misstänker felcitat!
Bättre att inte agera och bli misstänk för att vara korkad, än att agera och undanröja alla tvivel! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

OL

#4 » 15:58:01, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kan ju bara notera att även svenskt kött är framställt med hjälp av regnskogsskövling, såvida det inte är ekologiskt. De flesta köttindustrier importerar sojabaserat kraftfoder som ofta odlas på skövlad regnskogsmark och som besprutas extremt med ytterligare miljöförstöring som följd. Kan vara bra att veta. Det som skiljer är väl djuromsorgen i sverige, som ändå är förhållandevis god - även om gris- och fjäderfäindustrin ligger ganska milsvida avstånd från en gris naturliga leverne. Det har ju visat sig också att kraftfoderdrivning försämrar köttkvaliteten, och att ekokött har en mycket bättre och hälsosammare fettsammansättning (även mejeriprodukter). Och nog är baljväxter billigare och enzymerna i matsmältningssystemet har knappast någon åsikt om huruvida proteinet som de spjälkar upp kommer från en fyrbent eller från en baljväxt. Så med mer växtbaserad meny så skulle alla ha råd att välja ekokött, även kommuner och landsting. Ursäkta men kunde inte låta bli att nämna det.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL

#5 » 16:01:08, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev: Någon måste ha väldiga problem när de tänker.


Otur när de tänker heter det! :idee:
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

LeifAndersson (trådstartaren)

#6 » 17:04:02, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OL skrev:
LeifAndersson skrev: Någon måste ha väldiga problem när de tänker.


Otur när de tänker heter det! :idee:


Jag valde inte den lydelsen när jag inte tror på otur i detta fall. :???: Tror faktisk att detta var det sista Svenska köttproducenter önskade sig just nu. Blev väldigt olyckligt, någon typ av överprövning borde ske innan det dras igång något i organisationens namn.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#7 » 18:55:34, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hamburgare är bra mat, de är inte så dåliga som ryktet de har fått säger att de är. Problemet med hamburgare är dressingen om den är fet och att många äter alldeles för stora och för många.

De flesta skolor har haft köttfria dagar utan att det har uppmärksammats. Vanlig mat här uppe på skolor har varit palt utan fläsk, pannkakor ( inte helt vegankost), spenatsoppa eller en annan grönsakssoppa. Listan på icke kött maträtter skulle nog gå att göra längre.

Det största problemet med storköksmat är att politikerna har blandat sig i matlagningen på hejat av matgrossisterna. Grossisterna har berättat hur bra och billigt och enkelt det är att servera deras produkter. Följden har blivit att när köken har byggs nya eller renoverats så har matlagningsutrustningen ersatts med grejer för att bara värma upp mat med. Kommunerna har kunnat sänka personalkostnaderna med lägre kvalificerad personal eller omplacerade personer utan matlagningsvana. Prissättningen på grossisternas färdigmat är satt så att man ska kunna spara lite pengar men med duktig engagerad personal som lagar egen mat från lokala producenter så kan det bli billigare.
Errare humanum est

5 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

mats.karlsson

#8 » 22:17:49, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Gaffa
Har TT dementerat?
Var kan jag läsa att TT dementerar?

MVH
JD 1750
JD 1030
BM Viktor
mats.karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:26, 19-11-2006

dimorep

#9 » 22:58:25, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt var och en själva få välja vad de vill äta och acceptera det!
Själv vill jag/vi här hemma dagligen ha någon form av svenskt kött på bordet och givetvis ska det vara något "grönt" till det. :eat:

Tycker att det är helt fel att skolor propagerar för att inte äta kött (kontentan av att ha uttalad "vegetarisk dag" varje vecka). Redan allt för många barn som tycker att det är "fult att äta kött" trots att de ännu inte är så gamla och/eller insatta i att de kan bilda sig en EGEN uppfattning ang det, bara att "det är så"...

Hörde på radio för typ en vecka sedan ang detta med att LRF skulle servera kötträtter utanför några skolor i samband med deras "vegodag". Tyckte att det lät som ett jättebra intiativ (om det är BRA mat de serverar). Då kan barnen välja det alt. de vill äta och inte bli påtvingat något, bara för att det är så himla "korrekt" med det köttfria... :???:

Inte hört något mer ang. det, vad hände, vad gick fel?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

gaffa

#10 » 23:10:58, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Mats: Läs de senaste två numren av ATL så förstår du vad hon sa...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

mats.karlsson

#11 » 23:34:04, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Gaffa

Jag frågade var TT dementerat?

MVH
JD 1750
JD 1030
BM Viktor
mats.karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:26, 19-11-2006

magnusk750

#12 » 23:49:53, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller helt med Leif i det här, och det Elin säger i citatet är klokt. Finns massor av sidor och aspekter man kan diskutera i det här och jag är inte så insatt att jag ska gå in på djupet men har kommit och tänka på två saker när den här affären var uppe. Dels så är ju ju så att vi äter mer kött nu, i genomsnitt, än vi nånsin gjort tidigare i historien, så det är ju inte någon extremism om man skulle dra in på kött en dag i veckan i skolorna, barnen får kött så det räcker ändå. En annan sak är att köttkramandet hos dom som stod bakom aktionen är rätt märklig. Visst, LRF kan och bör verka för att skolorna köper svenskt kött som är av bra kvalitet och producerat på schysst sätt. (Jag skriver medvetet ordet 'schysst' här, för att det är ett lite fluffigt och allmänt ord, för att slippa gå in i diskussion om vad det egentligen innebär och visa min okunnighet) Men, svenskt lantbruk producerar ju massor av olika produkter, dumt att göra en sån klumpig aktion för just kött genom att ställa sig och dela ut hamburgare utanför en skola.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#13 » 00:12:39, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg en graf med årtal på X och kg köttkonsumtion + antal koloncancerfall på Y så är jag ganska övertygad om att de stiger båda två.

Rött kött i allmänhet och charkprodukter i synnerhet misstänks orsaka en viss elakartad sjukdom.

Meeeen utan konkreta bevis kan det ju vara sk "nonsens-korrelation" och jag misstänker att påståendet i detta inlägg inte drar på sig några "gilla" direkt.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

överlass

#14 » 00:14:19, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

här i sverige har vi precis gått över gränsen där vi producerar mindre mat än vi importerar och många bönder känner sig nog uppgivna över det. med beten som växer igen och åker som planteras igen så vill dom säga att sluta inte ät kött ät svenskt kött istället
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

OL

#15 » 00:18:48, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill jag inte göra mig ovän med någon, men som jag ser det är det omoraliskt och oetiskt att samhället inte tar ansvar för att lära barnen en allsidig kost. Smaker är inlärda, det tror jag alla håller med om. Många har alltid animaliska rätter i hemmet och får kanske i hemmet aldrig prova och lära sig att äta protein från andra källor. Vi vet att den köttmängd vi äter idag är ohållbar, det kommer inte gå att upprätthålla mättnad för alla om det skall ingå så mycket animalisk föda. Att då hålla barnen på en diet som vi vet förstör deras framtida möjligheter till matförsörjning i större eller mindre utsträckning anser jag var oetiskt. Hela skolgången är ju egentligen ett exempel på att samhället tar ett ansvar för alla barns rätt till en likvärdig och hållbar utbildning, ingen protesterar över att barn från en läsovan familj får lära sig läsa eller ett barn från en räkneovan familj får lära sig räkna. Varför skulle det vara kontroversiellt att skolan också tar ett ansvar för att barn från "kött-familjer" får lära sig andra smaker och vanor?

Vi äter idag i sverige ca (om jag minns siffrorna rätt) 120-150 g kött per person och dag. För att tillgodose vårt proteinbehov enbart med kött behövs kanske 20-30 g per dag och jag har för mig att de flesta beräkningar av hur mycket kött vi kan producera på ett hållbart sätt skulle innebära att vi kan äta mellan 20-35 g per dag. Vi smäller alltså i nuläget i genomsnitt i oss 5-6 gånger mer kött än vi vet är hållbart eller behöver. Att kött dessutom i dessa mängder visar sig vara ohälsosamt med ökad risk för vissa cancerformer är bara ytterligare ett skäl att jag tycker det är oetiskt att lära barn att kött är ett måste i kosten. Vanor i kosthållning cementeras tidigt i livet och likaså vilka smaker man gillar. Det är alltså i barndomen man har chans att lära sig tycka om olika livsmedel - precis som man lär sig att tycka om kött.

Jag är ingen köttmotståndare, jag äter själv ekologiskt kött och vilt, och jag tycker kött är väldigt gott, men hemma äter vi mestadels helt vegetariskt ändå. Eftersom förskolan inte serverar ekologiskt kött äter barnen vegetariskt där. Nu vill jag inte dra några slutsatser från ett exempel, men jämfört med andra barn vi träffar så petar inte våra barn i maten när det serveras nya rätter utan tycker det mesta är gott - troligtvis för att vi lärt dem tycka om många olika smaker och konsistenser. Genom att inte lägga massa pengar på kött kan vi istället välja ekologiska varor rakt igenom med allra högsta kvalitet och ändå komma billigare undan per månad än om vi ätit en köttbaserad oekologisk kost. Det skulle skolan också kunna spara pengar på. Och vi ger våra barn vanor för en livsstil som inte förstör den värld de ska leva i många år framöver.

Jag lägger ingen skuld på någon men det är värt att fundera över. Är man intresserad av att förändra sina vanor är ett bra steg i rätt riktning att se köttet som ett tillbehör eller krydda och inte som vi ofta gör - huvudingrediensen i måltiden. Jag kan rekommendera två kokböcker, Majas Klimatmat och 7 årstider i Majas kök, som är skrivna av en bekant till oss och hon har en mycket sund inställning till köttkonsumtion och använder kött i de flesta rätter just som krydda eller tillbehör. Om man vill lära sig mer om hållbart ätande så innehåller de också en hel del kunskap och fakta kring mat och hur matproduktion påverkar vår miljö och hur man kan välja bättre alternativ.

Nu ska jag försöka hålla snattran i den här diskussionen framöver, jag tenderar att glida ifrån ämnet om LRFs aktion - ursäkta TS för det! Men jag håller med om att aktionen inte kan skyllas på otur i tankeverksamheten.

1 person gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84


Återgå till Artiklar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se