Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackArtiklar

Bjursells har återuppstått!

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hur publicerar vi intressanta artiklar. Gå med i Artikel-Teamet om du skulle vilja skriva en artikel om något intressant ämne!

Lenny (trådstartaren)

#1 » 11:49:45, 04-07-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gamla Hederliga och sedan länge schakt och transport ägda företaget Bjursells i Jönköping har nu blitt Bjursells i Jönköping AB.

Efter en tids diskutioner om att eventuellt lägga ner bjursells och bara satsa på de större maskinerna så har du delägare från Transportaktiebolaget Transab i Jönköping gått in och köpt 40 procent av aktierna och startar nu som sagt Bjursells i Jönköping AB. Och det känns mycket roligt att få tillbaka ett så stort och välkänt företag inom grävmaskinssektorn Som stört va dom på 70-talet ca: 250 anställda i dag är dom knappt 20 och det är ett stort kliv. Jag tror och hoppas att detta kommer att leda till både expantion och nyanställningar av maskinförare. Men en sak kan jag lova. jag tror aldrig att bjursells kommer å bli det dom en gång var för Schakt och transport som är skanska ägt har slagit bjursells sönder och samman sen dom köpte det. och det är inte bra. Men jag hoppas det kan komma på fötter igen så det är bara vänta att se vad som händer.

/Lenny
Lenny
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:29:40, 01-02-2004
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Opel Movano -13 Servicebuss



Anton

#2 » 12:20:28, 04-07-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer perfekt det Du skriver.
Jag har varit mycket hos Bjursells när Bertil Bjursell ägte företaget och styrde med järnhand.
Vi servade deras maskiner från utgångsläget Växjö. Alla reperationer fick godkännas av B.B. innan vi fick lämna företaget.
Nar sen Skanska tog över var det inte roligt att se hur maskinena sog ut.
Men det är ju glädjande att det komm tillrätta igen :lol:
Hoppas det blir nya maskinköp och anställningar igen!!
/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

viktor k

#3 » 00:01:20, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan är det någon som vet om det var Bjursells som var med i byggprojektet i Öxnehaga i slutet av 60-talet början av 70-talet?? hittade nämligen en film om det projektet som jag tycker är lite intressant eftersom jag en person i filmen är en nära släkting! Skulle vara kul om man hittade fler filmer från Bjursells från 60-70 talet.
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movi ... ear%3d2010
viktor k
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:31:55, 21-05-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 1212 1975.

Anton

#4 » 10:46:32, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom var med på A6 bygge i alla fall.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Martin.Eriksson

#5 » 10:55:59, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den här filmen är det en del Bjursells maskiner med..
Har en kompis som äger en H7mb som man ser resterna av Bjursells på bommen :smile:
https://www.youtube.com/watch?v=lG4GRAv2I0s
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

viktor k

#6 » 12:46:51, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det filmer från det bygget på A6? Dom rensade ett berg i Jönköping i närheten av vattentornet också med en grävmaskin som hängde i två lyftkranar tror jag det var, finns det något om det som man kan få se? Är det någon som vet vem det är på filmen om Öxnehaga tiden (08.01)???
viktor k
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:31:55, 21-05-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 1212 1975.


Återgå till Artiklar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se