Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackArtiklar

Norsk bro rasar, felberäknad

24 inlägg • Sida 2 av 2
Hur publicerar vi intressanta artiklar. Gå med i Artikel-Teamet om du skulle vilja skriva en artikel om något intressant ämne!

Göran Ekman

#16 » 21:45:55, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hållfasthets beräkningar av ingenjörer är ingen ny grej gissar jag . Våra erfarenheter måste väl bli större med tiden varför blir det fel ändå? Är det design eller kostnads jakt som sätter konstruktören i en besvärlig sits, eller något annat
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



jörgen.ottosson

#17 » 22:12:12, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Hållfasthets beräkningar av ingenjörer är ingen ny grej gissar jag . Våra erfarenheter måste väl bli större med tiden varför blir det fel ändå? Är det design eller kostnads jakt som sätter konstruktören i en besvärlig sits, eller något annat
Göran i Björnarbo


Nej det är inte nytt ( har varit vanligt i 100-150 år....även om det fanns lite innan också)

Det som är "nytt" är tex:

Material och i nya kombinationer. ( limträ tex, upp för sig inte som "timmerstock" även om trä är äldre än mäniskan...)

Beräkningsverktyg och hjälpmedel. ( CAD, FEM mm)

Sättet man projekterar ( och genomför, med flera olika aktörer som gör olika delar av jobbet. Ni kan ju jämföra med "viska leken")

krav på konstruktioner, tex broar. ( Romarna byggde troligen inga broar för tåg eller lastbilar...)

Men en viktig del i det hela tror jag är media, i dag får du veta att en bro i Norge rasat, för +100-årsedan kunde det vara "krig" i nästa län utan att du visste något om det... :klia: ( med det vill jag säga att det hände även förr, det är bara rapporteringen som förbättrats.)

Sen bygger vi mer och fortare i dag än vi gjort tidigare.
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

atlashjul

#18 » 23:45:43, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska inte stöna om att jag skulle ha rätt eller inte. Men jag tittade på bilden en gång till, och botten delen som skulle va problemet (enligt de som vet) ser ju bara knäckt ut och ej avdragen där den ligger. Om spännet mellan fästena har en längd, och man skulle spänna ner det som det blivit i trasigt utförande, så är det väl en längre sträcka så som det ligger än om bron är i ursprungligt läge=rakt över.Och eftersom bottendelen ej gått av/delat sig så kan det väl inte gett sig där först och sedan dragit av fästena i ändarna,för att bron ska räcka i längd som den ligger på bilden.
Hade då inte bron separerat i botten så bjälkarna hade delat sig på längden om dessa gett sig först, och sedan bara knäckt överbjälkarna och att de inte hade splittrats som nu. Det va min tanke.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Skru'are

#19 » 01:48:26, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#20 » 02:17:06, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Folksaga:

KÄRRINGEN MOT STRÖMMEN.
Det var en gång en man, som hade en kärring som var så ettrig och ilsken, att ingen kunde tas med henne. Mannen rådde inte på henne. Så fort han sa ja sa kärringen nej och tvärt om. En sommarsöndag skulle mannen och hustrun gå ut på åkern och se efter hur säden såg ut. När de hunnit fram till ett sädesfält på andra sidan älven sa mannen:

»Ja, nu är den färdig. I morgon får vi börja skära.»

»Ja, i morgon kan vi verkligen börja klippa den», sa kärringen.

»Vad för något? Ska vi klippa säden? Vi ska väl skära den, vet ja!»

Nej, den skulle klippas, envisades kärringen.

»Skam den som ingenting vet», sa mannen, »men nu har du väl ändå mistat det lilla förstånd du hade. Har du sett någon klippa säden du, va?»

»Inte vet jag så värst mycket, men mer behöver jag inte veta», sa kärringen. »Men så mycket vet jag att man klipper säden och inte skär den. Och nu vet du det»

Det var omöjligt att få henne att ta reson, klippas skulle den.

De fortsatte vandringen under käbbel och gräl. Så kommo de till bron som gick över älven.

[ 40 ]»Det finns ett gammalt ordspråk som säger att goda verktyg göra gott arbete», sa mannen, »men hurudan den skörden blir som klippes med ullsax, det skulle jag allt vilja se. Kan vi inte komma överens om att skära säden, va?»

»Nej, nej, klipp, klipp, klipp», skrek kärringen och tog ett skutt och klippte med fingrarna efter mannens näsa. I ilskan såg hon sig inte för utan snavade på en stolpe i bron och trillade ner i älven.

»Envis som en fårskalle», muttrade gubben, »men det vore väl ändå märkvärdigt om jag inte skulle få rätt den här gången.»

Han klev ner i älven och fick tag i kärringens hårtofs och så snart hon fått huvudet ovan vattnet sa han:

»Ska vi säga skära säden?»

»Klippa, klippa, klippa», skrek kärringen.

»Jag skall ge dig för klippa, jag», mumlade mannen och doppade ner henne igen under vattnet. Men när han tog upp henne nästa gång så sa hon i alla fall att säden skulle klippas. Då sa mannen till sig själv:

»Kärringen min måtte väl ändå vara spritt språngande galen. Mången är galen och bär sig åt som en klok och mången är klok och bär sig ät som en galen, men en gång till får jag väl försöka med henne.»


”Klippa, klippa, klippa”, skrek kärringen.
Men han hade inte väl fått ner henne under vattnet innan hon stack upp fingrarna och klippte med dem som man klipper med en sax. Då tappade gubben tålamodet och höll henne både länge och väl under vattnet. [ 42 ]Men rätt som det var kändes kärringen så tung och sjönk så djupt i älven, att han måste släppa taget i henne.

»Vill du dra mig ner i älven, ditt troll, så ger jag dig på båten och låter dig ligga där», sa gubben, och kärringen fick ligga där.

Men efter en tid fick han samvetskval och tyckte att det var rent på tok, att kärringen inte skulle komma i vigd jord, så han begav sig ner till stranden och började leta efter henne utmed älven, Men hur han letade och sökte så kunde han inte hitta henne. Han tog med sig grannarna och folk från alla håll och alla letade de och sökte nerför älven, men ingen hittade kärringen.

»Det tycks inte nytta något till att leta», sa mannen till slut. »Min kärring gjorde alltid tvärt emot alla andra medan hon levde, så hon har väl fortsatt att göra det också efter döden. Det är bäst att vi letar uppför älven och ovanför fallet, det händer allt att hon flyttat sig uppför i stället för utför.»

De letade alltså uppför älven och när de kommit ovanför fallet så, mycket riktigt, hittade de kärringen. Det var kärringen mot strömmen det.
:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#21 » 07:45:04, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Jag ska inte stöna om att jag skulle ha rätt eller inte. Men jag tittade på bilden en gång till, och botten delen som skulle va problemet (enligt de som vet) ser ju bara knäckt ut och ej avdragen där den ligger. Om spännet mellan fästena har en längd, och man skulle spänna ner det som det blivit i trasigt utförande, så är det väl en längre sträcka så som det ligger än om bron är i ursprungligt läge=rakt över.Och eftersom bottendelen ej gått av/delat sig så kan det väl inte gett sig där först och sedan dragit av fästena i ändarna,för att bron ska räcka i längd som den ligger på bilden.
Hade då inte bron separerat i botten så bjälkarna hade delat sig på längden om dessa gett sig först, och sedan bara knäckt överbjälkarna och att de inte hade splittrats som nu. Det va min tanke.


Jag vet inte något mer om bron än vad som står i artiklarna.

Jag tittade på bilderna en gång till utifrån din argumentation att bron inte borde räcka till mellan fundamenten längdmässigt om den delat sig i körbanan. Det ser ut som bron inte längre ligger kvar på fundamenten, och det är därför den "räcker" på längden. Så man skulle lika gärna kunna argumentera att bron delat sig i körbanan (så att resten av strukturen havererade) och sedan glidit av fundamentet, utför slänten så ändarna stannar mot varandra som den ligger nu. :klia:
Bild
Originalets URL: http://www.at.no/incoming/nnh58k-12711006_999113890181366_7002738340147504092_o.jpg/ALTERNATES/LANDSCAPE_1080/12711006_999113890181366_7002738340147504092_o.jpg
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dc_lindberg

#22 » 07:55:42, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...tja... vad väntar I ?...
Talade med en 3-ringare som avser läsa till arkitekt... den fick räkna först på 7 miljoner dividerat med 6000.. det var lite för svårt... fick svaret "error"... så den fick en lättare uppgift, 9 miljoner delat med 30 000... svaret?... "error"...
Nu är jag humanist och min lärare i matte på gymansiet sa "å ni humanister behöver inte lära er det här"... vi läste tillsammans med naturvetarna första året... men, inte ens vi humanister kom undan så "avanserad" matte som division... huvudräkning givetvis...

Poäng:
- kan de inte dividera 9 med 3 o hålla reda på nollorna... hur ska de då klara av att räkna hållfasthet (som är en aning mer avanserad matte) ?!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#23 » 08:09:03, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kom på nånting! Nu förstår jag varför en del kallas "nollor" :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

atlashjul

#24 » 23:45:55, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då passade körbane-brotten förvånansvärt gott i varandra vid samman-glidningen :buga:

(Om den får ligga ifred så kanske den reser sig upp igen till slut med :wink: ironi )
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Artiklar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se