Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackArtiklar

Om maskinförarutbildningar!

26 inlägg • Sida 1 av 2
Hur publicerar vi intressanta artiklar. Gå med i Artikel-Teamet om du skulle vilja skriva en artikel om något intressant ämne!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1 » 21:37:26, 26-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Hittade denna artikel...och jag måste hålla med!

https://www.byggnadsarbetaren.se/inte-e ... ra-maskin/
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!



Mats i Myrhult

#2 » 22:50:23, 26-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla vet alltid mycket bättre vad alla andra ska kunna och hur de ska göra. Det är min erfarenhet.
Skitstövlar som måste pissa revir har man sett många.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Iznogoud

#3 » 22:10:08, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick maskinförarutbilning för något År sedan och av 20 i klassen ( av kanske 40+ som först skickats dit av AF ) var det nog 3 som fixade körövningarna.
Det som störde mig mest var att det var för mycket självlärande och för lite utbildning från lärarhåll.

Sedan bör nog en hel del arbetsgivare faktiskt förstå att en nyutbildad förare inte kan allt det som någon med 20År i hytten kan.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

PerÖ83

#4 » 23:03:42, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På jobbet har vi ett antal gaffeltruckar 12-14ton, att få truckkort är lätt :thumme: att behärska :vissla: är något annat.
En inhyrd truckmekaniker sa "de finns tre sorters människor, svarta, vita och truckförare" :vissla:
Jag tror att största problemet i nuläget är dom förbannade telefonerna som alltid är i ena handen och måste kollas varje minut :aaargh:
De är ett behov numera för dom flesta :sad:
Om jag blir utan snus blir jag nog lika dan :djaevul:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

bmh10350

#5 » 10:15:21, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick maskinförare för några år sedan, har man inga kontakter så blir det svårt med jobb. Själva utbildningen ger inte så mycket, man behöver ju egentligen inte den men man får gå 3000 timmar istället för 5000 som lärling. Kruxet är att ingen vill anställa en lärling om du inte har kontakter.

4 personer gillar det här inlägget.
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult

#6 » 10:47:59, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmh10350 skrev:Gick maskinförare för några år sedan, har man inga kontakter så blir det svårt med jobb. Själva utbildningen ger inte så mycket, man behöver ju egentligen inte den men man får gå 3000 timmar istället för 5000 som lärling. Kruxet är att ingen vill anställa en lärling om du inte har kontakter.


Så har det varit mycket länge och är en del av det jag menade med revirpinkande i inlägg #2. :sad:
Mycket konservativt (ej politiskt) tänkande i manskinbranscherna.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Roger Bälinge (trådstartaren)

#7 » 11:19:23, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

God morgon!

Det största felen på utbildningarna, som jag ser det är...
... att alldeles för många lärare har varit lärare alldeles för länge och därmed hamnat alldeles för "långt bort" ifrån yrket, att köra maskin är enligt mig en färskvara!
Hur skall utbildningen ha någon slags värde, om du som många lärare inte kört maskin på 10-15 år?
...följderna av att lärarna saknar "färsk" insikt i yrket gör att undervisningen tenderar att bli teoretisk...där de med tiden blivit mer bekväma!

Från utbildningshåll försöker man undgå hård och befogad kritik om bristfälliga utbildningar med att "rädda ansiktet" med att säga att man utbildar sina lärare i "ny teknik" och därmed tycker man att man är med i "matchen"...vilket är ren bogus!

...man skall ha jävligt klart för sig att ett grävsystem är ett hjälpmedel och inte ett system som skall rädda en massa mediokra, usla eller icke lämpliga maskinister.
Oavsett vad man tycker och tror så MÅSTE du kunna jobbet den dag "systemet" havererar...det är basic!
Att helt förlita sig på system som ligger nere "tittätt" är vanskligt...och väldigt vanligt förekommande! ;-)
Har hört hur "nyutbildade" inte kan köra vidare och helt enkelt stänger av, då systemet ligger nere!

Jag har erbjudit mina tjänster till flera yrkesskolor, då jag börjar närma mig slutet av karriären och det börjar kännas i kroppen!
...och då anser jag att det är väl bra om man kan göra en sista gärning i karriären och "spara" lite på kroppen med att ägna de sista åren åt att hjälpa till med "färska" erfarenheter i nyutbildningarna!

Resultatet av mina erbjudande!....en kompakt tystnad och jag undrar varför?
Vad tror ni?
Är de rädda för min "färska kunskaper"...eller vad?
Senast redigerad av Roger Bälinge 18:39:10, 09-02-2020, redigerad totalt 1 gång.
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Göran Ekman

#8 » 11:51:28, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett hur bra utbildningen är. Måste den som ska lära sig något , ha ett intresse och talang för att bli en god maskinförare . Talang kan till viss del kompenseras med intresse.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Roger Bälinge (trådstartaren)

#9 » 12:50:38, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...skulle säga att intresse är det absolut viktigaste!
Viljan att motivera sig att ständigt förbättra och förfina sina färdigheter är också av yttersta vikt!
...en maskinist som tidigt i karriären tycker han är "guds gåva" med spakarna och är nöjd med det han uträttar kommer aldrig någonsin kunna kalla sig en skicklig maskinist!

Det är många som frågar mig hur jag motivet mig i snart 40 år.... det är inte svårare än att jag ALDRIG är helt nöjd...(även om jag börjar känna mig jävligt färdig med yrket numer!) :uupps: :uupps:
Jag tänker jämnt på vad jag kunde gjort lite bättre...det behöver inte vara "stora saker", men någonting går ALLTID att förbättra/göra annorlunda för att underlätta för mitt "Grop Jon"!! :grin: :grin: :grin:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

CountyBruff

#10 » 16:03:03, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var enklare förr.
1970: jag spakade och farsan gick bakom och finskottade och lade rören.
1976: skaffade yrkesförarbevis.
2020: har ännu ej visat beviset för någon. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

bmh10350

#11 » 21:42:43, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara för man har gått utbildning så behöver man inte vara en bra förare. Såklart kan man inte gräva lika snabbt som någon som har grävt i 20 år. Tar man kort via arbetsförmedlingen så handlar det nog om 100 000 kr. det tråkiga är att utbildnings skolan bara vill ha pengar inget mer.
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult

#12 » 21:56:36, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju märkligt om utbildningarna är så dåliga. Köra maskin som är så lätt lära sig.
Lastbil gick jag kurs för, annars har jag lärt mig på jobbet och fått kunskapen validerad i efterhand.
Kan dock inget om digitala grävsystem. Men nu kvittar det.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Iznogoud

#13 » 22:23:53, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinförarutbildningen är samma sak som vanliga B kortet, bara för att du klarat utbildningen är du ingen maskinförare utan måste lära dig resten i verkligheten. Vilket i stort gäller alla yrken. I ett tidigare liv jobbade jag som bilmekaniker, och många av de som gjorde gymnasiepraktik sista året kunde knappt byta bromsbelägg eller ens lyfta upp/ner ett SUV hjul under service. All utbildning idag tycks handla om att få intyg och betyg, ej användbar kunskap .

AF borde ställa högre krav på de som de beviljar utbildningar, då jag fick min var det flera på kursen som knappt sett en maskin på vykort än mindre förstod hur köra och sköta dom.

Jag har klarat mig rätt bra efter utbildningen ändå då de flesta företag jag var inhyrd hos förstod att jag var nybörjare och heller ej gav sken av annat.
Ett par personer har dock inte klarat förstå detta utan trots info om erfarenhetsnivå ändå muttrat över att jag inte varit 100% självgående i alla situationer. Tyvärr gick firman jag jobbade åt i KK nyligen så nu är jag mellan maskiner s.a.s :(
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mats i Myrhult

#14 » 22:25:50, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt med jobbet, Izno!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Iznogoud

#15 » 22:42:32, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det tråkiga var att jag strax innan blev "erbjuden" typ, att gå över till ett företag jag var inhyrd på, men som jag av lojalitetsskäl tackade nej till då företaget jag var anställd hos nyss tagit åt sig snöröjning. Nu blev det varken jobb eller snö...
Fast i efterhand var det bra att slippa anställningen då en del mysko saker framkommit om chefen i konkurshanteringen.
Det positiva är nu att jag kan välja friare + att AF kanske bidrar med något utvecklande...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Artiklar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se