Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackArtiklar

Uppfinningar och Produktutvecklingar

169 inlägg • Sida 3 av 12
Hur publicerar vi intressanta artiklar. Gå med i Artikel-Teamet om du skulle vilja skriva en artikel om något intressant ämne!

Holger

#31 » 15:01:04, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp, Emergency Call som utlöses om en olycka inträffar, inte 24/7, och jag tror att man måste trycka en knapp.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



tracker

#32 » 15:16:52, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Holger

#33 » 15:49:23, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, men den är inte online 24/7, den sänder i just det ögonblicket
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg

#34 » 16:14:42, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart en poäng till dig Holger.
Jag -kollade- aldrig lagstiftningen, hörde bara på med ett trött öra. Infon kom på Trafikmagazinet, dvs motortidningar, SVT, Tv4, mm i slutet på 90:talet. O jag tänkte bara "rätt åt er som röstade för EU !" - se'n har jag "förträngt" det hela, till denna tråd.

Det är ju faktiskt full möjligt att det -låg- ett sådant absurt förslag på EUs dagordning som de hade vett nog att slänga i papperskorgen - å skedde det så ville man nog in förlora ansikte i Svedala genom att korrigera tidigare påståenden...

Det som Tesla har i sina kärror är riktigt otrevligt dock!... snacka om detaljövervakning!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tommen1 (trådstartaren)

#35 » 20:40:11, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppfinning, nej snarare en uppmaning till våra telefonidistributörer, typ telia,tele2 osv..
Inför en möjlighet att med högst 2 knapptryckningar , typ ## eller nåt i den stilen, möjligjöra att spårning skickas automatiskt till det telekontor där UPPRINGANDE kund innehar sitt abonnemang och att där inkommande samtals telefonnummer registeras.
Om ni inte visste det så är det faktiskt så att ALL info faktiskt skickas till sista telestation, MEN infot överföres inte till slutdestionation, dvs kunden som blir uppringd.
Sen vore det väl själve :djaevul: om man inte skulle få fast en del skurkar..
Jag tror faktiskt att något liknande existerar idag, men jag är ute efter förenklingen, dvs att man slår dessa ## direkt på samtalet innan det är avslutat..
Detta funderade jag på när jag läste det som står nedan..

Polisen blev kontaktad av en inringare vars mamma, som är i 90-årsåldern, hade blivit utsatt för ett bedrägeriförsök. Mamman, som bor i Eskilstuna, hade blivit uppringd av en kvinna som uppgav att hon arbetade på en bank, och hon ville att kvinnan skulle skriva sin bankkod på ett kuvert samt att kvinnan skulle lägga sitt bankkort i kuvertet. Sedan skulle uppringaren hämta kuvertet inom kort.

Kvinnan som tog emot samtalet anade misstankar och kontaktade sin son som snabbt hann hem till sin mamma och kunde ta över telefonsamtalet. När sonen konfronterade uppringaren avslutade uppringaren samtalet.

1 person gillar det här inlägget.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

torbjorn_forsman

#36 » 20:52:09, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den funktionen fanns i den variant av NMT450 som Ericsson levererade till Saudiarabien på 80-talet. En särskild knapp man tryckte på omedelbart efter att ha lagt på, då skrevs uppringande abonnents uppgifter ut på en matrisskrivare hos teleoperatören och man fick utskriften bifogad med nästa teleräkning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#37 » 21:03:14, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sist (1997?) jag frågade Telia om det tommen1, så svarade de att de ville ha 1000kr per sökning...
Får också en del sådana där som lägger på luren när man lyfter på luren... nej jag brukar inte svara på okänt nummer, utan avvaktare och slår upp numret innan... men... 010-nr var ju myndighetsnummer förr, så...

En gynnare på kastellholmen (om jag minns rätt ö nu) höll på å dummade sig... då föreslog jag att jag skulle hälsa på så vi kunde spela lite baseball... det blev riktigt -tyst-, det blev det på SAMI också när jag erbjöd dem att vara med o spela också ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tommen1 (trådstartaren)

#38 » 11:11:13, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

08:33 Polisen larmades till området Solhöjden i Habo. En bilägare hade upptäckt att någon hade tagit sig in i hans BMW och stulit instrumentpanel, ratt och billyktor. Bilen stod parkerad utanför bilägarens bostad. Stölden ur bilen har inträffat någon gång mellan midnatt och 08:30 idag söndag

Ovanstående har pågått i MÅNADER längs e4 med omgivningar och inget har hänt..
Mitt tips är att polisen riggar upp några dolda kameror på e4 och kollar dom , så ska nog de förbaskade bovarna som snor dessa bildelar snart vara fast..
Ingen uppfinning kanske, snarare en uppmaning så vi får slut på stölderna.
Som jag ser det så kör man omkring på dagarna och gör "stöten" på nätterna.

2 personer gillar det här inlägget.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Mats i Myrhult

#39 » 11:45:48, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast tänkbara uppfinning. När det är sånt där fjäderbelastat spänne på snöret i midjan på mjukisbyxor tar jag bort spännet, eftersom det alltid glider upp.
Istället knyter jag en rosettknut som kompletteras med jag knyter ihop snörets ändar med en enkel överhandsknop. En rosett är ju egentligen en råbandsknop med ögla så att den kan lösas genom att dra i den fria änden. Jag har alltså knutit ihop de fria ändarna.
Nu kan snöret enkelt knytas till lagom stramhet och enkelt lösas utan trassel och "blåknutar", se illustrerande bilder. Detta system har jag använt många år med stor belåtenhet.

Bild
Bild
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

torbjorn_forsman

#40 » 12:28:41, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommen1 skrev:08:33 Polisen larmades till området Solhöjden i Habo. En bilägare hade upptäckt att någon hade tagit sig in i hans BMW och stulit instrumentpanel, ratt och billyktor. Bilen stod parkerad utanför bilägarens bostad. Stölden ur bilen har inträffat någon gång mellan midnatt och 08:30 idag söndag

Ovanstående har pågått i MÅNADER längs e4 med omgivningar och inget har hänt..
Mitt tips är att polisen riggar upp några dolda kameror på e4 och kollar dom , så ska nog de förbaskade bovarna som snor dessa bildelar snart vara fast..
Ingen uppfinning kanske, snarare en uppmaning så vi får slut på stölderna.
Som jag ser det så kör man omkring på dagarna och gör "stöten" på nätterna.


Det är nog svårt att särskilja "bovarnas" fordon från alla andra längs E4. De kan ju mycket väl vara falskskyltade och uppträda med olika identitet vid olika tillfällen. Och man är nog mån om att se till att fordonen är så litet iögonenfallande som möjligt. Då tror jag mer på den regelverksändring som redan är beslutad och på gång att införas, nämligen att tullen ska få rätt att stoppa misstänkt stöldgods på väg ut från Sverige.
För övrigt är det rätt intressant att det bara är vissa bestämda bilmärken och modeller som drabbas av den där typen av bildelsstölder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#41 » 14:14:26, 11-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommen1 skrev:08:33 Polisen larmades till området Solhöjden i Habo. En bilägare hade upptäckt att någon hade tagit sig in i hans BMW och stulit instrumentpanel, ratt och billyktor. Bilen stod parkerad utanför bilägarens bostad. Stölden ur bilen har inträffat någon gång mellan midnatt och 08:30 idag söndag

Ovanstående har pågått i MÅNADER längs e4 med omgivningar och inget har hänt..
Mitt tips är att polisen riggar upp några dolda kameror på e4 och kollar dom , så ska nog de förbaskade bovarna som snor dessa bildelar snart vara fast..
Ingen uppfinning kanske, snarare en uppmaning så vi får slut på stölderna.
Som jag ser det så kör man omkring på dagarna och gör "stöten" på nätterna.


Det verkar vara på väg att klaras upp. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... -misstankt
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck

#42 » 13:32:08, 12-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Enklast tänkbara uppfinning. När det är sånt där fjäderbelastat spänne på snöret i midjan på mjukisbyxor tar jag bort spännet, eftersom det alltid glider upp.
Istället knyter jag en rosettknut som kompletteras med jag knyter ihop snörets ändar med en enkel överhandsknop. En rosett är ju egentligen en råbandsknop med ögla så att den kan lösas genom att dra i den fria änden. Jag har alltså knutit ihop de fria ändarna.
Nu kan snöret enkelt knytas till lagom stramhet och enkelt lösas utan trassel och "blåknutar", se illustrerande bilder. Detta system har jag använt många år med stor belåtenhet.

Bild
Bild



När jag råkat köpa byxor med vanliga snören i så har jag köpt resårband och ersatt snörena med.

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#43 » 15:23:59, 12-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:När jag råkat köpa byxor med vanliga snören i så har jag köpt resårband och ersatt snörena med.


Jo, det har dessa med, men stoppar man mobiltelefonen i fickan börjar de hasa ned. Då är det dags att knyta snöret.
Den som inget snöre har
Den får gå med rumpan bar!
:mrgreen:
Utan risk, ingen chans!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

tommen1 (trådstartaren)

#44 » 21:07:55, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polisen larmades till Orrestagatan i Flen med anledning av ett rån. Tre mörkklädda män med ett tillhygge hotade en man. De sa att de ville ha pengar men då mannen inte hade några kontanter på sig tvingades han att ta ut pengar i en bankomat. Gärningspersonerna sprang sedan från platsen.

Med anledning av ovanstående så borde det finnas en överfallsknapp på uttagsautomater, sen så vore det väl själve den om inte ovanstående skulle avta rejält.. :aaargh:
Jag fattar inte att det inte redan är installerat.. :djaevul:
Och det borde funka på så vis att man måste ha kortet i för att larma.. :idee:
Sen en uppmaning till drabbade: följ efter dom på håll och tillkalla någon med mobiltelefon, så ökar ju risken att dom blir fast..
Alldeles förmånga busar undkommer enkelt.. :djaevul:

5 personer gillar det här inlägget.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

tommen1 (trådstartaren)

#45 » 23:45:32, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppfinning jag skulle vilja se, är en typ av maskin som kan upptäcka virus och eliminera dom också..
:djaevul: igt svårt, ja, MEN det var :djaevul: igt svårt att ta sig till månen också..
Och sen, vi behöver väl inga virus, men bakterier får vi nog ha.. :klia:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322


Återgå till Artiklar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se