Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/FeedbackHow-To

Hur tar man bort bilder när man citerar inlägg?

31 inlägg • Sida 2 av 3
Här lägger vi upp lite hjälp om hur forumet kan användas

Göran Ekman (trådstartaren)

#16 » 20:00:31, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del av mitt problem är att datorer och internet handlar om att minnas saker. Jag har inte den minnesträning som tidigare generationer fick i grundskolan när dom lärde sig psalmverser utan till.
Mitt eget minne gör ibland att jag minns konstiga oväsentliga detaljer, som att min första bils mätarställning när den köptes i maj 1980 3164 mil,varför?
Göran i Norråmyra
På besök i Vansbro
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Göran Ekman (trådstartaren)

#17 » 20:55:46, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var jag hem kommen.
Göran Ekman skrev:Som rubriken lyder. Med anledning av den här texten.

Går det att få till en instruktion som jag förstår. Då förstår alla.
Jag använder prylar med den skadade frukten. Om det har någon betydelse. Insåg för tiotalet år sedan att jag inte var Windows kompatibel
Göran i Norråmyra
på besök i Vansbro

Nu försvann bilden, plätt lätt.
Tack till er alla som har hjälpt till.
Priset till veckans pedagog går till akkamaan.
Den lilla filmen var något som passade min hjärna.
Då har jag en fundering till stridis.
Hur gör man för att ”del citera” har provat någongång men då ser man inte att jag citerar.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

akkamaan

#18 » 22:37:48, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Nu försvann bilden, plätt lätt.
Tack till er alla som har hjälpt till.
Priset till veckans pedagog går till akkamaan.

Tack
Den lilla filmen var något som passade min hjärna.

Rörliga bilder är bra
Då har jag en fundering till stridis.
Hur gör man för att ”del citera” har provat någongång men då ser man inte att jag citerar.

Ett citat börjar med en start tag och slut citat görs med en slut tagg
Detta ser du på videon där de blev markerade med blått

Här är videon
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#19 » 23:10:08, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slut tagg avslutar citatet [/quote] observera snedstrecket

Start tagg startar citatet [quote]
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Michael Meier

#20 » 08:04:35, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spin off på bild i inlägget.

En "bild" består består av flera saker, bilden finns aldrig fysiskt i inlägget utan du hänvisar till en bildadress.

Först måste bildadressen finnas inom https: då är det en bildlänk.
Ska du visualisera bilden så behövs en img-tag och den ska omsluta bildadressen.

Och att citera består av quote-tag som ska omsluta det du citerar.

Ska du visa vem som du citerar av får du lägga till ="Göran" inom quote-tag vilket blir [quote="Göran"] eller vem du viljer att citera.

Om du skriver dina egna [quote] eller [quote="Göran"] så ökar din förståelse för vad du vill åstadkomma.

Din web-läsare tolkar strikt det du skriver, adhd delux, vilket betyder, skriv korrekt, skriver du "finns i sjön" så tolkar web-läsaren det som "finns i sjön" varenda stavelse och mellanrum är exakt lika stor vikt som bokstäver har i dina ögon.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman (trådstartaren)

#21 » 15:34:26, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag har lite svårt för är alla utantill kunskaper som man förväntas ha när det gäller datorer.
Bild
Listen ovan för MM inlägg i den här tråden innehåller 19 knappar som jag inte begriper så mycket av. Och inte använder mig av.
Ovanför står det använd alltid https. Jaha ? Jag googlar https får någon förklaring på utrikiska som inte säger mig någonting.
Men av någon anledning går det oftast att få till ett inlägg på maskinisten utan att förstå så mycket.
Men utvecklingen går ju sakta framåt när det gäller användarvänlighet.
En detalj som är lite klurig att få till är att markera delar av en text när jag sitter med en iPad och helt omöjligt med en iPhone.
Tror att man ska ha en mus till en dator för att det ska gå lätt, kan det vara så.
Min fundering finns det något enkelt sätt att markera text på en iPad?
Göran i Norråmyra
Senast redigerad av Göran Ekman 18:17:31, 07-08-2023, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

akkamaan

#22 » 15:48:03, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom en iPad inte har nån mus eller markör platta så gör man allt med den tryckkänsliga skärmen. Har själv inga Apple produkter typ iPhone eller iPad men jag är säker på att det fungerar som på Android produkter. Gör ett så kallat "lång-tryck" på det ord du vill markera. Då ska det bli markerat med "handtag" på vardera sidan av markeringen. Tryck och dra dessa handtag för att vidga markeringen. Detta fungerar på all text (inte text i en bild). Efter att man markerat så ska man kunna se en liten meny där det finns olika val typ "Copy, Cut, Paste (Kopiera, Klipp ut, Klistra in)
Om du har ett barnbarn i tonåren så kan det alldeles säkert visa dig rent praktiskt hur det går till
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#23 » 15:53:23, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är det så att det mesta och bästa på Youtube som kan hjälpa till med förståelse är på engelska. Hoppas den här videon kan ge ljus i din internet-tunnel
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#24 » 17:47:58, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:En "bild" består består av flera saker, bilden finns aldrig fysiskt i inlägget utan du hänvisar till en bildadress.

Korrekt

Först måste bildadressen finnas inom https: då är det en bildlänk.

Kan förstå att detta uppfattas kryptiskt
Ska du visualisera bilden så behövs en img-tag och den ska omsluta bildadressen.

Korrekt
Och att citera består av quote-tag som ska omsluta det du citerar.

Korrekt
Ska du visa vem som du citerar av får du lägga till ="Göran" inom quote-tag vilket blir
Göran skrev: eller vem du viljer att citera.

Korrekt
[quote ]Om du skriver dina egna [quote ] eller [quote ="Göran"] så ökar din förståelse för vad du vill åstadkomma.

Kan uppfattas kryptiskt

Din web-läsare tolkar strikt det du skriver, adhd delux, vilket betyder, skriv korrekt, skriver du "finns i sjön" så tolkar web-läsaren det som "finns i sjön" varenda stavelse och mellanrum är exakt lika stor vikt som bokstäver har i dina ögon.

Helt klart så klarar "internet" och dess webläsare inte av att tolka feltryckningar på tangentbordet. Hela vetenskapen runt att skriva exakt rätt kan kallas "syntax" och syntax-fel drabbar oss alla ibland genom att vi helt enkelt omedvetet trycker på fel knapp eller att vi inte kopierar en komplett sträng av data. Detta är speciellt vanligt förekommande när det gäller markering och kopiering av web-adresser eller så kallade URLs
En länk fungerar inte om det finns en enda felaktighet i URL adressen
Exempel
En felaktig LÄNK till den här tråden https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=221&t=35482 1
En korrekt LÄNK till den här tråden https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=221&t=354821
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Göran Ekman (trådstartaren)

#25 » 18:43:30, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

. Gör ett så kallat "lång-tryck" på det ord du vill markera. Då ska det bli markerat med "handtag" på vardera sidan av markeringen.

Tog hjälp av en sån här grunka för att dela ut en mening från akkamaans inlägg.
Att ”långtrycka” funkade på min lilla lur med rätt redskap.

Bild
Har lite svårt att tolerera prylar som inte fungerar så bra som dom skulle kunna göra. Lite för mycket minnes övning för att det ska imponera på mig.
Men jag försöker i varje fall förstå.
Samt återigen funkar en enkel film bäst för att ta sig in i min dunkla hjärna. Tackar er all för erat engagemang.
Samt ett särskilt tack till akkamaan för film.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

akkamaan

#26 » 21:42:03, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten detalj bara om tryckkänsliga pekskärmar på datorer, iPads och mobiltelefoner.
Först, tryckkänsligheten går att ställa in på en iPhone eller iPad
Alla finger-pekskärmar kan känna av två fingrar samtidigt. Vissa kan även känna av tre fingrar samtidigt som t ex min telefon som medger screen shot om man trycker påskärmen med tre fingrar samtidigt.
Man skiljer på två olika huvudtyper av pekskärmar
1. Så kallade beröringskänsliga skärmar. Dessa skärma är vanligen så kallade kapacitiva skärmar som inte känner av beröring med hårda föremål som till exempel finger naglar. Min fru brukar ha långa naglar och har stora problem med att få skärmen känna av beröring. Man MÅSTE använda fingertoppen, knogen eller "armbågen". Fotknölen fungerar också :mrgreen:
Detta med naglarna är ett ganska vanligt problem om man inte känner till vad som fungerar. Alla skärm-pekare har ett speciellt mjukt gummi i änden.
Det finns massor med olika tekniska lösningar på kapacitiva beröringsskärmar, mest varje telefontillverkare har nog sin egen lilla variant. Men en gemensam faktor för alla kapacitiva skärmar är "elektricitet" mellan användaren och skärmen

2. Så kallade tryckkänsliga skärmar, dvs hur hårt man trycker

2a. Tryckkänsligheten sitter i skärmen. Man kan använda fingrarna eller en speciell skärmpekare
2b. Tryckkänsligheten sitter i en pekare som talar om för skärmen (datorn/luren/plattan) hur hårt man tryckt. Dessa pekare, som också kallas "Stylus" kommer oftast med som tillbehör till skärmen. Men man kkan också köpa "pirat"-pekare. Jag har en Moto Stylus 2022 5G Android telefon som har en sån pekare som kan plockas ut ur telefonen. Skärmen fungerar både med och utan pekare. När man använder pekaren så aktiveras en speciell programvara som ger tillgång till en massa ytterligare funktioner. Är säker på att det finns iPads och iPhones som har medföljande "Stylus"-pekare. Pixel's stylus can skilja på mer än 2000 olika trycknivåer.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Stridis2

#27 » 21:59:30, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak jag tycker är viktig är att förhandsgranska. Egentligen alltid men framför allt när man editerar citat, tar med bilder eller gör mer "avancerade" inlägg.
Dels så ser man direkt om man råkat göra fel med citeringar, var bilder hamnar osv, och dels så kan man läsa igenom sitt inlägg en gång till. Då hittar man kanske lite stavfel, syftningsfel eller så kanske man inser att detta inlägg behöver jag inte posta för det tillför inte Maskinisten något positivt.
Jag tror många otydliga eller svårförstådda inlägg hade blivit förbättrade innan postning ifall skribenten hade förhandsgranskat och läst igenom sitt inlägg.
Själv såg jag att meningsbyggnaden i början av det här inlägget var tungläst och svårförståelig så jag har ändrat den, förhoppningsvis till det lite bättre.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman (trådstartaren)

#28 » 03:18:58, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer, men glömmer ofta bort det själv. Dessa rader kommer inte att förhandsgranskas.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#29 » 07:40:12, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Göran skrev: .... Listen ovan för MM inlägg i den här tråden innehåller 19 knappar som jag inte begriper så mycket av. Och inte använder mig av ....


Listen med 19 knappar, var och en producerar olika färdiga taggar.
Alla dessa taggar: img, color och så vidare berättar för webläsaren hur den ska visa det du vill.

Ett exempel:

Att skriva en adress på ett kuvert kräver en mängd taggar, du visste igår, idag och imorgon hur du ska skriva en adress på ett kuvert.

Du säger att du har dåligt minne, en webläsare har inget minne alls.

Du lär berätta för webläsaren exakt vad den ska visa varenda gång du skriver.

Tänk dei att du ska berätta för en person som varken har korttidsminne eller långtidsminne hur den ska skriva en adress.

Vilken font, (kinesiska skrivtecken eller areal)
Textstorlek.
Avstånd från högra kanten.
Avstånd från nedre kanten.
Avstånd mellan raderna.
Alla bokstäver ska inte vara lika stora.

Och så vidare.. allt måste beskrivas, varenda gång.

Knapparna ovanför innehåller mer eller mindre färdiga taggar som vi kan använda oss av i texten, kommandon till webläsaren hur den ska visa den som läser.

Alternativet till knapparna är att skriva själv.

Hakparantes[, likamed=, brädstaket#, koden för att färglägga texten röd, FF4040, och avsluta färgläggningen med snedsträck/.

Alla dessa tecken finns i knapparna.

Ungefär som adressen på kuvertet, det finns knapp för att beskriva hur webläsaren ska visa adress.

(inte här då, vi ska inte skriva adresser på papperskuvert)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#30 » 07:53:08, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du använder visst knapparna, och du vet vad vissa gör.

Du använder knappen citera
Du använder knappen skicka

Plus en mängd andra knappar som visar dina inlägg, andras inlägg osv, någon annan har skapat dessa knappar för att vi ska slippa beskriva vad vi vill.

Alla knappar döljer en hel massa tecken bakom sei,

Exempel, en knapp som heter teleskoplastare

Kan du räkna upp alla enskilda moment du utför innan du sitter i teleskoparen?

Det skulle ta två dagar att beskriva för en person utan minne hur den ska göra för att sätta sei i teleskoplastaren, en sådan knapp har du också, du behöver inte beräkna antalet steg och stegavstånd samt vilka hinder som måste undvikas för att komma till hytten.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till How-To

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se