Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseModellbyggeMB Modeller

Åkerman H12b 3D model

16 inlägg • Sida 1 av 2
Visa dina eller andras modeller här!

Niklas A (trådstartaren)

#1 » 22:07:42, 16-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte dela med mig av mitt pågående hobby projekt. Tanken är även att jag kan ta nytta av eran enorma kunskap och få färdigt denna modell. Då jag aldrig gått i närheten av en H12b så är det framförallt bilder jag kan komma att behöva få hjälp med.


Nåja, det vi väntar på, bilder!

Bild

Drivhjul och själva ramen till undervagnen. Här tittade jag på bilder från blocket rent allmänt och drivhjulet kopierade jag från Conny:s bilder i hans H16 tråd.

Bild

Här är fästen till rullhjulen modellerade och larvplattor fixade. Närbilder runt, över, under och alla möjliga håll till kedjan och plattorna välkomnas ifall någon har!

Bild

Här är lite mer påbyggt, nån slags glidskena? under mittenrullen och glidskena längstfram vid stora rullhjulet. Upptäckte även här att jag modellerat 2st för många rullhjul så dom togs bort.

Bild

Här är senaste rendern från ikväll, modellerade till hydralmotorer/transmission och skydd för dessa.


Någon som har bättre bilder över hur hydralmotorerna sitter? Även hur kåpor och skydd är, Även andra sidan, alltså framändan på undervagnen. Inte hittat några bilder alls på varken fästen eller vad för utrustning som sitter där!

Hur vill ni ha bilderna? Bit för bit under arbetets gång ungefär som jag har här i första posten? eller vill ni ha en färdig render dag för dag?
Om ni ser något som bara ser alldeles fel ut och/eller som inte ska va på en Åkerman H12b så hojta till. Är absolut inte rädd för kritik, bra som dålig. Vill att detta ska bli en så bra model som möjligt.

//Niklas

2 personer gillar det här inlägget.
Niklas A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:02, 31-08-2013
Ort: 08:a Land och Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo!



magloman

#2 » 01:44:45, 17-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt :)

Vad ritar du i?
Vad renderar du i ?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Exs

#3 » 02:17:38, 17-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hade varit skoj att se hur det blir om du skickar färdigt projekt till någon med en 3D printer sen :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Niklas A (trådstartaren)

#4 » 11:51:50, 17-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman: Jag ritar i 3dsmax och renderar workprints i den vanliga scanline renderaren i max. För slutrendering använder jag V-ray. Dock inte ofta jag gör det då alla modeller jag gör är för spel och program så behövs inga fina renders.

Exs: Det hade varit hur tufft som hellst :D

Och nu efterlyser jag bilder/foton på hur ovansidan maskin ser ut. Tyvärr inte många foton ovanifrån så jag vet inte vad det finns för luckor och liknande där. Sen undrar jag om det finns nån tidslinje uppskrivet någonstans på när dom runda ljusena kom/försvann som sitter längst fram under hytten och framför och under högra service luckan. Och på högersidan hytten, det fönstret mot bommen, är det stort och helt, eller är det öppningsbart/skjutbart och delat? Sen alla service luckor runt hela maskinen, fick beställaren välja sånt själv? eller ändrades det om hela tiden under produktion?

Bild
Niklas A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:02, 31-08-2013
Ort: 08:a Land och Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo!

magloman

#5 » 15:16:02, 17-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Det hade varit skoj att se hur det blir om du skickar färdigt projekt till någon med en 3D printer sen :thumme:


Tror tyvärr inte det kommer fungera eftersom det är ritat i just 3ds. Det jobbar inte med "riktiga" kordinater utan med proximationer. Eller hur det funkar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Niklas A (trådstartaren)

#6 » 15:27:20, 17-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
Exs skrev:Det hade varit skoj att se hur det blir om du skickar färdigt projekt till någon med en 3D printer sen :thumme:


Tror tyvärr inte det kommer fungera eftersom det är ritat i just 3ds. Det jobbar inte med "riktiga" kordinater utan med proximationer. Eller hur det funkar.


Bra fråga. Vet inte vilka format en 3d skrivare tar emot. Men vet att du kan exportera modeller i max till både CAD format (.DWF .DWG .DXF) och .STL Nått av dom borde funka! Nån som har CAD annars så kan jag testa och skicka en CAD fil från max?
Niklas A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:02, 31-08-2013
Ort: 08:a Land och Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo!

bm1113

#7 » 17:59:40, 17-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej kul att se ditt projekt hittade några äldre bilder jag hade som kanske kan hjälpa dig :)
föresten var det inte så att dert bara var föregångaren H12 som hade lysen i underdelen ? det vet nog Anton och andra Åkerman kunniga här :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Niklas A (trådstartaren)

#8 » 21:23:36, 17-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa bilder tackar jag för bm1113! Mer detaljer funna att lägga till på modellen! och ändra ^^

Och dagens/helgens sista uppdatering kommer här:


Bild

Färglagt så det ser lite bättre ut och underlättar navigering för mig. Här är hytt och resten av övervagnen väldigt grovt modellerat!

Bild

Syns dåligt på denna men bomfäste och fönster i hytten utskurna!

Bild

Påbörjat modellerandet av luckor och även fotsteg i ramen gjorda. Här finns det frågor om luckorna. På alla bilder jag lyckats finna så skiljer det sig mellan luckorna, vissa öppnas bakåt, andra framåt. Även om det är en lucka eller ej. Spec mitten luckan på högersidan skiljer. Vissa ser man att det precis är en lucka, på andra är det lucka med handtag, och den tredje varianten är att det ser bara ut som vanlig rak fin plåt?

Bild

Och slut rendern på hur det såg ut när jag stängde ner ikväll. Har skurit ut så alla luckor är öppningsbara. Men modellera insidan tror jag blir alldeles för svårt tyvärr. Svårt att hitta bra bilder på allting!


Ev felaktiga saker/misstag tages tacksamt emot =)

//Niklas
Niklas A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:02, 31-08-2013
Ort: 08:a Land och Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo!

bm1113

#9 » 21:41:19, 17-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det var till hjälp ps om höger rutan på bommen alltså vad jag sett så är det en hel ruta på dessa hela vägen utan uppningsmöjlighet
Här ser man det hyfsat

Bild
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ljushuvud

#10 » 21:18:31, 02-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Niklas A skrev:...

Påbörjat modellerandet av luckor och även fotsteg i ramen gjorda. Här finns det frågor om luckorna. På alla bilder jag lyckats finna så skiljer det sig mellan luckorna, vissa öppnas bakåt, andra framåt. Även om det är en lucka eller ej. Spec mitten luckan på högersidan skiljer. Vissa ser man att det precis är en lucka, på andra är det lucka med handtag, och den tredje varianten är att det ser bara ut som vanlig rak fin plåt?

Bild

...


Jag påstår inte på något sätt att jag har stenkoll men jag tror att H12B bara har en lucka på högersidan och den går till pumprummet. Längst fram på högersidan sitter huven med tankpump och gasoltub om maskinen var utrustad med gasoldriven motorvärmare och på mitten sitter diesel- och hydraultank. Det långa utfällbara handtaget vid luckan till pumprummet är för att underlätta när man klättrar upp på maskinen (sitter ett fotsteg i ramen där också).

Annars får jag allt "stämma in i kören". :smile: Snyggt jobbat! Syns att du har lagt en hel del tid på detta!
Ljushuvud
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:08:29, 11-07-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B

Niklas A (trådstartaren)

#11 » 00:54:15, 22-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längesen jag uppdaterade så är väl dags för en. Har varit ganska flitig i verkstan! Lite sämre flitig här på forumet.

Tog åt mig av era tips och justerat modellen därefter. Tack så hemskt mycket för all information!

Och lite bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Niklas A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:02, 31-08-2013
Ort: 08:a Land och Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo!

bm1113

#12 » 01:12:42, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta trådväckningen Men blev bara nyfiken på hur det gick för dig Niklas :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Niklas A (trådstartaren)

#13 » 09:16:17, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modellen finns kvar. Den är inte färdig än. Massa saker dök tyvärr upp och med tiden glömdes den bort. Kanske ska väcka liv i detta igen!

3 personer gillar det här inlägget.
Niklas A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:02, 31-08-2013
Ort: 08:a Land och Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo!

bm1113

#14 » 22:38:53, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra :thummar: Förstår dig med men är ju alltid intressant att höra hur det går :)
Specielt nuförtiden när man kör simulatorer desutom där de kanske skulle kunna fungera med sånna 3D modeller med :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Toost

#15 » 22:56:35, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå filformat för 3dprinters. .stl är i grunden skapat för "stereolitografi". En av de olika teknikerna för 3D printning.
Innehållet i en .stl är snarlikt det som 3DSmax jobbar med, 3 sidiga facetter.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till MB Modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se