Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseModellbyggeMB Modeller

Scania R620 Highline 6x4, 1/14

25 inlägg • Sida 1 av 2
Visa dina eller andras modeller här!

Eirike93 (trådstartaren)

#1 » 14:57:05, 05-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er :)

Har köpt en Tamiya-modellbil, men inte vilken som helst utan en Scania :smile:
Blev lite grupptryck från kompisen som köpte sig en Volvo FH12 4x2 som är av den äldre sorten :smile:
Fick den färdig på 16 timmars arbete, hade dock ont i nacken kommande arbetsvecka :???:
Den är inte lackad, ska bli orange-grå-svart, och allt är inte monterat på hytten, men den är körbar när jag fått mina batterier!
Den ska få saftblandare på taket och extraljus-ramp, sen ska jag montera LED i strålkastarna plus bakljus såklart :)

Bilder:

Andra färger men så ska den se ut, iaf såg lådan ut så.
Bild

3-växlad låda som styrs via kontrollen och en motor, mottagaren syns också på bilden :smile:
Bild

Bladfjädring, rör sig riktigt snyggt, driver på båda bakaxlar med riktig diff, vill ha axlar med digffspärrar :mrgreen:
Bild

More to go! :)

//Eirike
Användarvisningsbild
Eirike93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:15, 13-02-2010
Ort: Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 7710
Palfinger 13500



_jonsson_

#2 » 23:47:55, 06-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt, Är sugen på nåt liknande själv.
Vart har du köpt den?
Den är alltså helt omonterad i kartongen?
Användarvisningsbild
_jonsson_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:36, 17-12-2006
Ort: Kilafors
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC210Cl

Eirike93 (trådstartaren)

#3 » 19:28:34, 08-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är helt omonterad ner till minsta lilla drev i växellådan :)

Men inget limmande försen du ska ha på det resterande av skärmar och detaljer, bara massvis med skruv! :cool2:

Köpte den på http://www.conrad.se, det står att den är 6x2, men det är den inte, och den har inte tonade rutor utan klara! :)

Vill ha en till jag, fast 4x2 :lol:
Senast redigerad av Eirike93 19:28:50, 08-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Eirike93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:15, 13-02-2010
Ort: Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 7710
Palfinger 13500

smilla

#4 » 19:32:03, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

va det någon kontroll med???
för det står inte att någon kontroll ingår.
MVH Jonathan
smilla
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:32, 03-07-2009
Ort: veddige
Maskintyp: Ej angivet

Eirike93 (trådstartaren)

#5 » 20:39:50, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fartreglage, batteri och radiokontroll+mottagare måste du köpa själv, samt färg då den kommer omålad som du ser på bilderna :smile:
Användarvisningsbild
Eirike93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:15, 13-02-2010
Ort: Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 7710
Palfinger 13500

smilla

#6 » 20:53:50, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

okey men skulle du kunna lägga in länkar till dom sakerna???
MVH Jonathan
smilla
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:32, 03-07-2009
Ort: veddige
Maskintyp: Ej angivet

Eirike93 (trådstartaren)

#7 » 22:35:17, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fartreglage, Servonaut S20 (det är förberett för att kunna kopplas ihop med Servonaut's ljudmodul och ljusmodul för blinkers, motorljud etc).
Servonaut S20

Om du vill slippa antenn så ska du ha 2.4 gHz radio och mottagare, du behöver en 4-kanals spakradio minst för att kunna styra, gasa och växla!
Om du överlever med antenn så kan du komma undan billigare med en 27 mHz radio, men räckvidden är betydligt sämre!
Så en flygradio av vilket slag som helst, det hittar du lite varstans, jag har en E-sky 6-kanals spakradio 2.4 ghz.
En sådan radio jag har
Passande mottagare till den radion jag har
En lite enklare och billigare 4-kanals spakradio på 27 mHz
En mottagare till den lite billigare spakradion
Det gör förövrigt ingenting att det är 4 kanaler på radion och 6 på mottagaren, bara du sätter i sladdarna rätt så blir det prima, glöm inte att köpa två st kristaller (som har samma frekvens) till 27 mHz radion och mottagaren så dom får kontakt med varandra :driver:

Batteri är ett 7.4 volts batteri, jag har ett 4500 mAh batteri, och med det kan jag köra ungefär 4 timmar, vilket betyder att jag har blivit uttråkad minst 5 gånger om innan batteriet tagit slut :lol:
3000 räcker gott och väl :)
3000 mAh 7.4 volts batteri

Du behöver 2 servon också, det tänkte jag inte på, detta servo (Klickbar länk till Servon) använder jag, det är två likadana till både växellåda och styrning.

Nu har jag tagit fram det jag tycker du borde ha, jag har inte det fartreglaget då jag överlever med ett gammalt jag hade liggandes som fungerar bra! :smile:

Undrar du på något mer så får du bara fråga, jag svarar på det jag kan!
Här kommer även lite litteratur för dig som vill ha en riktigt fin uppsättning eller lite mer budget utav Servonaut's utbud av fartreglage, ljudmoduler, ljusmoduler etc etc...på norska men du förstår nog :cool2:
Här finns infon du behöver om Servonaut

Ha en trevlig helg.
//Eirike
Senast redigerad av Eirike93 09:43:00, 08-05-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Eirike93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:15, 13-02-2010
Ort: Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 7710
Palfinger 13500

smilla

#8 » 00:28:38, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

okey tack så jätte mycket.
men kan du inte lägga in lite bilder så jag får se hur resultatet blev?

Bild Tillägg efter 21 minut(er):

bara en sista fråga får man en laddare med batteriet?
MVH Jonathan
smilla
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:32, 03-07-2009
Ort: veddige
Maskintyp: Ej angivet

Eirike93 (trådstartaren)

#9 » 09:49:42, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder på vadå menar du? :smile:

Min bil i färdigt resultat (så färdig den kan bli utan färg, som förövrigt är beställt), finns längst upp i tråden :)

Nej, laddare följer inte med.
Jag använder mig av två stycken, en för mina Lipo-batterier plus ett och annat Nimh och en annan för mina batterier till lastbilen, men det är för att jag är lite korkad och inte använder samma laddare :slag:
Men en billig laddare som kan ladda 5A där du ställer in A är ett bra alternativ, om du har flera radiostyrda appareter så kan det kanske löna sig med en lite dyrare och bättre laddare? :smile:

Det är inte kontakter på fartreglaget, varken motor-kontakter eller batterikontakt så det får du köpa löst och löda på.
På batteriet sitter det Tamiya-kontakter, så det smartaste är att löda på en Tamiya-kontakt på fartreglaget :)

//Eirike
Användarvisningsbild
Eirike93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:15, 13-02-2010
Ort: Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 7710
Palfinger 13500

smilla

#10 » 10:05:42, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej men jag kan inte så mycket om elektrisitet och teknik.
skulle du kunna vara snäll och lägga in en länk till en laddare som man inte behöver göra om?
dvs om det finns någon sån?

Bild Tillägg efter 9 minut(er):

och fungerar inte lastbilen utan kontakter?
kan du lägga in länkar till dom också e du snäll???
MVH Jonathan
smilla
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:32, 03-07-2009
Ort: veddige
Maskintyp: Ej angivet

Eirike93 (trådstartaren)

#11 » 10:46:10, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastbilen fungerar ju oftast inte så bra om du inte har några kontakter som är pålödda för att kunna koppla ihop allt :)
Så nej, den fungerar dåligt utan, och att löda ihop allt utan några möjligheter att koppla isär är inte bra.

Här är en laddare som kan ladda med 2 A
En sladd med en sådan Tamiya-kontakt, då behöver du ingen extra laddkabel, det är bara att smälla i batteriet i kontakten, slå på laddaren och vänta 1.5 timme tills laddaren troligtvis säger att den är klar!
Jag har inte testat den laddaren men den fungerar nog till det bruket du ska ha den till :)

Kontakt för fartreglaget

Om du kan löda, så skulle jag föreslå att du köper ett par batteri-kontakter som du har som motorkontakter, alltså att du löder på en hona på fartreglaget och ersätter kontakterna på motorn med en hane, så blir det enkelt att koppla isär och ihop och när du ändå måste löda så... :cool2:
Här har du ett par, en hona och en hane, batteri-kontakter som du kan använda mellan fartreglage och motor


Kan du löda eller inte?
För det är ett måste om du ska kunna få på kontakter för motorn och fartreglaget.
Kontakter sitter det redan på motorn som följer med lastbilen, på tal om den så är motorn ganska snabb för om man tänker skalenligt så gör den 280 km/h i verkligheten :lol:

//Eirike
Användarvisningsbild
Eirike93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:15, 13-02-2010
Ort: Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 7710
Palfinger 13500

smilla

#12 » 11:18:35, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej men hur många kontakter behöver jag???
och fartreglage e det någonting man måste ha till den???
MVH Jonathan
smilla
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:32, 03-07-2009
Ort: veddige
Maskintyp: Ej angivet

Eirike93 (trådstartaren)

#13 » 11:22:59, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fartreglage är som det låter, det reglerar farten, bromsen och backen, så ja det måste du ha, om du inte vill ha full fart hela tiden så fort du slår på den :lol:

Du behöver egentligen bara en sådan kontakt jag länkade till för fartreglaget och du behöver bara ett sådan kit med kontakter jag länkade till för motorn, det är två i det priset (en hona och en hane).
Kom ihåg att löda rätt, alltså rätt kontakt på rätt plats :)
Om du bor på ett ställe där det är lite asfalt så rekommenderar jag 4x2:an, alltså den 2-axlade, för jag har problem med axeltrycket och framkomligheten.
Den lägger sig på framaxeln plus ett hjul av varje bakaxel och då sköter diffen resten så jag inte kommer någonvart :???:
Användarvisningsbild
Eirike93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:15, 13-02-2010
Ort: Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 7710
Palfinger 13500

smilla

#14 » 11:32:58, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej men finns det ingen hemsida som säljer alla grejor som man behöver???
MVH Jonathan
smilla
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:32, 03-07-2009
Ort: veddige
Maskintyp: Ej angivet

Eirike93 (trådstartaren)

#15 » 13:18:20, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte som säljer allt, jag ghar ju länkat till flera olika som säljer olika saker, klart du kan kombinera lite olika saker från en och samma återförsäljare.
Laddare får du säkert hos Everöds Racing också, men inte den radion och mottagaren till det priset, sen kan du placera det åt andra hållet så du köper batteri och servo hos RC-butiken men det blir lite dyrare, etc etc...men du bestämmer! :)

Jag har gett dig det egentligen bästa alternativet och samma som jag använde mig av, jag landade allt som allt på runt 5000, då är den målad och all elektronik som behövs.
Användarvisningsbild
Eirike93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:15, 13-02-2010
Ort: Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 7710
Palfinger 13500


Återgå till MB Modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se