Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriJobb på och med fartyg

Sjökabel läggning och reparation

22 inlägg • Sida 2 av 2
Berätta om jobb på fartyg, eller om jobb som utförts med fartyg

Holger

#16 » 15:19:34, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:en rätt intressant film om skarvning
http://www.youtube.com/watch?v=UkjrtoMD7yw

OJ! Inga sockerbitar där inte nä! Vilket jobb! :uupps:


Tack Klas! Mycket intressant!
Och tack till er andra om också tillför information!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Klas Kraft (trådstartaren)

#17 » 21:10:02, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.youtube.com/watch?v=m6qTk5WNq9E

Hittade en fräck film hur det går till att laga djupvatten kabel

Klas
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Med palfinger....GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


http://www.rederikraft.se

jox

#18 » 22:43:36, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan man mäta var det är fel även med optokabel, det gör man med en sak som kallas OTDR - Optical time-domain reflectometer. Man skickar in en ljuspuls i kabeln, och i varje skarv, svets etc så kommer litegrann av ljuset att studsa tillbaka så man kan mäta det. Är det avbrott så blir det en väldigt tydlig puls. Eftersom ljusets hastighet i glas är känd (c:a 2/3 av ljushastigheten i vakuum) så kan man på nån meter när bestämma var det är trasigt (eller hitta dåliga skarvar). Det är inget specifikt för sjökablar, så gör man på land också.

Men (långa) sjökablar är intressanta i alla fall. Så här ser en typisk sån kabel ut (notera whiteboardpennan som storleksjämförelse):

Bild
Bild

Optokablarna är de tunna sakerna i mitten (eller egentligen är det höljet till fiberkabeln, den i sig är inte tjockare än ett tiondels hårstrå). Som ni ser så är det ett rejält hölje, det är dels till för att skydda kabeln från nötning, vassa stenar och all hantering (t.ex. om man ska lyfta upp den som Klas beskriver - den måste ju tåla att bära sin egen vikt över några kilometers längd) - men en annan sak som höljet är viktigt för är att skydda mot hajar (!). Tidigare var det rätt vanligt att dom bet av kablarna. Innanför höljet så sitter det som ni ser en ring av kopparledare, det är ström-matningen till förstärkarna för den optiska signalen. Utrfter kabeln måste signalen förstärkas på var 60:e till 80:e kilometer (det gäller på land också). På en sjökabel så måste man alltså på nåt sätt få ström till förstärkarna (ca 150 st på en atlantkabel). Det gör man genom att mata +5000V likström in i kabeln från ena landstationen och -5000V från den andra och sen använder man vattnet som returledare.

Själva landstationen är en intressant (och stor) anläggning, med dels kraftfrsörjningen till kabeln och också transmissionsutrustningen med transpondrar etc.

Bild

Just denna bild är från landstationen för den norra halvan av TAT14-kabeln som går mellan Blåbjerg på Danmarks västkust till Manasquan i USA. Modern teknik har gjort att det numera går att göra det där rätt mycket mindre. TAT14 använde ursprungligen (och gör det fortfarande tror jag) 10 Gbit/sek transpondrar (dvs 10 Gbit/sek i varje fiberpar) med 75 GHz spaning, men numera så går det nog att skrämma upp samma kabelsystem till 100 Gbit/sek och 400G borde inte vara så långt bort heller. Nån sa att en sån här atlantkabel kostar cirka 2 miljarder dollar, jag vet inte om det stämmer, men det är i alla fall i rätt storleksordning...

Det finns hyfsat många sådana stora kabelstystem idag (denna karta är några år gammal):

Bild

Jag har aldrig varit med på ett kabelfartyg, så den här tråden uppskattade jag mycket, tack Klas!

4 personer gillar det här inlägget.
jox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:28, 14-08-2011
Ort: Kalix
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#19 » 22:53:01, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ni vill ha en film om att lägga kabel på havsbotten.
Sök på Discovery Channel Mighty Ships Tyco Resolute :vissla:

Fanns visst på tuben http://www.youtube.com/watch?v=3PNccqPGz5M
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Klas Kraft (trådstartaren)

#20 » 22:55:50, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jox för ett mycket bra inlägg som var intressant att se :thumme: :thumme:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Med palfinger....GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


http://www.rederikraft.se

Klas Kraft (trådstartaren)

#21 » 17:10:15, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fuskat lite i sjökabelbranchen igen.

Nordbalt float in, söndag till tisdag i veckan.
Har inga närbilder på kabeln, men det är en rejäl pjäs som skall förbinda Sverige-Baltikum
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Med palfinger....GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


http://www.rederikraft.se

Holger

#22 » 14:39:07, 12-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojojoj! Intressant!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Jobb på och med fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates