Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriJobb på och med fartyg

Sjökabel läggning och reparation

22 inlägg • Sida 1 av 2
Berätta om jobb på fartyg, eller om jobb som utförts med fartyg

Klas Kraft (trådstartaren)

#1 » 20:30:50, 18-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lovade i ett svagt ögonblick förra veckan att skriva om sjökabel läggning, så jag gör väl ett försök nu då :skriva:

Sjökabel kan delas upp i kraftkabel och telefon/opto kabel,finns även kombinationer av dessa, kraft kabel kan läggas som en tre ledarekabel eller som tre enledarkablar, kummunikations kablar läggs normalt som enkabel med många ledare/fibrer i.
I sverige finns mig veterligen bara ett företag som sysslar med sjökabel läggning och det är Balticoffshore i Kalmar som äger fartyget Pleijel, http://www.balticoffshore.se
Innan någon utläggning sker så måste man undersöka havs bottnen där den tänkta kabelsträckningen är, för att undvika tex vrak eller andra hinder, undersökningen görs normalt med multibeam ekolodning som ger data i tre dimensioner , mer info http://en.wikipedia.org/wiki/Multibeam_echosounder utefter erhållen data planeras läggningen och kabelåtgången beräknas och beställes.
Kabel lägges normalt med slack så att man kan fiska upp en bit på tex mitten för reparation, utan att behöva stressa kabeln för mycket.

Kabelfartyget går och lastar direkt vid kabelfabriken, rätt ner i lastrummet, beroende på kabel typ kan man lasta på olika sätt, både vertikala och horisontella trummor används, även fasta trummor används

Bild

Bilden visar kabel lastning på C/S Pleijel, här används en roterande sk Karusell till att förvara kablen på, karusellen snurrar sakta och det är en man eller fleras jobb att styra kablen så den lägger sig som avsett.

Fortsätter lektionen senare :bira:

Klas
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70



Utskrotnings-Magnus

#2 » 22:29:55, 18-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant!
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Klas Kraft (trådstartaren)

#3 » 18:42:35, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Del 2.

Nu har vi kabel ombord och alla är taggade! och hoppas att kablen inte är förkort i båda ändar :grin: det mest tidsödande momentet brukar vara landfästet, beroende hur djupt det är in till stranden så får man flotta kabeln med bojar, vilket tar tid och kräver bra väder.

Bild
Kabeln lägges i ett grävt dike eller skyddas på annat sätt i strand och vågzon, när kabeln är säkrad iland så börjar man lägga kabeln efter den undersökta rutten, mycket långa eller grova kablar skarvas då trummorna ombord har begränsad kapacitet/ per trumma.
En bra video som visar hur det går till. http://www.youtube.com/watch?v=LfpmpsNo0os

En till som visar det brahttp://www.youtube.com/watch?v=Fp8bhuDa4k4

Man måste inte ha ett fartyg att lägga kabel med, en del använder pråmar, dessa foton är från ABB:s kabelfabrik i Karlskrona.
Bild
Bild

Nästa del handlar om reparation och upptagning av kabel.

Kom gärna med frågor om ni har några

Vad det gäller bilder i inlägget så har jag tillstånd från balticoffshore att använda bilder från deras hemsida, no problemo!

Klas
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Holger

#4 » 19:20:47, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

F#n vad intressant! Tack Klas!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Klas Kraft (trådstartaren)

#5 » 19:40:13, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack Holger :thumme:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

mimeck

#6 » 20:20:05, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer båtar i forumet!!

Alla typer av båtar är intressanta.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

esund

#7 » 20:53:11, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant läsning :grin: :thumme:
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Klas Kraft (trådstartaren)

#8 » 20:56:14, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Mer båtar i forumet!!

Alla typer av båtar är intressanta.



Jag har tonnvis med fartygsbilder på mina diskar, handlar om tid så kommer det mer, problemet är ju lite oxå att en bild som jag tycker är trist(som har det som yrke) tycker en annan person är jätte intressant, skall försöka tänka mer åt det hållet.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Norpan

#9 » 21:12:11, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör ni med änden på kabeln när ni ska åka och hämta mer?
Och vad skarvas den med, sockerbitar och eltejp känns inte riktigt rätt. :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

swedengines

#10 » 21:19:50, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

riktigt kul att läsa! :thummar:
/ Viktor
Maskinfotograf Linköping

http://www.youtube.com/user/swedengines
Användarvisningsbild
swedengines
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:30, 08-05-2011
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Morrie

#11 » 23:21:28, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon erfarenheter om förläggning av fiberkabel i insjöar? Tillstånd och samrådan verkar vara mycket kompliserad. Om någon har erfarenhet skriv gärna om erfarenheterna. Mycket intressant tråd.
Hazze
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340

Klas Kraft (trådstartaren)

#12 » 23:26:38, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tyvärr inte hjälpa dig med det, mina kontakter brukar säga det att tillstånds biten och miljö och hälsa, ja allt pappers arbete kan innebära mer jobb än själva kabel läggandet :huh:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

MagnusS

#13 » 23:35:28, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd, kommer följas:)
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Gustavors

#14 » 23:43:35, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Morrie skrev:Någon erfarenheter om förläggning av fiberkabel i insjöar? Tillstånd och samrådan verkar vara mycket kompliserad. Om någon har erfarenhet skriv gärna om erfarenheterna. Mycket intressant tråd.
Hazze


Och det, det är mitt jobb att fixa!

Att ordna tillstånd att lägga en kabel på botten i en sjö eller i ett vattendrag bredare än 75 cm kräver i princip alltid ett utslag från vattendomstolen http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattendomstol
Själva tillståndet från markägaren är lika som i mark kan man säga. Dock måste länsstyrelsen, och vattendomstolen ge sina omdömmen först = Besvärligt.

Skall vi korsa ett vattendrag med en markkabel så föredrar vi följande

1, Borra oss under vattnet med en styrd borrning.
2. Lägga oss på en kabelbro ovanför vattenytan.
3, Sätta stolpar och göra en hängkabel förbi vattnet.

Och om inga andra alternativ finns. Så måste man ansöka om att få lägga en sjökabel.
Och previs som Klas säger. Att ha en kabel på botten är inget problem. Problemet kommer när man skall upp ur vattnet. Vågor och is är döden för en kabel.

Det senaste man gör är att borra från land och komma ut under vattenytan på ett så stort djup att vare sig vågor eller is kommer åt kabeln.
Styrd borrnng är en gudagåva för oss. Om än dyrt. Så är det j*vligt bra.

Obs, tillägg.
Naturligt strömmande vatten, motsv. bäckar. Rör dem inte för gudsskull!
Är de betecknade som "fiskbärande" så blir Naturvårdsverket och Länsstyrelsen "skogstokiga" och jag vill inte ens tänka på vilka böter man kan få?

Tänk även fast det är helt OT :off_topic: på att alltid, alltid begära slutbesked från kommunen när ni gjort Bygganmälan och bygglovsansökan.

Ca 12-26000 Kr kan de ta i straffavgift av er om ni slarvar med det!


MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Klas Kraft (trådstartaren)

#15 » 11:36:32, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha alla sjökabel fans, nu är det dags för den tredje och sista delen av dessa rafflande berättelser om hur man läger sjökabel :grin:

Efter all svettning med tillstånd och läggning av kablen så visar det sig att det är ett fel/brott någonstans under vattenytan, hur gör man då? man gör lika som på land, mäter sig fram var felet ligger, om jag fattar det rätt så går det mäta var brott ligger även på opto kabel. men nu gäller det oxå att hitta kablen på botten, och det kan gå till på lite olika sätt beroende på omständigheterna.
Är det en modern, relativt nylaggd kabel har man GPS kordinaterna för hela kablen och kan gå till positionen och skicka ner en ROV för att se om det är skador från ankare eller annat, samt koppla på lyftsling för lyft.
Är det en äldre kabel som är positionerad på "stenåldern" så får man fiska efter den med en dragg, wincha upp hela härligheten och kapa kablen på däck, och då kapar man ett antal meter åt båda hålen från brottet sett, och skarvar i en bit.
Men om kablen ligger så sträckt på botten att man inte kan få upp den på däck? då draggar man med en skärande dragg som kapar kablen ungefär vid brottet, sedan byter man till vanlig dragg och fiskar upp ändarna, samt bojar ut och lägger ner den ena änden i sjön igen, kapar och skarvar och går tillbaka till bojen och fiskar upp den, kapar av en bit och skarvar.

Och skarvar ja, inga sockerbitar och eltejp precis :vissla: Opto kabel svetsas i ett "cleanroom" ombord precis som iland, var det gäller kraftkabel så har jag bara varit med och sett när man svetsar ihopledarna med en mig svets med koppartråd, och sen krympslang och lindning av skyddshöljet på kablen, en sådan skarv är ej synlig från utsidan om den är bra gjord.

Har hittat en del youtube länkar på det här med sjökabel:
http://www.youtube.com/watch?v=JLVFKHJcBMM
http://www.youtube.com/watch?v=KulqAHJ16UQ
en rätt intressant film om skarvning
http://www.youtube.com/watch?v=UkjrtoMD7yw
en till men inte subsea
http://www.youtube.com/watch?v=oCoJSwHXZ7g

en film med den pråmen som jag tog kort på i Karlskrona.
http://www.youtube.com/watch?v=PCHaYE6POkw


Nu är det tyvärr så att jag lider fortfarande av ett ryggskott, så det här inlägget är inte riktigt så långt och informativt som jag hoppades från början, då jag inte kan sitta så länge framför burken.
Men jag svarar givetsvis på frågor ni har


Klas
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


Återgå till Jobb på och med fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se