Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriJobb på och med fartyg

Ett borrfartyg blir till

97 inlägg • Sida 3 av 7
Berätta om jobb på fartyg, eller om jobb som utförts med fartyg

krokodilen

#31 » 15:06:07, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MrKarlsson skrev:lite speciellt pga strikta muslimska lagar där och vi får bl.a. en Halal-surveyor ombord.


Intressant jobb du har där MrKarlsson & intressant tråd! :thumme:

För att göra de intressanta tingen tre så tycker jag slutligen att det är intressant att man som "surveyor" av djur kan ha så olika roller i olika delar av världen!

Ja menar i Sverige skulle det väl heta djurskyddsinspektör som tillser att djuren inte lider onödigt mycket innan slakt och i Indonesien tillser man att,,,,Hmm begriper mig inte på det men så är jag ju inte muslim heller i alla fall inte sist jag kollade!

MrKarlsson skrev:
Klas Kraft skrev:Vad har ni för krav från chartern angående Bus tie? skall den vara öppen eller stängd?
DP 2 - FMEAn säger att vi kan ha sluten, men våran tänkta huvudcharter säger öppen här med


FMEA använder ni det verktyget ofta och funkar det bra i alla frågeställningar, eller du kanske inte medverkar när den görs utan bara får den i handen?

EDIT: Strul med dubbelpost

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mimeck

#32 » 17:42:24, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MrKarlsson skrev:Hej
Ja, det är j-a blandning av språk och uttryck till sjöss, och ännu värre inom "drilling"... Hmmm...
Deluge - Icke trycksatt sprinkler med lågt tryck (ofta från brandlinan; 6-11 Bar) är väl förklaringen på svenska, överrissling säger Norrmännen, vet inte om det finns något bra ord på Svenska?

Slop - En blandning av vatten och något inte önskvärt, oftast olja. Ett sätt att göra rent tankar är att ha en spolkanon, som matas med hetvatten, samtidigt pumpar man vattnen/olje-blandningen till en sloptank. När man fått lite nivå i den så kan ändrar man suget till spolkanonen och återanvänder det renaste slopen till at fortsätta göra rent tanken, så oljeresterna samlas på ytan av sloptanken (plus en del tunga sediment som hammnar på botten).


Tack. Nu har man lärt ej nått nytt.

Intressant tråd. Jag får googla när jag inte förstår.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Pistongen

#33 » 19:51:19, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul bilder, jag tror minsann vi gick i samma klass i Kalmar Mr Karlsson, i alla fall de två första åren. :D

I den här tråden postade jag några bilder från ett "riktigt" drill-ship, inte nån sån jolle du hålls med. :vissla:
Bilder från en oljerigg
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

MrKarlsson (trådstartaren)

#34 » 20:24:30, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Tack. Nu har man lärt ej nått nytt.

Intressant tråd. Jag får googla när jag inte förstår.


Fråga bara på, det är tyvärr lite ovant att använda svenska uttryck, har inte många svenska kollegor här, och väldigt mycket utrustning har knappt något svenska namn. Man borde kanske klistra in en ordlista i första inlägget som en liten försmak...
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

MrKarlsson (trådstartaren)

#35 » 20:54:10, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
MrKarlsson skrev:lite speciellt pga strikta muslimska lagar där och vi får bl.a. en Halal-surveyor ombord.


Intressant jobb du har där MrKarlsson & intressant tråd! :thumme:

För att göra de intressanta tingen tre så tycker jag slutligen att det är intressant att man som "surveyor" av djur kan ha så olika roller i olika delar av världen!

Ja menar i Sverige skulle det väl heta djurskyddsinspektör som tillser att djuren inte lider onödigt mycket innan slakt och i Indonesien tillser man att,,,,Hmm begriper mig inte på det men så är jag ju inte muslim heller i alla fall inte sist jag kollade!
FMEAn säger att vi kan ha sluten, men våran tänkta huvudcharter säger öppen här med

MrKarlsson skrev:
Klas Kraft skrev:Vad har ni för krav från chartern angående Bus tie? skall den vara öppen eller stängd?
DP 2 -

FMEA använder ni det verktyget ofta och funkar det bra i alla frågeställningar, eller du kanske inte medverkar när den görs utan bara får den i handen?
EDIT: Strul med dubbelpost

/Christer


Jag hade tänkt att liksom smyga mig på olika delar och funktioner hos fartyget mha pedagogiska bilder och förklara lite olika begrepp, men pga de frågor som dyker upp så blir det lite hackigt.

Bus Tie - En brytare i huvudtavlan som kan vara öppen eller sluten. Om den är öppen har du i praktiken två tavlor och måste då ha minst 2 generatorer igång för att få ström på bägge sidor. Detta är basen för att kunna utföra många operationer inom offshorebranchen, efter som du då har liv i halva fartyget även om någon del(motor, generator, styrsystem) skulle haverera och orsaka "black-out" [Stömavbrott].

FMEA - En slags skiftnyckel... Nä men en "Failure Mode Effect Analysis" ett ganska roligt test som man utför på DP-fartyg för att fastställa att 50% av fartyget ska vara operationellt oavsett om någon del havererar eller man får brand eller vatteninträngning ombord. Det kommer ombord ett par inspektörer som går runt och drar ut kablar till olika styrsystem, över och undervarvar maskiner, öppnar en brytare som matar huvudtavlan etc.

Halal - Gott mänskligt handlande enligt muslimsk tro. Handlar om väldigt mycket mer än djur och slakt, men visst, livsmedel är en stor del.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

krokodilen

#36 » 21:34:38, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då jag vet att det inte är ett fysiskt verktyg det kallas dock så efter som det ingår i "Six Sigma" metodikens "verktygslåda" ihop med DOE, regression, anova mfl.

Tänkte mera om du fick FMEA:an utskriven i handen, dvs det som rör dina arbetsuppgifter.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MrKarlsson (trådstartaren)

#37 » 07:57:06, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Jo då jag vet att det inte är ett fysiskt verktyg det kallas dock så efter som det ingår i "Six Sigma" metodikens "verktygslåda" ihop med DOE, regression, anova mfl.

Tänkte mera om du fick FMEA:an utskriven i handen, dvs det som rör dina arbetsuppgifter.

/Christer


Ok, du har säkert bättre koll på denna typen av verktyg än jag.
Jag får väl den närmast i handen, man har en konsultfirma som begär in alla ritningar som kan ha med DP-funktionen att göra. De kommer sedan med ett antal tester som ska utföras för att bevisa. Vid dessa tester är besättningen väldigt delaktig såklart. Sen kommer själva analysen, som måste studeras av de som har med systemen att göra ombord.

En sista thruster kvar att beskriva ombord, Fwd Rectractable Azumith Thruster [Förliga nedsänkbara runtomsvängande propellern med motor)
Här i uppdraget läge:
Bild

Den här typen har elmotorn horisontellt monterad och med en koppling som går i när thrusten är helt nere:
Bild

Mottangande kopplingshalva på Thrustern med hydraul kolv som kopplar i och ur:
Bild

En liten hydraulpump sitter också på och får åka lite upp och ner:
Bild

Alla propellermotorer ombord har variablet varvtal, vilket kontrolleras mha en VFD, Variabel Frequency Drive, här av typen AFE, Active Front End, vilket innebär att det inte krävs någon trafo för att hinda THD (Störningar) att nå elnätet:
Bild
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

Michael Meier

#38 » 09:59:13, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MrKarlsson skrev:....Jag hade tänkt att liksom smyga mig på olika delar och funktioner hos fartyget mha pedagogiska bilder och förklara lite olika begrepp, men pga de frågor som dyker upp så blir det lite hackigt....


Visst blir det hackigt, å andra sidan behöver vi fråga just när frågan dyker upp, annars är minnet borta.

Ett möjligt alternativ är att du bryter ut frågan och svaret och lägger det i en egen tråd och sedan länkar tillbaka, men DET blir också problem i läsningen... önskan finns om att tråden också kan gå åt sidan, att en fråga från huvudtemat gör ett sidosteg istället för att som nu skapa distans nedåt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MrKarlsson (trådstartaren)

#39 » 10:05:54, 30-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag helt enkelt fortsätter som tidigare, det blir kanske ingen direkt tidsaxel eller bit för bit presentation, utan vissa inlägg behandlar något specifikt och andra blir lite frågot och svar om diverse offshore relaterat.

Ett par filmer från tuben:

Sjösättning:


Provtur:


Namngivningscermoni (Inget religiöst dop):

3 personer gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

mimeck

#40 » 18:03:13, 30-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör som du tycker är enklast.
Vi gillar att läsa dina inlägg även om vi inte förstår allt.

3 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MagnusS

#41 » 18:15:22, 30-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer tråden med stort intresse!
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Utskrotnings-Magnus

#42 » 07:41:09, 31-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag med!
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

MrKarlsson (trådstartaren)

#43 » 07:49:14, 31-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland blir blir det avsteg i fartygsbyggandet också, då kan det sluta med Indonesiskt bröllop, vilket är en rejäl tillställning.
Igår var det en av våra maskinisters tur och det var sådär 7-800 gäster;

Bild

Idag är jag lite trött och orkar knappt lyfta kameran, så vi får se när nästa uppdatering kommer...

1 person gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

Holger

#44 » 08:50:42, 31-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, tråden blir bara bättre!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

MrKarlsson (trådstartaren)

#45 » 08:10:43, 01-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick vi flytta på oss så grannen fick kom till kajen och vi fick ligga utanpå, sk double banking.

En liten bogserare arrangerar pontoner som ligger mellan fartygen:
Bild

Lite offshore arbete som försegår utanför varvet:
Bild

Här är grannen som kommit in till kaj, en stor Ankarhanterare:
Bild


Sidoporten är öppen, ROVn (Remote operated vehicle - fjärrstyrd ubåt) ska doppas efter lunch:
Bild

Och imorgon ska jag hem, det ska bli så in-i-h..e gott!

4 personer gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)


Återgå till Jobb på och med fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se