Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriJobb på och med fartyg

Ett borrfartyg blir till

97 inlägg • Sida 4 av 7
Berätta om jobb på fartyg, eller om jobb som utförts med fartyg

MrKarlsson (trådstartaren)

#46 » 19:07:56, 22-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en ledighetsperiod på 4 veckor och 3 av 4 lördagsbiffar ätna ombord är det väl dags att uppdatera tråden. Det har varit mycket jobb som alltid, 14-15 timmar per dag, så det har inte varit mycket ork till fotografering och inläggande... Nu kommer lite från dagen iallafall.
Hydraul Mechen har gjort lite service på Stora Hydraulpacken (HPUn) som driver allt hydrauliskt på borrdäck:Bild

Det är ett par rejäla pumpar som driver AHC, Active Heave Compensating, vilken gör det möjligt att hålla borren stilla fast det gungar lite:
Bild

Här är borrdäcket i övre läge, så man kan skidda (= putta, på balkarna som syns nere på däck) tung utrustning under och sen haka i borrsträngen:
Bild

I natt har vi målat på lite anti-slip på borrdäcket för att uppfylla lite krav från den Oil major som vi ska jobba för. I mitten är locket där borrsträngen går ner, och bakom syns "Iron Roughnecken" den som skruvar ihop olika delar i borrsträngen. Roughneck är också en position ombord, den näst lägsta i borrgänget. Till höger syns stora trycktankar, de är också del i Heave Compensating systemet och används som "fjädrar" för att via hydraulvätska dra upp borrsträngen.
Bild

Ett gott gäng arbetskamrater, Gin - Crane Operator/Bosun, Johnny - Marine Section Leader och Hafiz - Safety Officer. Till höger Doghousen, från vilken borrningen sköts via 2 st Cyber Chairs:
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)



MrKarlsson (trådstartaren)

#47 » 13:57:16, 23-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens höjdpunkt var en liten ROV(Remote Operated Vehicle) inspection av ett par hydraulkolvar monterade delvis under vattnet (i den s.k. moonpoolen):
Bild

All var fascinerade:
Bild

Närbild på den lille, var faktiskt bättre än jag förväntat mig, bra bild, ställbart nivå på belysning etc:
Bild

Vi har stora problem med att sjön slår på hydraulrören och slangarna tills de lossnar och sen måste vi klättra och dyka ner för at få fast skiten igen.
Någon som kan rekommendera någon Loctite eller annat som fungerar under vatten, jävligt starkt och ändå går att få upp igen... (det är 3 önskningar på en gång, går det...)
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

Jevlar

#48 » 00:03:27, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror du om mekanisk låsning typ nordlock brickor istället?
Finns rostfria också.

Såna brukar sitta så trint inihelvete initalt men övervinner man bara låskraften så får man ur skruven med fingerkraft sen och inte trögt hela vägen som när det är nån låsvätska på gängorna.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

MrKarlsson (trådstartaren)

#49 » 08:17:16, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju alltså hydraulkopplingarna som lossnar, slangarna lossnar från kopplingsblocken, och även rören från blocken in till själva cylindrarna.
Väldigt dålig design just här, allt annat som sitter så utsatt (under eller nära vattnet) har olika system för låsning av muttrar och dylikt, men här är det helt vanliga hydraulslangar med svivelmuttrar.

Här är en lite halvdålig bild av ROVen som filmar en av kolvarna (med slangarna fortfarande på plats):
Bild
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

dimorep

#50 » 08:54:52, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket mtrl är kopplingsblock, adaptrar, rör och nipplar gjorda av (lite avgörande för val av lämpligt "montageklet")?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Jevlar

#51 » 09:39:10, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är nog det enda som kommer funka i längden att antingen konvertera till fläns/överfallskopplingar eller se till att klamra rör och slangar så de inte kan vrida loss sig.
På cylindern är det ju enkelt att montera rörklammers nära kopplingen i var ände, kan rentav räcka med en klammer på mitten av röret.
Slangarna blir förstås värre men kan man få till en klammer hjälper det mycket, vissa maskiner som går med hammare och har problem med att slangarna på hammaren lossar eller går av i stolpen brukar lösa sig om man får en klammer nån dm eller 2 från kopplingen.

På bilden ser slangdragningen lite knepig ut, kommer slangen rakt uppifrån men går in horisontellt i blocket? vore mycket bättre om den gick in nerifrån i blocket så den hänger avslappnat som ett U.
Undvik också vinklade slanganslutningar, kör alltid med raka.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

mimeck

#52 » 17:30:20, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dum fråga: Hur gör man när man byter/lagar tex. en hydraul slang under vattnet?

Saltvatten kan ju inte vara bra i ett hydraulsystem.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MrKarlsson (trådstartaren)

#53 » 17:38:17, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det är väl den bästa frågan i världen. Den borde då ställas till världens ledande företag för Rig design, som har en vinstmarginal på 50%...
Sen kan man ju också säga att hydraulolja inte är helt bra i Saltvatten...

2 personer gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

mimeck

#54 » 19:05:42, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar på skördaren mellan kran och aggregat.

http://www.cejn.se/Produkter/WEO-Plug-In/WEO-Plug-In/
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nordsjöklättrarn

#55 » 22:52:12, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraul oljan som använd i det mesta i olje industrin i nordsjön är av nån biologisk typ som är godkänd att släppa ut i havet.

Alla de brunn ramar som står på botten vid borrhålen med ventiler på släpper ut oljan varje gång ventilerna stängs eller öppnas.
Det är för att systemet skulle bli allt för trögt om de skulle ha en retur på många kilometer.

Men sen hur bra det igentligen är kan man ju fråga sig....
Kommer inte ihåg vad oljan heter..

De flesta gånger det blir fel på något tar man upp det med båt och reparerar i moonpoolen, en öppning i mitten på båten rakt ner.
Ganska dyr operation men heller inte gratis med dykare. Är ju begränsat vad en ROV kan göra tyvärr.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Pistongen

#56 » 23:10:42, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite off topic men BOP, brunn ramar etc använder väl glykol som hydraulvätska? Det är vad vi använder i alla fall. Den är sk "miljövänlig"
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

nordsjöklättrarn

#57 » 23:45:41, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är säkert olika, här är det nån typ av tunn hydraulik olja. De dumpade precis nån kubik för å göra nån reparation.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

nordsjöklättrarn

#58 » 23:52:39, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tipsa om loctite 262. Måste ju dock monteras över vatten men kan sänkas ner direkt.
Men använder du på rostfritt duplex eller superduplex bör du användai aktivator för att få full styrka.

Monterar precis en brandpump vi använder det på som hänger i en caissong 30m ner.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

MrKarlsson (trådstartaren)

#59 » 04:32:48, 25-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är designat för att vara på havsbotten, BOP (Blow Out Preventer) etc, har ju normalt sett hydraulvätska, alltså vatten med rostskyddande och antiskummande tillsatser, men detta är vårt ombord hydrauliksystem med helt vanlig hydraulolja, och som då har delar under vattnet. Men vi ska börja med att klamma upp rör och slangar stenhårt, så att de inte skakar loss iallafall. Sen får man ju gå ner och kolla med dykare då och då.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

dimorep

#60 » 07:35:02, 25-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordsjöklättrarn skrev:Kan tipsa om loctite 262. Måste ju dock monteras över vatten men kan sänkas ner direkt.
Men använder du på rostfritt duplex eller superduplex bör du användai aktivator för att få full styrka.

Mnn, därav att jag tidigare skrev:
Vilket mtrl är kopplingsblock, adaptrar, rör och nipplar gjorda av (lite avgörande för val av lämpligt "montageklet")?

Men det är fortfarande obesvarat av t-s..!

MrKarlsson skrev:..vi ska börja med att klamma upp rör och slangar stenhårt, så att de inte skakar loss i alla fall.

Är du säker på att det är rätt väg att gå?
Mot krafter komna utifrån JA, självklart måste det sitta fast. Men samtidigt måste det finnas rörelsemån för längdkompensering också (tryck / värme -utvidgning) på vissa ställen, annars ger sig det vid svagaste punkten direkt och oftast då i form av en koppling som tvingas lös. Rör i lop (spiral), slang fixerad i "utdragen böj" eller någon typ av svirvel är vanliga sätt att lösa "lösgång" / kompensering med.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Jobb på och med fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se