Sida 1 av 7

Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 21:14:02, 21-03-2014
av MrKarlsson
Hej
Jag tänkte skapa en tråd kring ett projekt som jag medverkat i under de senare åren, bygget av ett minder borrfartyg.
Jag hoppas kunna hålla liv i tråden, men saker som internetförbindelser, familjeliv och tillfälliga mentala kollapser kan påverka antalet inlägg...

Så här såg iallafall skapelsen ut vid en av provturena i slutet på 2013:
Bild

Och här är ett stiligt kvällsfoto när vi bränner på lite lampor i tornet.
Bild

Fartyget är egentligen designat som ett mindre konstruktionsfartyg/ROV-fartyg, som sen har uppgraderats med borrpacke, extra maskiner, extra avdelande skott i maskinrum, nödstoppssystem och mycket mycket mer för att uppfylla Klass, branch och Norska krav för den här typen av fartyg.

Vi har 6 maskiner i två maskinrum som alla driver varsin generator. Strömmen hanteras via 2 separata switchboards och driver all utrustning ombord, inkl. de 6 thrustrarna (justerbara propellrar). Alla thrustrar sitter i egna maskinrum med vattentäta skott emellan och har separata olje och kyl system. Allt för att minimera följderna av de haverier som kan uppstå på all utrustning.

Det blir ganska trångt i maskinrummet med all utrustning:
Bild


Nu ska jag gå och sova ett par timmar, imorgon är 6:e och sista dagen som vi har Audit av ett av de stora oljebolagen, det har varit ganska slitsamt.

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 21:32:43, 21-03-2014
av Holger
Det här ska bli spännande att följa! :thummar:

Den där landningsplatsen i fören, vad händer med den i en orkan ute på havet?

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 21:47:13, 21-03-2014
av Michael Meier
Såklart det är en regnvattenmätare, ungefär som den i trädgården med den skillnaden att den fångar upp regn från sidan också (

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 22:29:40, 21-03-2014
av Torpöbo
Bilden maskinrummet påminer mig om lumpartiden på ubåt när vi maskinistbeväringars ända känning av maskin var när vi fick putsa dieslarna i lärosyfte.
Alltid kul med bilder och beskrivning, kör hårt!

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 19:01:25, 22-03-2014
av MrKarlsson
Idag tittar vi lite på Thrustrar(Propellrar som inte sitter på en konventionell propelleraxel):

Längst akterut sitter 2st 360 Azimuthing Thrusters. Det är alltså en elmotor som via två vinkelväxlar driver propellern i vattnet.
På bilden är elmotorn längst till vänster och i den stora kåpan mitt i bild sitter den övre vinkelväxeln.
Motorn är på 3000kW inkommande eleffekt, så ut i vattnet blir det lite mindre.
Den lilla motorn vid sidan är en av två st som ser till att vi kan gira, genom att snurra på hela underdelen av thrusterhuset.
Thrustern är av typen "Azipull", vilket alltså innebär att propeller är dragande. En stor fördel är att man kan forma själva thrusterhuset som ett roder och får bättre styrverkan.
Bild

Eftersom vi hållt på att bygga båt ett tag började gummitätningarna bli lite gamla, så innan leverans gick vi i torrdock och skiftade alla tätningar som var möjligt. Först fick vi svetsa upp lite lyftöron:
Bild

Bortlyftning av propeller:
Bild

Ner med en truck för att flytta ut Thruster och vagga så stor kranen kommer till:
Bild

Och så iväg med Thruster till verkstan:
Bild

Det var dagens näst sista insats, nu ska jag skypa med familjen, sen soooova!

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 21:29:38, 22-03-2014
av Holger
Vänta lite.
Man ersätter alltså tätningar innan leverans? Så lång tid tar det att bygga båten?

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 21:31:41, 22-03-2014
av Klas Kraft
Holger, Läs" tätningarna bytes innan den nya chartern börjar" så känns det nog mer begripligt,

Klas

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 01:56:21, 23-03-2014
av MrKarlsson
Holger skrev:Vänta lite.
Man ersätter alltså tätningar innan leverans? Så lång tid tar det att bygga båten?


Så lång tid kan det ta att bygga båt i Indonesien... Det är inget normal förfarande. Vi klockade in på strax under 5 år från kontraktsskrivning till leverans.

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 07:11:14, 23-03-2014
av Michael Meier
Under drift, finns det UH planer på sådant eller gör man som andra som söker få vinst i verksamheten att man "kör så det ryker" alltså så länge länspump ork hålla undan? och visst har den nedre vinkelväxeln snorkel så att dessa kan bada utan å få i sei vatten?

Eller fungerar det med vattenbeständigt fett ?
3 MW genom vinkelväxel kräver lite av smörjmedlet...

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 07:49:13, 23-03-2014
av MrKarlsson
Michael Meier skrev:Under drift, finns det UH planer på sådant eller gör man som andra som söker få vinst i verksamheten att man "kör så det ryker" alltså så länge länspump ork hålla undan? och visst har den nedre vinkelväxeln snorkel så att dessa kan bada utan å få i sei vatten?

Eller fungerar det med vattenbeständigt fett ?
3 MW genom vinkelväxel kräver lite av smörjmedlet...


Hela växelhuset är fyllt med olja och trycksatt, kommer inte ihåg volymen just nu men 3-5 m3. Axeltätningarna sitter i flera steg med "Seal oil" emellan som är kopplat till en egen tank. Om nivån i denna tank stiger eller sjunker har man läckage.

Underhållet är att man planerar att docka och byta allt av tätningar var 5e år. Man tar prover på oljan som analyseras och om något går till helvete får man bara ringa chefen och be dem fixa en docka, mateial och personal och sen gå in och byta grejerna snabbast möjligt.

Det är inga bekymmer med länspumparna, men vattnet som kommer in måste renas ner till 5 ppm innan vi får pumpa det överbord. Reningsutrusningen kräver en del arbete. (Mer om detta senare).

Idag var det housekeeping inspection i Derricken, härligt väder:

Bild

OIM ("Kapten") och SDPO ("Senior DP operatör) diskuterer referenssytem(kommer mer senare):

Bild

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 08:08:50, 23-03-2014
av Jonas Ryrfeldt
Jösses...... :uupps: jag brukar få höra att mina projekt är krångliga..... Men det här :svettas:
Intressant :thumme:

Håll igång. Med vänlig hälsning, Jonas Ryrfeldt.

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 15:10:57, 23-03-2014
av Robert T
Otroligt intressant tråd detta! :buga: :buga:

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 18:21:15, 23-03-2014
av MrKarlsson
Holger skrev:Det här ska bli spännande att följa! :thummar:

Den där landningsplatsen i fören, vad händer med den i en orkan ute på havet?


Du menar att den skulle ha stort vindfång och slitas loss?
Det har mig veterligen aldrig hänt, däremot så påverkar den ju en del. Man gör en simulering när man bygger den här typen av fartyg (DP-fartyg) för att se vilka vind och ström kriterier som fartyget klarar av att hålla position i, och heliplatta försämrar ju en hel del. Men oljebolagen mm kräver att kunna komma till och från fartyget, så det är bara att skruva dit den.

Några bilder på Heliplattan:
Bild

Bild

Test av Pop-up foam sprinkler:
Bild

Det var allt för i kväll.

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 11:52:43, 26-03-2014
av MrKarlsson
Hej igen

Lita arbeten för dagen, installation av extra Nitrogenbank för att öka på hydraulilk kapaciteten vid högt uttag:
Bild

Täcker över Iron Roughnecken för att testa Delugen över borrdäck:
Bild

Ombyggning av lite hydraulic på borrdäcket:
Bild

Och där var Nitrogenbanken på plats:
Bild

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 19:08:24, 26-03-2014
av mimeck
Fungerade Delugen?