Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriJobb på och med fartyg

Ett borrfartyg blir till

97 inlägg • Sida 5 av 7
Berätta om jobb på fartyg, eller om jobb som utförts med fartyg

nordsjöklättrarn

#61 » 23:45:41, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är säkert olika, här är det nån typ av tunn hydraulik olja. De dumpade precis nån kubik för å göra nån reparation.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


nordsjöklättrarn

#62 » 23:52:39, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tipsa om loctite 262. Måste ju dock monteras över vatten men kan sänkas ner direkt.
Men använder du på rostfritt duplex eller superduplex bör du användai aktivator för att få full styrka.

Monterar precis en brandpump vi använder det på som hänger i en caissong 30m ner.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

MrKarlsson (trådstartaren)

#63 » 04:32:48, 25-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är designat för att vara på havsbotten, BOP (Blow Out Preventer) etc, har ju normalt sett hydraulvätska, alltså vatten med rostskyddande och antiskummande tillsatser, men detta är vårt ombord hydrauliksystem med helt vanlig hydraulolja, och som då har delar under vattnet. Men vi ska börja med att klamma upp rör och slangar stenhårt, så att de inte skakar loss iallafall. Sen får man ju gå ner och kolla med dykare då och då.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

dimorep

#64 » 07:35:02, 25-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordsjöklättrarn skrev:Kan tipsa om loctite 262. Måste ju dock monteras över vatten men kan sänkas ner direkt.
Men använder du på rostfritt duplex eller superduplex bör du användai aktivator för att få full styrka.

Mnn, därav att jag tidigare skrev:
Vilket mtrl är kopplingsblock, adaptrar, rör och nipplar gjorda av (lite avgörande för val av lämpligt "montageklet")?

Men det är fortfarande obesvarat av t-s..!

MrKarlsson skrev:..vi ska börja med att klamma upp rör och slangar stenhårt, så att de inte skakar loss i alla fall.

Är du säker på att det är rätt väg att gå?
Mot krafter komna utifrån JA, självklart måste det sitta fast. Men samtidigt måste det finnas rörelsemån för längdkompensering också (tryck / värme -utvidgning) på vissa ställen, annars ger sig det vid svagaste punkten direkt och oftast då i form av en koppling som tvingas lös. Rör i lop (spiral), slang fixerad i "utdragen böj" eller någon typ av svirvel är vanliga sätt att lösa "lösgång" / kompensering med.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

MrKarlsson (trådstartaren)

#65 » 07:47:27, 25-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte på rak arm vilka material det är, ska kika när jag får tid. Problemet är just som tidigare nämts att det ska appliceras under vattnet.
Nu är det frågan om en nödlösning som håller ett par veckor, under tiden jobbar engineering med en mer långsiktig lösning.

En svivel och överfallskopplingar skulle nog vara en bra start iallfall.

1 person gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

nordsjöklättrarn

#66 » 23:08:29, 26-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimorep. Missade vist du skrivit typ de samma jag skrev, ursäkta

Missade även att det var i moonpoolen kolvarna satt, då går det ju på fartygets hydraulik och där med vanlig hydraulik olja.
Det är en svårt å utsatt område mellan 0 till -15 m där sjön å vågorna misshandlar de mesta ordentligt!
Ser ju inte ut som någon bra lösning från början de där. Måste slangarna vara så långa?
Tror det skulle kunna funka med loctite om det läggs på slangarna uppe innan de monteras men ingen bra lösning.
Går inte att trimma upp det så högt att man får det torrt å kan montera?
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

MrKarlsson (trådstartaren)

#67 » 06:13:37, 28-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite bilder från ett par dagar till kaj och till ankars utanför Singapore för lastning av utrustning för en borrkampanj i Malaysia:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

MrKarlsson (trådstartaren)

#68 » 07:15:17, 28-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forts:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

Holger

#69 » 08:39:39, 28-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojojoj! Singapore? Trevligt! Hade ni lite tid över för ett besök i staden?

Är det så att fartyget specialutrustas och byggs om för varje uppdrag?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#70 » 14:10:51, 28-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Mycket intressant detta!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

MrKarlsson (trådstartaren)

#71 » 16:19:22, 28-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger, mer eller mindre är väl svaret där, och sen kan ju uppdragens längd variera från några dagar/veckor upp till 10-15 år, så det kan bli hur mycket
eller hur lite ombyggnader som helst. Många fartyg byggs ju för ett specifikt kontrakt, så slipper man göra så många ändringar i efterhand.

Jag lyckades inte komma iland i Singapore den här gången, försökte smyga iväg men fick istället felsöka ett automationssytem som hade fryst. Hade i tillägg haft en rökincident på dagen så det var lite pappersarbete på kvällen...

Bonusbild, till vänster en s.k. Frog som hängs i kranen för att lyfta människor mellan fartyg..

Bild

1 person gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

MrKarlsson (trådstartaren)

#72 » 13:29:24, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu steamar vi från Singapore mot Labuan, på Borneo, Malasia. Vi har fortfarande hundratals stora och små jobb som måste göras innan vi är redo för kontrakt med oljebolaget:

Ett viktigt jobb är att ställa in Heave-compensatingen på stora kranen, dvs så att den håller en last på plats oavsett fartygets rörelse. Här sänker vi ner första vikten för att testa detta:
Bild

ROVn är nere för att kolla havsbottnen och se på rörelsen:
Bild

Kontrollrummet till ROVn, supervisorn står och instruerar piloten:
Bild

Skärmarna som ROV piloten kör efter:
Bild

ROV Kranen från kontrollrummet:
Bild

Hur många kan få rum i en kranhytt? Här är leverantören igång med lite olika provkörningar:
Bild

Osmo håller på att montera en monitor i "Dog Housen" där borrarna sitter och kör, hydraul mekanikern övervakar:
Bild

En elektriker från leverantören och en Borrare:
Bild

Lite underhåll uppe på borrmaskinen:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

Klas Kraft

#73 » 14:54:32, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kranförare måste ha en speciel läderartad bakdel, sitta i tolvtimmars skift i kuren är nog kul bara när lönen kommer, är det mycket kranköra så blir det många timmar i kuren...
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


http://www.rederikraft.se

MrKarlsson (trådstartaren)

#74 » 15:50:33, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, han sitter iallfall så bra han kan, i en BE-GE från Oskarshamn :)

2 personer gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

Holger

#75 » 16:47:32, 02-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

F#n vad trevliga bilder! Kul med insyn i miljöer som man annars aldrig får se!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Jobb på och med fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates