Sida 5 av 7

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 23:45:41, 24-05-2014
av nordsjöklättrarn
Är säkert olika, här är det nån typ av tunn hydraulik olja. De dumpade precis nån kubik för å göra nån reparation.

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 23:52:39, 24-05-2014
av nordsjöklättrarn
Kan tipsa om loctite 262. Måste ju dock monteras över vatten men kan sänkas ner direkt.
Men använder du på rostfritt duplex eller superduplex bör du användai aktivator för att få full styrka.

Monterar precis en brandpump vi använder det på som hänger i en caissong 30m ner.

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 04:32:48, 25-05-2014
av MrKarlsson
Det som är designat för att vara på havsbotten, BOP (Blow Out Preventer) etc, har ju normalt sett hydraulvätska, alltså vatten med rostskyddande och antiskummande tillsatser, men detta är vårt ombord hydrauliksystem med helt vanlig hydraulolja, och som då har delar under vattnet. Men vi ska börja med att klamma upp rör och slangar stenhårt, så att de inte skakar loss iallafall. Sen får man ju gå ner och kolla med dykare då och då.

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 07:35:02, 25-05-2014
av dimorep
nordsjöklättrarn skrev:Kan tipsa om loctite 262. Måste ju dock monteras över vatten men kan sänkas ner direkt.
Men använder du på rostfritt duplex eller superduplex bör du användai aktivator för att få full styrka.

Mnn, därav att jag tidigare skrev:
Vilket mtrl är kopplingsblock, adaptrar, rör och nipplar gjorda av (lite avgörande för val av lämpligt "montageklet")?

Men det är fortfarande obesvarat av t-s..!

MrKarlsson skrev:..vi ska börja med att klamma upp rör och slangar stenhårt, så att de inte skakar loss i alla fall.

Är du säker på att det är rätt väg att gå?
Mot krafter komna utifrån JA, självklart måste det sitta fast. Men samtidigt måste det finnas rörelsemån för längdkompensering också (tryck / värme -utvidgning) på vissa ställen, annars ger sig det vid svagaste punkten direkt och oftast då i form av en koppling som tvingas lös. Rör i lop (spiral), slang fixerad i "utdragen böj" eller någon typ av svirvel är vanliga sätt att lösa "lösgång" / kompensering med.

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 07:47:27, 25-05-2014
av MrKarlsson
Jag vet inte på rak arm vilka material det är, ska kika när jag får tid. Problemet är just som tidigare nämts att det ska appliceras under vattnet.
Nu är det frågan om en nödlösning som håller ett par veckor, under tiden jobbar engineering med en mer långsiktig lösning.

En svivel och överfallskopplingar skulle nog vara en bra start iallfall.

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 23:08:29, 26-05-2014
av nordsjöklättrarn
Dimorep. Missade vist du skrivit typ de samma jag skrev, ursäkta

Missade även att det var i moonpoolen kolvarna satt, då går det ju på fartygets hydraulik och där med vanlig hydraulik olja.
Det är en svårt å utsatt område mellan 0 till -15 m där sjön å vågorna misshandlar de mesta ordentligt!
Ser ju inte ut som någon bra lösning från början de där. Måste slangarna vara så långa?
Tror det skulle kunna funka med loctite om det läggs på slangarna uppe innan de monteras men ingen bra lösning.
Går inte att trimma upp det så högt att man får det torrt å kan montera?

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 06:13:37, 28-08-2014
av MrKarlsson
Här kommer lite bilder från ett par dagar till kaj och till ankars utanför Singapore för lastning av utrustning för en borrkampanj i Malaysia:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 07:15:17, 28-08-2014
av MrKarlsson
Forts:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 08:39:39, 28-08-2014
av Holger
Ojojoj! Singapore? Trevligt! Hade ni lite tid över för ett besök i staden?

Är det så att fartyget specialutrustas och byggs om för varje uppdrag?

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 14:10:51, 28-08-2014
av Holger
Tack!
Mycket intressant detta!

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 16:19:22, 28-08-2014
av MrKarlsson
Holger, mer eller mindre är väl svaret där, och sen kan ju uppdragens längd variera från några dagar/veckor upp till 10-15 år, så det kan bli hur mycket
eller hur lite ombyggnader som helst. Många fartyg byggs ju för ett specifikt kontrakt, så slipper man göra så många ändringar i efterhand.

Jag lyckades inte komma iland i Singapore den här gången, försökte smyga iväg men fick istället felsöka ett automationssytem som hade fryst. Hade i tillägg haft en rökincident på dagen så det var lite pappersarbete på kvällen...

Bonusbild, till vänster en s.k. Frog som hängs i kranen för att lyfta människor mellan fartyg..

Bild

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 13:29:24, 30-08-2014
av MrKarlsson
Nu steamar vi från Singapore mot Labuan, på Borneo, Malasia. Vi har fortfarande hundratals stora och små jobb som måste göras innan vi är redo för kontrakt med oljebolaget:

Ett viktigt jobb är att ställa in Heave-compensatingen på stora kranen, dvs så att den håller en last på plats oavsett fartygets rörelse. Här sänker vi ner första vikten för att testa detta:
Bild

ROVn är nere för att kolla havsbottnen och se på rörelsen:
Bild

Kontrollrummet till ROVn, supervisorn står och instruerar piloten:
Bild

Skärmarna som ROV piloten kör efter:
Bild

ROV Kranen från kontrollrummet:
Bild

Hur många kan få rum i en kranhytt? Här är leverantören igång med lite olika provkörningar:
Bild

Osmo håller på att montera en monitor i "Dog Housen" där borrarna sitter och kör, hydraul mekanikern övervakar:
Bild

En elektriker från leverantören och en Borrare:
Bild

Lite underhåll uppe på borrmaskinen:
Bild

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 14:54:32, 30-08-2014
av Klas Kraft
Kranförare måste ha en speciel läderartad bakdel, sitta i tolvtimmars skift i kuren är nog kul bara när lönen kommer, är det mycket kranköra så blir det många timmar i kuren...

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 15:50:33, 30-08-2014
av MrKarlsson
Ja, han sitter iallfall så bra han kan, i en BE-GE från Oskarshamn :)

Re: Ett borrfartyg blir till

InläggPostat: 16:47:32, 02-09-2014
av Holger
F#n vad trevliga bilder! Kul med insyn i miljöer som man annars aldrig får se!