Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriJobb på och med fartyg

Hjälmar till sjöss

2 inlägg • Sida 1 av 1
Berätta om jobb på fartyg, eller om jobb som utförts med fartyg

Surgubben (trådstartaren)

#1 » 23:22:28, 13-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid funderat på det där med hjälmar till sjöss. Jag tror jag har en teori, men först lite bakgrund:

Jag började på oljetanker 1994 och där var det en del skyltar som några idioter från ett oljebolag satt upp att man skulle ha hjälm, men det brydde sig ingen om. Ungefär lika lite som att man skulle vara nykter på jobb...
Första gången jag hörde talas om hjälm på riktigt på en båt var 1999 när vi fick ombord Filippinare (TAP-avtalet) och de frågade varför de inte fick en hjälm när de kom ombord. J-a idioter tänkte jag, håll käften och jobba istället. Det var en Ro/Lo båt med containers som for till höger och vänster men man höll koll. Får man en container i skallen så hjälper ju knappast en hjälm ändå?
Sen när man kom på varv vid samma tidsperiod och såg folk på oljetankers som sprang runt i hjälm så tänkte jag: j-a idioter. Allt på den båten sitter ju fast på marknivå så varför struttar dom runt i kask? För att se viktiga ut eller?
Jag var med på ett nybygge (Ro-Ro) 2001 och blev tillsagd att bära hjälm annars skulle jag bli utslängd från varvet. J-a idioter tänkte jag då, släng ut mig då om en plastkruka är viktigare än min kunskap. Jag vägrade och jag stannade.
Så har jag resonerat till 2010. Då började jag off-shore och där är man tvungen att bära hjälm. Inte bara det utan glasögon, handskar, stövlar och overall också... Det står i kontraktet.
Ok, tänkte jag, käringen har gnällt på mig i 10 år att jag skall gå off-shore och tjäna pengar och inte bara ha "roligt" på riktiga båtar. Jag böjer väl upp röven i vädret då och tar emot.
Det klarade jag i 2 år, men redan från början insåg jag att allt var ett spel. Jag bär gärna hjälm i närheten av drillfloor för där jobbar det en massa idioter som inte har på en båt att göra men annars är det helt onödigt. Får man nåt i skallen så är det ens eget fel för man har inte varit tillräckligt uppmärksam och borde inte jobba till sjöss överhuvudtaget. Tappar man något i skallen på någon är man också en idiot som inte borde jobba till sjöss och borde ha åkt iland för länge sedan. På elevstadiet. (Ja just det, elever har man inte längre utan nu är det akademiker som vill strutta runt med pommesfrites på axlarna och hjälm på huvudet och bestämma över ett gäng asiater). Eller också har man varit på fyllan, men det är rätt så omöjligt off-shore.
Så min slutsats var att jag är ingetdera, dvs ingen fyllskalle, ingen elev eller akademiker, ingen idiot (och ingen Filippinare) så varför skall jag ha hjälm för?
Nej, det var en stor bidragande orsak till varför jag slutade off-shore, för att man blir behandlad som en idiot, fyllskalle och elev trots att man har mer än 20 års erfarenhet till sjöss i alla möjliga farkoster, väder och situationer. Att man sedan fick börja visa röven på rutinmässiga läkarundersökningar, det var droppen. Min röv är min (och eventuellt min frus).

Nu skall jag dra vad jag tror är orsaken till det hela.
Oljebranschen har alltid omskakats av skandaler, ända sedan slutet av 1800-talet när gubbarna dog i hålen och tornen exploderade till höger och vänster. Detta för att det var ett gäng bönder som borrade efter olja och de hade ingen kunskap om olika eventualiteter. Tillexempel vad som händer när 100m jord trycker på en frilagd källa som bara vill upp och det står någon i hålet. Nu borrar vi på 2500 meters djup och mer och kunskapen verkar fortfarande frånvarande. Se på Deepwater Horizon... Jag vet mycket om den olyckan så välkomna att fråga.
Det är fortfarande ett gäng bönder som borrar och ett gäng rövslickare som kör båt åt dem.
För att blidka folkmassan på 1800-talet så var man tvungen att ta till helt oväsentliga säkerhetsmetoder för syns skull och så har det fortsatt. Oljebranschen har varit något alla sett upp till och försökt följa under de senaste 50 åren, främst dom som inte är i oljebranschen. Men faktum är att de ligger minst 50 år bakom oss sjömän rent kunskapsmässigt. Det är fortfarande ett gäng bönder som anställer ett gäng bönder för att borra och bönder har inte till sjöss att göra.

Det var min introduktion, sammanställning och slutsats. Allt i ett.
Så därför anser jag att man säljer sig själv mot bättre vetande om man följer de ovetandes regler och anpassar sig till böndernas sjöfart när man jobbar för ett oljebolag.
Vi gör alla ett val i livet, vissa säljer sig och vissa gör det inte.
Varför bötfälla torskar som köper horor men låta oljebolagen och deras arbetare hålla på?

Jo det är så att bränsle behöver vi alla och <olämpligt ordval> behöver vi också (i alla fall vi män:-) men det är lättare att få tag i dom som är desperata efter <olämpligt ordval> för dom skäms och dom är i minoritet.

4 personer gillar det här inlägget.
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet



Klas Kraft

#2 » 19:47:20, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte nog med det surgubben, skulle du hamna i Teekay så får du ha kasken på i maskin med......
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


Återgå till Jobb på och med fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se