Observations klass ROV, fjärrstyrd undervattens farkost
Postat: 21:02:33, 27-10-2016
Har fått vissa påstötningar att skriva lite om min ROV( ja, jag tittar på dig Patrik )
Vad är då en ROV och vad kan den göra?
Rov är samlingsnamn för olika storlekar, grovt uppdelat i Micro( finns som ryms i en samsonite), observations klass( den jag har), light work, and working class rov där de stora väger ca tre ton och uppåt, användnings området begränsas nästan bara till fantasin, exempel är observation av dykare, inspektion tunnlar, fartyg, sjökabel läggning, bärgning, borrning, sprängning you name it.....
Mycket vanligt i Offshore olje industrin, där alla nyare botten installationer byggs för att kunna servas av ROV, för det är billigare och förknippat med mindre risker än mättnads dykning.
Min lilla ROV ser ut så här:
Tillverkad i USA av Seabotix och heter Vlbv300, klarar 300 m djup, total motor styrka är 3 Kw vilket gör att man klarar att komma upp i den hissnande farten av ca 3 knop( nästan 6 Km/h) lätt att man får tunnel seende
Till farkosten så är det monterat en för och en akter kamera, den förliga är HD light med 720, den förliga är tilltbar 90 grader upp och neråt, LED lysen följer med kameran. under sitter de två förliga propellrarna (kallas thruster från och med nu), farkosten har totalt sex thrustrar varav fyra i horisontal planet och två i vertikal, den här setupen av thrustrar kallas"vektoriserade" de sitter 4 horisontal med 45 graders vridning
vilket gör att man har samma kraft i alla riktingar, nackdelen är om en thruster stannar, då blir den bångstyrig....
Underst sitter en Multibeam sonar som har ett 90 graders synfält framåt, samt en gripklo, skymtar i mitten mellan thrustrar gör tryckflaskan, den enda del av farkosten som har atmosfärstryck, alla andra hålrum är tryck kompenserade med olja.
På toppen sitter en scanningsonar som snurrar som en fartygsradar( den vänstra "pucken") samt ett undervattens modem för positioneringen, de två "upp och ner" thustrarna skymtar oxå på bild
På "rumpan" har vi akter thrustrar och back kamera samt höjdmätare( vanligt ekolod som visar höjden över botten) samt anslutning för kabel till ytan( kraft och fiber)
"förarplatsen" farkosten styrs med den lilla joysticken mellan de gula knapparna, det kallas faktiskt att flyga ROV, och operatören kallas ROV pilot, och att flyga den på minner om att flyga en modell helikopter, skillnaden är att den är segare och stabilare, men likheten är att släpper du spakarna så lever den sitt egna liv, mao dit strömmen för den.
Fråga om ni inte hänger med på något, fortsättningen bestäms delvis av frågorna.
Fortsättning följer i en dator nära dig
Vad är då en ROV och vad kan den göra?
Rov är samlingsnamn för olika storlekar, grovt uppdelat i Micro( finns som ryms i en samsonite), observations klass( den jag har), light work, and working class rov där de stora väger ca tre ton och uppåt, användnings området begränsas nästan bara till fantasin, exempel är observation av dykare, inspektion tunnlar, fartyg, sjökabel läggning, bärgning, borrning, sprängning you name it.....
Mycket vanligt i Offshore olje industrin, där alla nyare botten installationer byggs för att kunna servas av ROV, för det är billigare och förknippat med mindre risker än mättnads dykning.
Min lilla ROV ser ut så här:
Tillverkad i USA av Seabotix och heter Vlbv300, klarar 300 m djup, total motor styrka är 3 Kw vilket gör att man klarar att komma upp i den hissnande farten av ca 3 knop( nästan 6 Km/h) lätt att man får tunnel seende
Till farkosten så är det monterat en för och en akter kamera, den förliga är HD light med 720, den förliga är tilltbar 90 grader upp och neråt, LED lysen följer med kameran. under sitter de två förliga propellrarna (kallas thruster från och med nu), farkosten har totalt sex thrustrar varav fyra i horisontal planet och två i vertikal, den här setupen av thrustrar kallas"vektoriserade" de sitter 4 horisontal med 45 graders vridning
vilket gör att man har samma kraft i alla riktingar, nackdelen är om en thruster stannar, då blir den bångstyrig....
Underst sitter en Multibeam sonar som har ett 90 graders synfält framåt, samt en gripklo, skymtar i mitten mellan thrustrar gör tryckflaskan, den enda del av farkosten som har atmosfärstryck, alla andra hålrum är tryck kompenserade med olja.
På toppen sitter en scanningsonar som snurrar som en fartygsradar( den vänstra "pucken") samt ett undervattens modem för positioneringen, de två "upp och ner" thustrarna skymtar oxå på bild
På "rumpan" har vi akter thrustrar och back kamera samt höjdmätare( vanligt ekolod som visar höjden över botten) samt anslutning för kabel till ytan( kraft och fiber)
"förarplatsen" farkosten styrs med den lilla joysticken mellan de gula knapparna, det kallas faktiskt att flyga ROV, och operatören kallas ROV pilot, och att flyga den på minner om att flyga en modell helikopter, skillnaden är att den är segare och stabilare, men likheten är att släpper du spakarna så lever den sitt egna liv, mao dit strömmen för den.
Fråga om ni inte hänger med på något, fortsättningen bestäms delvis av frågorna.
Fortsättning följer i en dator nära dig