Anledningen till att jag startade det här rejäla byggprojektet finns nog djupt ner i en liten pojke i början på 1970talet.
Redan när jag satt i barnvagnen hade jag utvecklat en fascination för grävmaskiner och jag tvingade morsan att stanna vid varje byggarbetsplats vi passerade. Det som var mest intressant var stora gula maskiner med svarta aggregat, orange motvikter och blanka kolvstänger.
Intresset hängde sig kvar och jag minns att jag som barn var missnöjd över att det inte fanns vettiga leksaksgrävmaskiner och att jag borde göra en själv.
Under hela min uppväxt hade min morfar en verkstad i sin källare med ett par metallsvarvar och en pelarborrmaskin. Han var verkstadschef på en metallindustri och tog även lite egna småjobb i sin verkstad. Det var först i början på 1990talet som han köpte en
fräs som möjligheterna verkligen öppnades upp för att kunna tillverka vad som helst. Jag var först inne på att bygga en
lastbil eller
hjullastare men att hitta vettiga
däck till ett sånt projekt var väldigt svårt. Det var
ungefär vid den här tiden som jag såg min första Åkerman med New Comfort
hytt och eftersom det var den snyggaste
grävmaskin ändrades planerna genast.
Nu var det ju solklart att jag skulle bygga en grävmaskin. Jag hade viljan och alla maskiner jag behövde fanns i morfars källare och det bästa var att min morfar hade lärt mig hur man använder maskinerna.
Nu behövde jag bara hitta en lämplig Åkerman med NC hytt för att ta mått och bilder så jag kunde göra en
ritning och komma igång. NC maskiner hade int blivit jättevanlig så det behövdes lite letande men jag hittade en H10BHD och tänkte att en så får det bli. Jag tog en
rulle bilder och några mått, jag tänkte att resten av måtten kan jag mäta och räkna mig fram till på bilderna. På grund av perspektivfel gick det väldigt dåligt att mäta sig fram till alla mått jag behövde och att jag kunde försökt skaffa en Åkerman broschyr slog mig aldrig för jag visste nog inte ens att det fanns. Jag behövde nu hitta en till H10BHD för att ta många fler mått, den maskinen jag först hittat hade flyttas för länge sedan och den kom från Borås (det stod tydligt på bommen) skulle jag nog inte springa på mer. Då kom jag att tänka på att det finns ett företag i Växjö som har massor med grävmaskiner - Schakt & Transport AB. Jag cyklade förbi deras anläggning en dag och där fanns massor av Åkermän och det stod till och med en H10BHD på gården. Jag knackade på och frågade snällt om jag fick gå in och titta på deras gård och det gick alldeles utmärkt om jag lovade att inte trilla och slå mig på något. När jag kom in på gården stod den mäktigaste maskinen jag sett bredvid min H10BHD, en gigantisk H16D. Massor av tankar började snurra men jag bestämde mig för att hålla mig till H10BHD som jag hade börjat med även om jag nu egentligen ville bygga en H16D istället.
Jag tog tyvärr inga bilder på H16D vid det tillfället (riktigt korkat) och den fastnade bara i bakgrunden på denna enda bild.
Jag bestämde mig för att bygga modellen i skala 1/8 för jag ville ha en stor och rejäl maskin. Bygget var ganska dåligt planerat och min plan var att den skulle drivas av en 22cc grästrimmermotor utan att jag undersökt om den ens skulle få plats i modellen. Planen var också att drivmotorerna och svängmotorn skulle vara hydrauliska och att jag skulle bygga små egna hydraulmotorer av ving typ. Jag uppskattade att bygget skulle ta ca. 4år och det skulle nog gått om jag varit lite klokare och struntat i hydraulmotorerna. Detta var en trevlig tid för jag fick umgås mycket med min morfar i hans verkstad och jag fick äta mycket av min mormors fantastiskt goda mat. Efter ett par års byggande tog det en helt annan vändning. Min morfar gick hastigt bort och maskinerna flyttades och ställdes i förråd.
Här kunde historien slutat för jag hade inte råd plats eller möjlighet att bygga upp en egen verkstad.
Min morfars maskiner köptes av min styvfar som också drev ett företag inom metallindustrin men han var mitt uppe i byggandet av en ny verkstad så maskinerna fick fortsätt stå i förråd. Jag frågade min styvfar om jag skulle kunna fortsätta mitt byggande i hans verkstad när den var klar och jo det var jag välkommen att göra.
Jag hade nu insett att en 22cc motor skulle aldrig gå att få in i en H10BHD men det skulle nog gå i en H16D. Jag stod nu inför ett stort vägval, skulle jag fortsätta bygga H10 eller skulle jag skrota det projektet och starta om från början med en H16D istället.
Det slutade med en omstart med en H16D istället. Jag fick ge mig ut på nytt och leta efter Schakt & Transports H16D för att ta nya mått och bilder. Den här gången hade jag också tur för deras H16D stod hemma på gården om än ganska mycket mer sliten än fösta gången jag såg den 7-8år tidigare. Jag var betydligt bättre förberedd när jag skulle mäta och fotografera men det behövde kompletteras under ritandets gång.
Här är en några bilder från första fotograferingen/mätningen, ute på jobb och på gården igen med bortplockade loggor inför försäljning.
Schakt & Transports H16D kördes av en man som hette Ulf "Uffe" Sandgren och han var expert på att ösa stora mängder material och det är egentligen allt jag vet om maskinen. Den Har New Comfort texten på maskinhuset och det hade de bara den första tiden så jag antar att det är en tidig H16D NC mest troligt 1989.
Vart maskinen tog vägen efter den såldes har jag ingen aning om. Ryktet säger att Schakt & Transport gärna sålde sina begagnade utomlands för att slippa se dem hos konkurrenter och Magnus på Älmeboda Maskinservice har intygat att han inte har skurit ner den i småbitar.
Är det någon som vet någonting om den här maskinen får ni gärna höra av er.
När jag började bygga min H10BHD tillverkade jag delarna av stålplåt som svetsades ihop men eftersom jag var mycket dålig på att svetsa blev det fult och jag gillade inte hur allt slog sig och blev snett vid svetsningen. Här tog jag beslutet att bygga min H16D av aluminium istället. Aluminium är mycket lättare att bearbeta än stål och jag skruvade och limmade ihop delarna. Om det här verkligen var en bra ide återstår att se. Det vekar som det blivit stabilt nog men jag kan se vissa negativa tendenser som tex. att undervagnens översida flexar lite vid grävning.
Modellen är inte tänkt att vara 100% skalenlig men jag har lagt fokus på att behålla de för Åkerman typiska dragen för att den skulle bli så lik en riktig maskin som möjligt men också för att jag skulle kunna förenkla och ta lite genvägar vid tillverkning för att inte lägga orimligt mycket tid på detaljer.
Jag började bygga modellen nerifrån för där fanns det mest monotona och arbetssamma momentet nämligen tillverkningen av larverna. Bandplattorna och bandlänkarna tillverkades av plattjärn ss1312, det är ett mindre roligt material att fräsa så det tänker jag inte göra om. Det gick åt 12m 5x35mm till plattorna och 12m 8x20mm material till länkarna. Min modell fick 49st länkar per sida vilket är lite mer än originalets 45st och det beror på att jag inte höll mig riktigt till skalenlig delning utan avrundade lite och det är inte säkert axelavståndet stämmer på millimetern heller. Plattjärnen kapades upp i lämpliga längder i en automatkap (som tur var) och bandplattorna frästes i 11 moment och länkarna i 7 moment. Detta är egentligen det enda jag har en tidsuppgift på hur lång tid det tog och all fräsning tog ganska precis 40 timmar. Resterande bearbetning såsom borrning och gängning av av hål, tillverkning av verktyg för att bocka böjen i framkant av bandplattorna, tillverkning av axeltappar, bussningar, gradning, blästring och målning tog nog minst 100-150 timmar till. Resultatet blev två larvband bestående av totalt 1078 delar inklusive skruvar som väger ca. 5,5kg styck och man får passa sig när man hanterar dem för de är extremt lätt att
klämma sig på dem.
Drivningen av banden är placerad i mitten av undervagnen, kraften kommer från två små borstlösa motorer som matas med drivström från från fartreglage i övervagnen genom en 6 kanalig centrumgenomföring. Motorerna växlas ner i planetväxlar med utväxling på ca. 1000:1 som är byggda av skruvdragare och har byggts in i
hus av mässing och sedan
driver banden via små rullkedjor med 6mm delning. Här finns en av modellens stora svagheter eftersom jag dimensionerat allt för klent från början. Första haveriet hände redan vid provkörning, jag hade inte satt i kedjelåset så kedjan delades och klämdes mellan kedjehjulet och en plåt. Utgående axeln, som var 6mm, bröts av som en tändsticka utan att motorn sackade det minsta i
varvtal. För att minska risken för framtida axelbrott modifierades reduktionsväxeln med ett stödlager på andra sidan kedjehjulet. Detta räckte inte heller för ganska snart efter att modellen blivit färdig hade båda utgående axlarna gått av igen. De är nu ombyggda av bättre stålkvalite och större
diameter. Kort efter att den reparationen var klar gick båda drivaxlarna till drivkransarna. Jag vet inte hur jag tänkte när jag konstruerade dem men de var bara 8mm vilket var alldeles för dåligt. Nu är de också ombyggda till 15mm axlar i bättre stålkvalite så nu borde det hålla. Det finns fortfarande en mellanaxel kvar som jag vet kommer gå sönder snart, jag har märkt att kilspåren har börjat vidga sig så den är på gång. Det ligger en ny design på ritbordet men det är väldigt mycket som måste skruvas isär för att byta den, nya lagersäten måste tillverkas mm. så det får hålla så läng det håller.
Jag inser nu att jag kan inte fortsätta skriva så här utförligt om alla detaljer för då kommer det här inlägget bli oändligt långt.
Det får avslutads med lite korta fakta så får jag fylla på med mer om någon är intresserad av det.
Hydraulsystemet är helt hembyggt förutom hydraulpumpen som kommer från tyska Jung Fluidtechnic och den drivs via en 1:3 utväxling och har ett varvtal på 3800rpm vid fullt varv.
Jag kör på ca 46bars
hydraultryck, min manometer går egentligen bara till 40bar.
Hydraulslangarna är egentligen polyamidrör från Parker med innerdiamater 4mm och ytterdiameter 6mm. Rörens maxtryck är 50bar så jag ligger så nära jag vågar och inget har gått sönder än. Hydraulrören på cylindrar och aggregat är blandat stålrör med samma dimensioner som PA rören. De blanka slangnipplarna kommer från SMC men på mindre synliga ställen sitter det egentillverkade slangnipplar av mässing.
Hydraulcylindrarna är 24mm ytterdiameter och 20mm innerdiameter, kolvstängerna är 12mm polerat rostfritt stål. Alla hydraulcylindrarna är av samma dimension för att göra tillverkningen lite enklare. De är har en U-manschett som
kolvstångstätning, avstrykare och vanlig o-ringar som kolvtätning.
Hydraultanken är på ca. 2liter men den är bara halvfull och suger lite
luft ibland när maskinen lutar mycket framåt så jag ska nog fylla på lite till. Hydrauloljan är en dansk tunn LHM
olja från Biltema.
Ventilpaketet är moduluppbyggt av mässing och har vridventiler och det har en överströmmningsmodul med tryckinställning. Det finns faktiskt också em hydrauloljekylare som är tremostatstyrd. Egentligen mest bara för att jag hittde en lite söt
kylare som egentligen är till vattenkylning av datorer. Jag har ingen aning om hur mycket
tryck den tål men den sitter på retursidan och har inte spruckit ännu. Det finns även ett returoljefilter som är ett oljefilter från en motorcykel.
Modellen väger ca 75kg. Jag har inte kunnat väga den på något bra sätt och min badrumsvåg är av
glas så jag har fått vara försiktig, det är också väldigt svårt att läsa displayen när modellen står på vågen.
Skopan rymmer 3,5liter och det motsvara 1800liter i verkligheten. Med rejäl råge på skopan går det nog få med sig minst 6liter material.
Nu är min plan att sluta cirkeln och bygga färdigt min H10BHD som jag en gång började med. Jag har faktiskt redan börjat. Jag har gjort nya ritningar för de gamla stämde faktiskt ganska dåligt. Jag kommer inte återanvända speciellt mycket av det som jag tidigare byggt men motvikten kommer att få följa med.
/Anders