Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseModellbyggeMB Teknik

Modellflygträning

99 inlägg • Sida 1 av 7
Snacka om modellbygge i allmänhet här!

Ingvar (trådstartaren)

#1 » 22:14:00, 03-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen har det varit tävling/träning vid modellflygklubben här.. Har aldrig sett såna modeller förr så om nån vet nåt om vad det är och hur man tävlar etc. så får ni gärna berätta. det var alltså mega-modeller kan man säga, ca 3m spännvidd och rejäla,i vissa fall, flercylindriga motorer. Här kommer lite bilder.. :uupps:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare



Robban_C

#2 » 22:31:01, 03-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte jätteinsatt i detta men....

Det här är stora modeller av riktiga konstflygmaskiner. Det luktar Aresti eller nåt sånt. Är något osäker. Tror att det dels går ut på att bedöma om modellen efterliknar förebilden, dels flyga programmet så bra som möjligt.


"Riktiga" konstflygmodeller (dvs för att tävla i F3A som konstflygklassen heter) är annars 2x2 m (max 2 m spännvidd och max 2 m längd) med maxvikt på 5 kg. Inget krav på förebild gör att modellerna kan optimeras för ändamålet. Detta är bl a förklaringen till att dom är så långa. Med lång bakkropp blir det lättare att hålla rak och fin kurs genom manövrerna.
Max motorstorlek finns mig veterligen inte i F3A varför motorerna brukar dikteras av vad man klarar på 5 kg. OS 140 RX (23 cc tvåtakt), Webra, OS (20 cc) och YS stora överladdade fyrtaktare (tror dom är på 20 cc) är exempel på vad det flygs med här.
Tvåtaktarna har fördelen av att ge hög effekt från låg vikt. Notera att de tvåtaktare som det gäller här inte alls är skrikiga ylande puffror. Det är lågvarviga grejor med högt vridmoment. De ger oftast maxeffekten vid lägre varvtal än fyrtaktarna gör. De drar oerhört stora propellrar med massor av stigning. Ex vis OS140 RX drar gärna 16x16". Den ger maxeffekt (3-4 hk?) nånstans runt 9000 rpm om jag minns rätt. Jämför detta med fyrtaktarna (2,5-3 hk för överladdade 20 cc) som ger maxeffekt runt 11-12 000 rpm.
Fyrtaktarna har fördelen av att spara soppa (tänk på att en F3A-pilot tränar _mycket_ och därmed har en rejäl bränslekostnad över året) och att den bromsar bättre utför. Tänk på att man eftersträvar konstant fart genom manövrerna. Tiden då Curare och liknande raketer härskade är förbi för längesen. Lugna, fina manövrer i måttlig (konstant) fart är vad som gäller.



Edit: Första modellen (gul/vita) är nog en Extra eller en CAP. Svårt att säga, de är rätt lika. Förekom det inte något samarbete mellan Walter Extra och CAP gällande vingar har jag för mig? Siffrorna i Extra 300, Extra 260 med mer är motoreffekten.
Även Giles G-202 är snarlik i utseende. Eller kan det vara där som samarbete ang vingar förekom?
Mer siffror i benämningarna: Edge 540 är en annan vass konstflygkärra. Motoreffekt? Nej men rollhastighet. Den klarar om jag inte missförstått att rolla 540 grader på en sekund. Det är 1,5 varv på en enda sekund det!
Kärran på de båda sista bilderna skulle kunna vara en Suchoi (kanske felstavat). Rysk konstflygkärra med jättelik stjärnmotor (därav den runda motorkåpan). Suchoi är motormässigt en av de värsta inom konstflygcirkusen. Kan dock tänka mig att övriga knaprar in på avståndet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Björn.O

#3 » 15:02:07, 04-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är nog inte så långt ifrån "jätteinsatt" i detta Robban... :mrgreen:

Bra information om motorer :thumme: Har själv blivit lite sugen på en YS 110.
Jag är också modellflygare men det blir alldeles för lite flygning pga tidsbrist och att vi inte har nåt modellflygfält här...
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Ingvar (trådstartaren)

#4 » 16:13:36, 04-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med dig Björn.. :smile: Robban vet nog det som behövs i detta ämne :thumme:
Jaha, det förklarar lite som jag funderade över där, jag tog för givet att det var fyrtaktare..men det såg dom inte ut som när man sneglade in under huvarna, för dom verkade verkligen lågvarviga och tysta, och även flygningen var relativt lugn, åtminstone jämfört med härmomveckan när det var combat här... :P

Men inte behöver du avstå från flygningen för du inte har nåt fält, när jag var liten och vi flög, tyvärr har det inte blivit nåt sen dess pga just det du säger..tidsbrist, då slängde vi alltid upp varandras modeller :eek: med orden: Nu kör du över den grenen och sen under den ledningen och sen tvärt till höger förbi husknuten, sen är du uppe i det fria :P Kruxet var ju sen när man skulle landa... Men det var då det..då var det ju en sorglös tillvaro. Det var väl för övrigt det enda negativa jag såg på denna tävlingen, att alla tog sig själva på sånt grymt allvar, visst kan jag förstå det när man har en modell för 80-100000 kr i luften, men blir det inte lite jobbigt när man inte ens kan kosta på sig ett leende ibland... :???:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

bm1113

#5 » 16:21:23, 04-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att läsa om dessa saker Ps Björn kan du inte höra med någon om dom har en plätt mark över ;) sen kan ju fara dit med caten och kanske låna någon av hyvlarna om det behövs :thumme:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Holger

#6 » 16:31:57, 04-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:... att alla tog sig själva på sånt grymt allvar, visst kan jag förstå det när man har en modell för 80-100000 kr i luften, men blir det inte lite jobbigt när man inte ens kan kosta på sig ett leende ibland... :???:

Hehehe, kommer ihåg när jag körde miniracing som liten. Samma sak där. Man ville vara så cool som möjligt. Koncentrerad och så vidare. Precis som proffsen i de stora bilarna (F1)!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Anton

#7 » 17:00:49, 04-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk vad kul Holger och jag hade med ett hemmagygge och en liten COXmotor på 0,8ccm. Tvåkanalsstyrningen räkte väl till en och annan looping. Den utrustningen skulle idag inte räka till.

/Anton!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Holger

#8 » 17:03:33, 04-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehehehe, de flög PERFEKT. Med handgjorda vingar ... och de höll bra!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ingvar (trådstartaren)

#9 » 17:46:41, 04-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var precis så jag började också en gång i tiden..liten modell med en cox Babebee som var linstyrd!!! dvs man flög runt runt och styrde upp och ner med två linor, undrar om det ens existerar idag :?
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Björn.O

#10 » 19:35:56, 04-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Kul att läsa om dessa saker Ps Björn kan du inte höra med någon om dom har en plätt mark över ;) sen kan ju fara dit med caten och kanske låna någon av hyvlarna om det behövs :thumme:


Vi har nog fått tag i användbar mark, och som sagt så är det ju lätt fixat med hyvel men problemet är ytbeläggningen, vi har ju nästan inga ängar eller likn. bara grusbacke.(inte så bra för motorerna).
Asfalt eller betong blir ju astronomiskt dyrt på så här stora ytor som det handlar om. Bara matjord till ett gräsfält kostar ju en förmögenhet! Och vem ska klippa det ?? Jag har ju faktiskt en Stiga Park men så kul är den ju inte att köra... :/

Möjligen får vi tag i konstgräs från en fotbollsplan vilket vore perfekt! Vi får se hur det går...
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Robban_C

#11 » 23:00:14, 04-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:... YS 110. ...
Själv skulle jag nog satsa på OS 120. Lite lägre effekt, lite mer vikt, men ack så tryggt. Och reservdelsförsörjning i varenda hobbyaffär i Sverige. YS är inte dåliga motorer men reservdelsförsörjningen är mer baserad på att nån F3A-flygare tar in delarna eftersom det inte finns nån riktig grossist i Sverige.

Ingvar skrev:... combat ...
En av mina polare är extremt combatintresserad. Han har till och med blitt Europamästare i combat för några (5-10) år sen. Han har lärt mig att flyga. Han är överjä*lig på att flyga och dessutom mycket bra på att lära ut. Kan det bli bättre?

Ingvar:
Linstyrt för idag en tynande tillvaro. Jag vet inte om ordet "utdöende" är tillåtet men ...

Björn.O:
Grusbacke är ju inte så kul. Och matjord är dyrt. Men gräset växer kanonbra i lerjord. Här hos oss får man alltid lera gratis om man håller ögon och öron öppna. Det är så att säga ingen bristvara i Mälardalen. :mrgreen: Finns det lerjord hos dig?
Risken finns ju att din grusbacke dränerar lerjorden alltför bra med kontinuerligt behov av bevattning som resultat. Och nysått gräs måste hållas fuktigt konstant under de tre-fyra första veckorna också. Men bevattning under den tiden är ju lättare ordnat. Räkna dock med några lass finare lerjord eller enklare matjord för finjustering under de första åren. Det spar landställ.
Ang klippning så duger faktiskt en åkklippare rätt bra bara man nöjer sig med ett kors. Då har man två banor för olika vindriktningar.
Banorna i korset bör vara 80-100 m långa. Bredden räcker med 8-10 m. Banorna klipps givetvis korta med täta mellanrum och resten klipps mer sällan och inte lika kort. För den som tycker att ett sånt fält är svårare att landa på än ett stort kortklippt så har jag bara en sak att säga: Lär dig göra en god inflygning.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Björn.O

#12 » 23:46:45, 04-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi varit på Gällivare flygplats och modellflygit lite.Vi får vara där när det är lugnt med trafik och det är ju kanonfint :!: men det är ju trist att vara beroende av flygtrafiken...

Problemet med att bygga ett fält är ju också att det är så få medlemmar här (15-20st ) Så det blir lite tungjobbat.
När det gäller jord så är det väldigt svårt att få tag på gratis, det är mest stenigt överallt :/

Ett sånt fält som du beskriver kan vi nog bara drömma om, vi tänkte försöka få till en bana på ca 8x70 m. Byggbudgeten är väl lika med noll så det blir väl ideellt arbete av oss i maskinbranchen som gäller...

Konstigt att YS motorerna verkar så populära om det inte finns nån grossist ?? Var köper folk dom ?
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

bm1113

#13 » 23:56:02, 04-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK ja det är inte lätt få till något sånt :( OK nå det är ju bra att nu har flygfältet i alla fal här i Kalix brukar dom vata på en travbana
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bosse_A

#14 » 21:56:43, 05-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ladugården klar att ta emot den nya grävmaskinen. Fotot togs ikväll från min motorseglare och en liten digitalkamera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Robban_C

#15 » 23:29:48, 05-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:... Konstigt att YS motorerna verkar så populära om det inte finns nån grossist ?? Var köper folk dom ?
Mig veterligen finns ingen riktig grossist. Det har mer eller mindre alltid varit så att dom importerats av en eller annan F3A-snubbe. Men jag tycker alltså personligen att det är bättre att satsa på fabrikat som finns väl spridda ute i fackhandeln.
Säga vad man vill om Volvo sanläggningsmaskiner men reservdelsmässigt är dom nog tryggare än en lågseriemaskin vars reservdelsförsörjning ligger i en lada nånstans i skogen. Nån som märker liknelsen? :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till MB Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se