Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseModellbyggeMB Teknik

Modellflygträning

99 inlägg • Sida 5 av 7
Snacka om modellbygge i allmänhet här!

Anton

#61 » 15:44:23, 17-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta, vi skrev samtidig.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige



Bosse_A

#62 » 16:24:51, 17-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Eh, med RC i allmänhet menar jag: bilar, båtar, flyg, ... :grin:
Eftersom ämnet för tråden heter Modellflygträning utgick jag från modellflyg. :???:
Varje R/C-gren har sitt eget forum som helikopter, bilar, båtar osv. Varje område är så stort så jag tror det blir rörigt med ett gemensamt forum. Dessutom gillar oftast inte de som flyger att snacka om R/C-bilar och många gånger inte heller att snacka helikopter.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Holger

#63 » 16:31:41, 17-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det kan man förstå.
Det finns dock stora forum som lyckats hålla isär detta ordentligt: http://www.rc-forum.de/forum_index.php
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C

#64 » 21:00:20, 17-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med Bosse, här i Sverige är det mig veterligen ingen som lyckat samla allt under samma tak.

Och jag har för övrigt också kört MRE 1/12. Det var på det glada 80-talet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#65 » 23:29:51, 17-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

DU MED?
Härligt! Vi körde på gymnastikgolv eller på nålfilt. Helcoolt!
här i Sverige är det mig veterligen ingen som lyckat samla allt under samma tak.

Hmmm, dags att ändra på det då! :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C

#66 » 14:53:35, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Jag var med redan på den tiden då man rullade spongiedäck i silikongummi för att få fäste. Dow Corning hette fabrikatet.
Sen kom "stämpeldynorna" som gav bättre fäste.
Och sen kom nålfilten som gav så mycket fäste att sporten fick en helt ny dimension. Helt plötsligt gck det ju att börja åka.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#67 » 15:28:18, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi gjorde däck av gummit till pingisrack och löste upp det med ett preparat som gick att köpa i apotek ... jösses, det var tider det! Känner lukten fortfarande ...
Farsan tillverkade däck själv ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ingvar (trådstartaren)

#68 » 19:47:38, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, man hade ju en lite annorlunda stil då för 30 år sen när jag och mina kompisar höll på med flyget.. Av nån konstig anledning som jag nu inte fattar så flög vi mest på vintern, kanske för att störtningarna blev lite lindrigare då, för då fanns det ju ofta en 60 cm snö :smile: Men vi tyckte att det var lite kallt att ligga ute i 10 minus och slå igång motorn så vi startade uppe i mitt mekarrum på övervåningen, och sen sprang vi ner med planet igång, :uupps: och ut i trägården..och så gällde det att killen med radion var med på noterna när man bara slängde iväg planet, ett antal svängar runt körsbärsträden och sen en brant stigning för att komma över lagården :mon: Ja , det var tider det! :grin:
Sen en rubrik som nästan förtjänar en egen tråd... Störtningar man minns :mrgreen:

Jag minns särskilt två och en tredje som var återkommande och väldigt mystisk..
Den första var när min kompis flög sitt nya plan nästan första gången, han hade inte kört så mycket, men nu gick det bra och han seglade omkring över en åker...När man kör sidledes framför sig på kanske 200 m håll så är det ju väldigt svårt att se exakt hur planet ligger till i förhållande till förmål.... Så SMACK! Rätt in i en telefonstolpe :slag2: nästan duktigt att träffa en så liten yta egentligen, tog mitt i motorn, så det blev bara flis av hela planet...
En annan gång var det jag som flög här hemma, var rätt högt upp när förmodligen batterierna tog slut, och planet la sig i en störtdykning precis lodrätt ner med full gas..och lyckades träffa byvägen! En tre meter bred väg :ohnej: Även här var det plastkassar som gällde för att samla ihop spillrorna :svettas:

Den lite mystiska störtningen var en annan kompis som alltid råkade ut för..Osvikligt varje gång han flög så gick det jättebra i ca 5 minuter och sen la sig planet i spinn rätt ner, han flög ofta på en annan plats där det var mycket mossar runt så planet klarade sig rätt bra, men man fick gräva upp det :mrgreen: Men än idag när vi ses så kan vi undra över vad det berodde på egentligen... :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Matthew

#69 » 20:35:40, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Kul att det är fler än jag som har modellflyg som hobby. Dock så har det fått träda åt sidan nu efter allt byggande på huset å småbarn mm. Men det kommer en tid igen (förhoppningsvis)

Ville bara dela med mig av några av mina modeller och projekt.

Ha det gott så länge, så kanske vi syns på något fält i sommar, nu har ju grabben nått en ålder på 2.5 år, så det är väl snart dax för honom att lära sig flyga

:off_topic:
Flikar in några bilder från när jag å frugan hämtade hem hennes syster som vid tidpunkten pluggade i Umeå. Detta var ganska snart efter jag tagit mitt flygcertifikat. Vi flög från Karlstad till umeå ena dagen, å hem igen andra dagen. Tyvärr så är denna kärra numera kraschad (inte av mig) men dock av en studiekamrat från flygkursen. Alla tre ombord klarade sig mirakulöst nog får jag säga när de kraschade en dimmig dag söder om dalarna.

:back_to:

//Mattias
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min maskins Liv å leverne, Atlas 1302

Matthew @ [Grävmaskiner] Atlas 1302 Renovering
----------------------------------------------------
Nu med företag :-)
Användarvisningsbild
Matthew
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:07, 13-07-2005
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Holger

#70 » 21:11:13, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

WOW! Den där Herculesen vill jag se mer bilder på!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C

#71 » 22:30:13, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Vi gjorde däck av gummit till pingisrack och löste upp det med ett preparat som gick att köpa i apotek ... jösses, det var tider det! Känner lukten fortfarande ...
Farsan tillverkade däck själv ...
Ja visst f*n, det gjorde vi också. Jag köpte pingisgummi av Bandstigen, minns inte förnamn. Han som startade Banda.
Och gojan hette antagligen Metylcali-nånting. Idag får man säkert inte ens köpa det.

Mattias, en polare till mig hade en GB Extra med en OS 140RX. Fruktat ös i den puffran (jag sålde för övrigt både puffran och modellen till honom) och kärran är ju egentligen gjord för en 60-motor.

Och jag flyger också heli, om vi bortser från att det var ett tag sen (ringrostig med andra ord). Har en Raptor 50 med OS 50SX-H.

Och ett par ord om radiostörningar:
Anläggningarna som vi använde på 80-talet hade småstörningar titt som tätt. Man levde med det, det var bara så. Dagens anläggningar har nästan aldrig störningar. Det förekommer sällsynt på de billigare anläggningarna men dom mer seriösa har nästan inte störningar. Min Futaba FC-28 är nog bortåt 10 år gammal, jag har litelite störningar ibland på en 9-grams GWS mottagare i en parkflyer. Men på Futabas mottagare (kör med deras PCM D/S) så har jag på alla dessa år haft störningar en enda gång och då varade det ca en sekund. En enda sekunds störningar på 10 års användning, det får väl anses bra? :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Lars-Gunnar Åström

#72 » 22:58:33, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som minns slutet på 50-talet då det var ultralätta balsaplan som man drog upp "motorn" via ett längsgående gummiband via propellern så långt det gick och sedan släppte planet som flög tills gummisnodden var alldeles slak?

De störtade ju men de flög så lågt så ingen skada var skedd. Och de flög på sommaren då de hade lägdor och sommarängar att hålla till på.

Bland de första motoriserade plan jag såg var den en grabb som hade en som var fäst i 2 vajrar eller om det var starka fiskelinor. Dessa satt i ett handtag med vilket planet kunde fås att stiga och sjunka. Den som körde fick stå i mitten och kroppen vreds i samma riktning som planet. Man startade från marken och rörde höjrodret så planet lyfte.

Det flyg snabbt som attan runt runt. Man fick inte ha anlag till att bli yr.

Det var samme kille som började med balsaplan och sedan avancerade till motoriserat och annat material.

Lars-Gunnar :smile:
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar Åström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:16, 28-09-2006
Ort: Sundsvall

Robban_C

#73 » 23:00:51, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummimotordrivet finns fortfarande men dom är försvinnande sällsynta.
Linflyg finns ju också men även det får väl anses som nästan utdöende.
Jag har hört att man inte alls blir yr eftersom man tittar på planet hela tiden och därmed har ett och bara ett fokus. Men jag vet inte om det är sant.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#74 » 23:22:50, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ynk! Jag har kört 99.999% modellflyg i simulator. På min svensexa så fick jag prova köra riktigt. Det var helt fantastiskt likt. När man får mer tid måste jag bara köpa en helikopter eller (fast hellre 'och') flygplan!

Det är ju grymt kul! Synd att jag råkade slita sönder interfacet till reflexsimulatorn. Jag har inte kört på över ett år nu :(
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Bosse_A

#75 » 23:36:47, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag har hört att man inte alls blir yr eftersom man tittar på planet hela tiden och därmed har ett och bara ett fokus.
Det är helt riktigt! Samma teknik kan användas när man dansar vals och då kan man hålla på att valsa runt tills partnern säckar ihop på golvet.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2


Återgå till MB Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron