Stridis2 skrev:....LED:arna är OK men drivdonet gått itu, om man kan köpa ett "standard" drivdon och sätta dit eller om drivdonet är unikt för varje typ av LED-armatur?
Stridis2 skrev:En snabb googling visar att ett 36w lysrör ger 3350 lumen medan din armatur ger 5000 lumen. Det betyder att lysröret har 93 lumen/w (eller 70 om vi räknar med 12w förluster) medan din LED har 114 lumen/w.
LED har alltså till slut gått om lysrören i effektivitet även om det inte är jättemycket.
mannen skrev: När jag överväger armaturer idag (förutom skithusplafonder etc.) så förkastar jag allt som har mindre än 150 lm/W.
Claes Folkesson skrev:Behöver man koppla bort drosseln när man byter till Ledrör och monterar Ledglimtändere?
Även om drosseln drar en del ström skulle jag helst inte vilja öppna armaturerna.
Har försökt googla och det verkar ju finnas lite olika lysrör beroende på om det är med tändare eller inte.
Är det någon som förstår vilken modell jag söker?
gixxsu skrev:Hej!
Är det någon som kan rekommendera led rör för att byta ut gamla 36W T8rör?
Det är 10st Jula armaturer 2x36W som är monterade i ett garage som skall byggas om till Led. Det har börjat gå glimtändare och lysrör så jag tycker det är bättre att byta till Led
God fortsättning på er!
Jonas
QV_ skrev:
Om man backar ett par år så var alla LED med hög verkningsgrad äckligt blåvita.
Inget man vill ha i en bostad.
Varmvita hade då lägre verkningsgrad.
Så jag kollar mig inte blind på verkningsgrad som prio 1, först bra ljus, sedan om det finns val, verkningsgrad.
QV_ skrev:Har ju en "bättre" trasig ledlampa med just trasigt drivdon.
Hade tänkt att hänga dit ett externt drivdon men det blir för dyrt att köpa. När slutnotan blir typ 500 så känns det inte prisvärt.
Har ju många drivdon liggandes till industriarmaturer. Men de är på 150V och uppåt så det fungerar inte på 1 trasig lampa.
Återgå till Fastighetsbelysning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst