Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderFastighetsbelysning

Gårdsarmatur som käkar lampor?

16 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera fastighetsbelysning här, yttre och inre, klassik belysning och LED

EE

#16 » 22:57:44, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simon01 skrev:
Turbodiesel skrev:Du måste ha ganska hög effekt per led-chip om ljuset ska nå en bit, det funkar dåligt med många små ljuspunkter som tidiga LED konstruktioner har. Du har ingen nytta med att bara armaturen lyses upp, om ljuset inte når marken.


Nä, det är väl haken förstås. Jag monterade en 20w LED-strålkastare i helgen, den hade hyfsad räckvidd och spridning i förhållande till sitt pris, en liknande sådan med lite mer effekt hade nog funkat helt OK som ersättare för kvicksilverlampan, frågan är hur länge de håller bara...


Jag bytte ut en gammal belysning, 250W kvicksilverlampa i armaturen om jag minns rätt. ASEA Skandia, galet tung och gav ett sällan skådat kvalitetsintryck. Den hade varit i drift sedan 1976 och ersattes med en 30W LED av asiatiskt ursprung, samma som kommunen bytte till på sina stolpar.

Visst, den ger inte lika mycket ljus som den förra vilken hursomhelst var omodernt ljusstark och energikrävande för 2000-talets energidebatt. Men jag är nöjd med ljuset och den förbrukningsskillnad som fås sett över hela vintern, år efter år... :grin:

Tror inte du behöver oroa dig för kort livslängd. Och om det visar sig vara så är du inte ensam eftersom hela europas gatubelysning har bytts ut de senaste åren :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet




Återgå till Fastighetsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se