Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderFastighetsbelysning

IR Värmare, Infraröd värmare, strål värme

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera fastighetsbelysning här, yttre och inre, klassik belysning och LED

ac tc

#16 » 16:07:02, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fas och nolla på en stickpropps ansluten pryl, varför i hela världen bry sig?
- bara jorden är ok så.
Kapa, skala, vira ihop osså lite eltejp så åker du..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



dc_lindberg (trådstartaren)

#17 » 17:46:48, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM systemet är korrekt uppbyggt från proppskåp ut i alla kretsar, då spelar det roll, stor roll.
Men... överkurs för oss -amatörer- som i alla fall inte får pilla på någon form av ström starkare än 24V eller vad det nu är som är gränsen sedan 1/7 (eller var det redan i Juni som den nya lagen trädde ikraft?), 2017.

Med hänvisning till hur det sett ut efter de elektriker som pillat hos mig så...åker de ut på öronen! För sånt dj.* slarv får man kortslutning! Bjuder på plats i "stolen" åt dem!

Nå väl, så här bidde det i vart fall.
Stick-proppsanslutning, vilket borde uppfylla kriterierna för lagligt idag - bortsett från att det i alla fall var så jag vill ha det :-)

Hm...gillar inte slarvet med isoleringsstrumpan!...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Hur blev resultatet?
- lagom ljummet för hjässan. Slipper "kokt" hjärna :-)
Visst hade kanske 100-150W till per element varit optimalt, men, det här tog udden av kylan på trappen/förstukvisten. :thumme:
I och med den låga effekten så har brandrisken kanske rent av "eliminerats" dessutom, för -hett- blir det inte! :snow:
Jo då - jag kan läsa innantill jag med... Biltemas monteringsansvisningar betonar säkerhets-zoner...skarpt öga ser att dessa är tummade en aning på...men så är den uttagna effekten ned dragen från 1000W/element till ca 220-260W/element.
:vissla:
Att anslutningssladden "hänger och slänger"... ja... det var ju bara en test; se'n får jag se hur jag löser anslutningen med stick propp och skarvsladd senare.
:myzsko: :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#18 » 17:04:00, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

63an

#19 » 17:50:46, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Far och nolla på en stickpropps ansluten pryl, varför i hela världen bry sig?
- bara jorden är ok så.
Kapa, skala, vira ihop osså lite eltejp så åker du..



Skojar du med oss :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#20 » 11:23:09, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi vara snälla 63:an.
Inte ens jag hade brytt mig om fas-nolla problematiken, om det inte var för en som jobbade med el och var medlem på FMCK-Sthlm när jag var Grp Ordf för Touring- och Off-road. Han "pratade" förstånd (#¤%""#¤#%&) med ordförande som var fordonselektriker med startkströmsbehörighet. De var inte riktigt ense om betydelsen av fas vs nolla i växelströms system... en hade grundkunskaper och en hade avancerade kunskaper... båda var -behöriga- ... Jag valde att lyssna och försöka lära mig av båda. Fann att det logiska blev, "eftersom jag inte kan och begriper detta, så gör jag som han som kan säger; jag håller fas och nolla separat konsekvent".
Vad som kan ske är pulsationer i installationen vilket -ger- elektromagnetisk störning, vilket i sin tur påverkar radioutrustning och kan ge svåra störningar i inspelningsstudio/radiocentral. Vidare kan det ge någon form av bakströmmar som stör jorfelsbrytningen, kan ge ström i jordledning, osv mm - dvs vid höga krav på "ren el" kan det uppstå oönskade effekter vilka kan i extremfall dessutom vara livshotande.
Så. Det är i grova drag det jag fick lära mig och vad jag fann vara logiskt utifrån egna erfarenheter med elens underbara värld ;-)

Det mina dåliga elektriker gjort är skadade isoleringar, långa utstickande avskalade ändar, inte fast förankrade (åtskruvade sladdar), jordning av hela fastigheten genom endast anliggningskontakt mellan pansar rör och skyddskåpan över proppskåpet (inget kablage alls!), för klena ledningar, avsaknad av jordledning, osv etc mm.
Kompletterande installationer har varit från "vi lägger det bara på ytan och skarvar på ur dosa på väggen" (utan dammtätningar, inte ens tätningar mot insekter), fel kablage, osv etc mm till absolut perfekt professionell -ny- installation. Tyvärr har de som var -proffs- flyttat :-(... å några dj.* "amatörer" släpper jag inte in igen! (ogillar skarpt att betala för jobb som jag upptäcker att måste göras om och göras rätt; o har man inte gjort rätt från början så lär man inte göra det sen heller!... reklamationsrätt...som ansvarig tar man inte risken att låta slarver få sätta sin fot på platsen igen!)

Så, för svenssons så spelar detta med fas-nolla mindre eller kanske rent av ingen roll; men, det är inte fel att att trots detta hålla en klar konsekvent linje i installationen med att hålla isär fasen och nollan. Noggranhet lönar sig i längden; och som elektriker kan man direkt se om annan varit inne i systemet och gjort ändringar (för sannolikheten att svenssons kommer att koppla "rätt" är försvinnande liten, och en mindre noggrann -behörig- kommer att anse det vara "fullständigt onödigt"; men händer det något så kommer det att skyllas på den ursprungliga installatören, å -då- är det skönt för den att kunna visa på "det -där- har jag inte gjort!" ;-)
Senast redigerad av dc_lindberg 20:24:50, 09-11-2017, redigerad totalt 5 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#21 » 12:08:38, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kul var det väl? :hurra:
Gissar att de har ungefär lika fel på SVT å TV för folk där är lite påverkade av nånting! :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ac tc

#22 » 21:33:59, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:
ac tc skrev:Far och nolla på en stickpropps ansluten pryl, varför i hela världen bry sig?
- bara jorden är ok så.
Kapa, skala, vira ihop osså lite eltejp så åker du..



Skojar du med oss :skratta3:


-nä, DC ville ha ett förslag som varken följer lag eller krav på elektriker.
Tycker han gjorde det med bravur, dosa och allt.
- överarbetat.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

dc_lindberg (trådstartaren)

#23 » 22:20:12, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc - bortsett från mitt "raljerande" ovan, så, jag har enorm respekt för el.
Tycker el är otroligt intressant, samtidigt som det är oberäkneligt och livsfarligt även om Tesla visade, och bevisade, att el inte behöver skada oss (bl.a. Colorado experimenten).

Håller man sig till överdriven säkerhet, men "idiotsäkra" lösningar och konstruktioner (hängslen och svångrem) enligt den amerikanska principen "better safe than sorry", så brukar man kunna landa hyfsat ok.

Resultatet håller sig :-)
Det är -lagom- ljummet på trappen/förstukvisten. Elementen blir inte heta. Skulle någon göra något -dumt- så blir elementen "urkopplade" och det bör inte finnas risk för "olyckor" då. El är trots detta så lurt att man måste tänka sig för extra noga. Hellre att en säkring går än att en tråd ryker... ;-)

Den skarpögde ser att jag använde enbart kablaget från värmarna.
Dosan jag valde (IP67) valde jag dels för priset, men kanske främst för att den är -tät-. Kommer inte in fukt i den o heller inte kryp ;-) Tycker om anslutningarna som klämmer tätt kring sladdarna. IP54 brukar bara vara en "gummi" vägg, o sådan håller -inte- tätt och ger heller inte stöd åt kabel. Givetvis skulle jag föredra betydligt kraftigare dosa (materialmässigt) men några sådan kommer jag inte över som privatperson...

Att bolla med Maskinister denna fråga var också för att få kommentarer utifrån yrkeskunnigt folk.
Oavsett lagligheter så är det bra att få konstruktiva kommentarer och förslag från dem som kan.

Den riktigt skarpögde ser att jag har gjort ett (1) fel i konstruktionen. Vet att ordet fel kanske är att spetsa till det, men samtidigt... kablaget är flertrådiga 3 poliga gummikablar. Då skall (bör?) man ha en kopparhylsa på trådändarna som man klämmer fast trådarna i och som sedan kläms fast av kopplingsbryggans skruvar. Tyvärr hittar jag inte mina hylsor, och var lite för otålig mer experimentet för att vänta på att hitta igen dem (eller köpa nya).
Ser jag historiskt på detta så -löddes- kabeländarna åtminstone in på 1950-talet. De apparater jag har med lödda 220V's anslutningar från 1920-1930:talen fungerar klanderfritt än idag, så... är vi övernitiska med att undvika lödda anslutningar inom 220 ?... Vid starka strömmar kan det bli så hett att lödningen smälter... o -det- är inte bra... men... det är bara vad jag hört (ja att lödningarna kan smälta) men aldrig sett... så... är det en skröna eller finns det fog för aktsamheten?...

Oavsett - det värmer gott att få överbetyget: "överarbetat"
:thummar:
:shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#24 » 22:32:48, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hylsorna är mest för att det blir enklare att få in alla kardeler I plinten.
Tenn lödda ledare är ett otyg, dom deformeras och det blir glappt. Dom är även mekaniskt känsligare för vibrationer.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Fastighetsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se