Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderFastighetsbelysning

Lysrör IP65 ?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fastighetsbelysning här, yttre och inre, klassik belysning och LED

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 21:12:52, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt "vår" elektriker får man inte sätta upp armaturer med IP65 inne i varma lokaler då de saknar tillräcklig ventilation och de överhettar. Detta är något som jag tvivlar stämmer men det är väl bäst att fråga sakkunskapen här då jag vet att det finns kunnigt yrkesfolk här. En av armaturerna som jag fått nedslag på att sätta upp i ett förråd är dessa https://www.malmbergs.com/Products/7298152 finns även motsvarande med vanliga lysrör, de kan jag väl mera tro att de blir väl varma inne i rumstemperatur.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



igelkottar

#2 » 21:17:53, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är inte jag proffs, men jag kan inte fatta varför en IP65 armatur med lysrör skulle bli för varm för ett förråd?
Så vida inte förrådet är lika stort som armaturen. :skratta3:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#3 » 21:20:22, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapslingsklassen har inget med den saken att göra, det avgörande är vilket omgivningstemperaturområde som armaturtillverkaren tillåter.
Många av de välkapslade armaturer som säljs i Sverige är avsiktligt värmeisolerade, för att få upp temperaturen runt lysrören så de lyser bättre i kyla. Men det gäller absolut inte alla IP65-armaturer, i synnerhet inte billiga kinatillverkade sådana vars största marknad är i tropikländer där det inte går att undvika att en armatur får det hett om öronen.
Det finns ju också många lokaler här i Sverige där man pga fukt och otrevlig miljö måste ha minst IP65 men där det också ständigt är över 30 grader varmt. T ex massafabriker och stora panncentraler. Du kan ju fråga elektrikern hur han anser att man ska lösa belysningen på sådana ställen.

Alltså: Dra inte alla armaturer över en kam, utan läs specarna för exakt den modell som du funderar på att använda. Och visa dem för elektrikern om han fortfarande är tveksam.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek (trådstartaren)

#4 » 21:35:13, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra med ett forum med sakkunniga! :thumme: Det låter ungefär som de tankar jag har haft då jag undrade var de armaturerna var tänkta att sitta om man inte skulle kunna använda dom inne.

1 person gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Anders.B

#5 » 21:45:56, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en "vanlig" armatur du länkat till för dikt takmontering eller på lina , skena etc.
Alltså bör du kunna ha den utan problem...

Men vad har du för temp i ditt förråd eftersom han reagerat!?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Fuskmek (trådstartaren)

#6 » 21:53:45, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte precis temp men vanlig rumstemp ca 20 grader + några grader vid tak höjden.
Tittade lite på infon på deras hemsida och av vad jag kan tyda på symbolerna andra från vänster i bilden är dom användbara inom och utomhus? De borde väl ha en noggrannare spec än detta tycker jag men den kanske man får mejla dom för att få.
Bild
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Anders.B

#7 » 22:07:25, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 grader, ja mer normal blir det inte, köp och montera utan fruktan!

Och ja IP 65 kan du ha ute givetvis lika väl som inne i ganska elaka miljöer tom.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

torbjorn_forsman

#8 » 22:37:22, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett bekymmer är att en del leverantörer inte skriver ut alla specar på webben eller i kataloger, utan de står bara i installationsanvisningarna som följer med produkten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#9 » 22:58:43, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alpha ecoled PCB .. max ambient temp +45 C

Edit.. inte rätt lampa, retrofit ska det ju vara.

I vilket fall finns det en maximal omgivningstemperatur, en kylkapacitet behövs och det är skillnad om grejorna ska hänga tät innertak i små utrymmen med lite luftcirkulation eller X antal meter upp i tak på bärlinan fritt hängande i många kubikmeter luft.

Damm på armaturer begränsar kylkapaciteten och finns med som krav i garantiåtagandet (från tillverkarens sida) som begränsning, man behöver inte ignorera temperaturen..


Bild
Senast redigerad av Michael Meier 09:22:52, 12-11-2017, redigerad totalt 2 gånger.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

valberga

#10 » 23:06:13, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är i vilken fuktighetsmiljö som bestämmer vilken kapslingsklass den är lämplig för, som gäller, inget annat. Det ända undantaget är EX kapslat (explosionssäker kapsling) den sätts upp i miljöer som kan innehålla gaser ex. vid raffinaderier o dylikt.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

torbjorn_forsman

#11 » 00:06:44, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är snarare hur mycket vattenstänk eller-sprut än luftfuktigheten som bestämmer vilken IP-klass som ska användas. Även om en produkt så har IP68 så kan man nog räkna med att det blir lika fuktigt inne i den som utanför efter något år i konstant genomblöt miljö. Det finns någon form av tilläggsklassning för den saken, men jag kommer inte ihåg hur den är formulerad.
I många fall överlever saker bättre utomhus med en måttligare IP-klass som tillåter dräneringshål och viss luftväxling, t ex IP43. Men det förutsätter att det inte är ständigt genomblött utan att fuktigt och torrare väder byts av. I militär elutrustning, som ska vara tålig men där man inte behöver bry sig om IP-regelverket, är det vanligt att använda s k gore tex-membran för att få ventilation i lådan utan att släppa in vatten.

Förutom fukt och vatten så måste man också ta hänsyn till damm och smuts, krav på beröringsskydd mm när man väljer IP-klass för elprylar. IP00, alltså helt utan beröringsskydd, kan gå för sig högt upp i en stolpe eller i ett högspänningsställverk dit bara kompetent personal har tillträde, men inte där allmänheten kan peta.

Det förekommer också att en och samma produkt har flera olika IP-klasser. T ex panelmonterade tryckknappar, mätinstrument mm. Jag har just nu ett datablad framför mig där det står:
Framsida IP 44
Baksida IP 43
Anslutning IP 20
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#12 » 09:26:05, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett bekymmer är att en del leverantörer inte skriver ut alla specar på webben eller i kataloger, utan de står bara i installationsanvisningarna som följer med produkten.


Ja jäklar vad svårt det är att finna relevant information.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#13 » 09:29:30, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Det är i vilken fuktighetsmiljö som bestämmer vilken kapslingsklass den är lämplig för, som gäller, inget annat. Det ända undantaget är EX kapslat (explosionssäker kapsling) den sätts upp i miljöer som kan innehålla gaser ex. vid raffinaderier o dylikt.


Valberga, du lär mena något speciellt med ditt inlägg, och jag hittar inte det sammanhanget, skulle du vilja utveckla texten lite mer ? :buga:

Edith..
ah, jag tror jag hittade det, du reflekterar på rubriken ? :smile:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Fastighetsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron