Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderFastighetsbelysning

Bländningsskydd för strålkastare

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fastighetsbelysning här, yttre och inre, klassik belysning och LED

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 20:36:32, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på hur man på ett enkelt sätt kan tillverka skärm/blädningsskydd till strålkastare (och med sådan avses LED (med el utan PIR) för utomhusmontage).

Granne har varit intelligent nog att montera en ca 80W LED rak ut mot lokal korsning och bländar hela gatan... givetvis aktiveras PIR av förbipasserande, på andra sidan gatan utan för sagda granne...
Bra med starkt ljus iof, men... att blända trafiken... inte fullt så smart, tycker jag (och de som stannar o pratar med mig)...

Så, för att undvika att bidraga den pyrande bländnings... så vill jag förekomma för egen del, och få ljuset -bara- där jag vill ha det :-)

Har funderat kring 2 olika medier:
- plåt (dropplist eller motsvarande; bara bocka o bulta dit)
eller
- något plastmaterial

Den andra delen av min tanke är att få ett droppskydd för armaturen, eller rättare sagt; anti-fågel-pinne!
Så en "huv" av någon sort vore väl bäst... :klia:

...eller kanske finns den produkten redan ? :coffee:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Towil

#2 » 21:35:03, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallas för Barn Doors i fotosammanhang.
https://www.scandinavianphoto.se/katego ... /barndoors
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 00:47:16, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis den princip jag är ute efter.
...tänkte aldrig på fotograferingsvärldens tillbehör (den här gången) fast man sett de där "skärmarna" på filmer sedan stumfilmens begynnelse (dvs i över 100 år...).

Men visst har jag sett ngt liknande "huvar" / "kupor" i plexiglas på ngn kina-sälj-sida?
Vill så klart minnas en gul tegelvägg och ett litet kupigt tak att sätta över bevakningskamera/strålkastare. Pris 50-150kr ngt. (så lågt pris är nästan omöjligt att konkurrera med själv; material och resor...)

Har bara monterat 2st 20W's LED ovan entré-dörren, under tak, bakom "bjälkar". Den som vill bli bländad av dem på gatan... får jobba för det!
Det är inför installationen av alla andra utomhuslampor (4 på garaget, kanske 4-8 på huset, 4 på friggeboden, eller nått i den stilen), som jag vill ha "bländningsskydd". Primärt sett dem på garaget eftersom det vetter mot gatan, och är nedsänkt mot gatan med ca 1m... dvs kommer att blända riktigt duktigt (nästan oavsett hur jag gör, men kan jag minska det vore det bra; om så bara för grannsämjan).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Baron3D

#4 » 01:39:49, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt två LED-strålkastare och två IR-detektorer. Strålkastarna har jag monterat högt utanför varsin port, en meter ut, riktade rakt ner, under var sitt litet plåttak. Givarna är placerade på väggen. Allt är i hopkopplat så att båda strålkastarna lyser om en eller båda IR-detektorerna reagerar.
Eftersom strålkastarna är riktade rakt ner lyser de in innanför porten om den är öppen och bländar minimalt.

1 person gillar det här inlägget.
Baron3D
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:36, 15-12-2013
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Fastighetsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se